کمال بلبل: حکومت ترکیه علوی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد

در ترکیه علاوه بر مسئله کورد، مسائلی دیگری مانند مسئله علویان و جوامع مسیحی وجود دارد که تاکنون لاینحل مانده‌اند. کمال بلبل از نمایندگان علوی ه.د.پ می‌گوید آنکارا پنج خواستەی اصلی جامعه علویان را به رسمیت نمی‌شناسد و آنچه تظاهر می‌کند فریب است.

نماینده حزب دمکراتیك خلق‌ها می‌گوید حکومت ترکیه پنج خواسته اساسی جامعه علوین این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.

کمال بلبل به هم‌اندیشی نمایندگان ٣۵ نهاد علویان در سال ٢٠٠٩ و طرح پنج خواستەی اساسی جامعه علوی از حکومت ترکیه پرداخته و تأکید دارد که این مطالبات از نظر علویان بحث‌ناپذیرند و باید چارەای برای آن پیدا کرد.

او به خبرگزاری فرات می‌گوید: "نگاه به علویان از سلجوقیان تا عثمانی‌ها و جمهوری ترکیه تاکنون تغییری نکرده و باورهای علوی از سال ١٩٢۵ به این سو عملا ممنوع بوده است."

کمال بلبل اضافه می‌کند: "وقتی سال ٢٠٠٠ دبیرکل جمعیت فرهنگی پیر سلطان عبدال و مدیر فدراسیون علویان و بکتاشی‌ها بودم، گردهمایی‌هایی تحت عنوان 'خواستار برابری شهروندی در ترکیه هستیم' برگزار کردیم. دولت در آن زمان ادعا کرد گام‌هایی در زمینه قبول حقوق کوردها، علوی‌ها و رومی‌ها برمی‌دارد، اما این اتفاق رخ نداد چون تغییری در منطق حکومت ترکیه روی نداده بود. سرانجام ٣۵ سازمان علوی اعلام کردند به مذاکرات با دولت اردوغان پایان داده‌اند چون در عمل هیچ گامی برای حل مسئله علویان برنداشته نشد."

نماینده علوی ه.د.پ با انتقاد از نحوه برخورد ترکیه با علویان می‌گوید: "به مراکز و جمعیت‌های علوی می‌روند و می‌گویند ما کارمند سلیمان سویلو وزیر کشور هستیم. آیا خواسته‌ای دارید؟ علوی‌ها این نوع تعامل که در هیچ حکومتی باب نیست را نمی‌پذیرند. گویی ارباب با رعیت یا آغا با غلام خود حرف می‌زند. این نوع تعامل غیرمشروع و غیر قانونی است. ما در پارلمان طرحی ارائه کردیم که طبق آن جم‌خانه‌های علویان نیز مانند اماکن مذهبی دیگر به عنوان عبادتگاه به رسمیت شناخته شوند اما نمایندگان دو حزب آ.ک.پ و م.ه.پ به رهبری اردوغان- باخچلی به این طرح رأی منفی دادند."

کمال بلبل می‌افزاید: "در پارلمان ترکیه زبان کوردی، زبان ناشناخته معرفی می‌شود و مولودی‌خوانی به زبان کوردی ممنوع است اما جالب آنکه تلویزیون دولتی ترکیه، تی‌آر‌تی بخش کوردی دارد!"