کمالبای: هدف قتل‌عام رهبران و اعضای ه.د.پ در ازمیر بود

سرپیل کمالبای نماینده‌ی ه.د.پ که در آخرین لحظات از حمله‌ی مسلحانه به دفتر ه.د.پ در ازمیر نجات یافته است اعلام کرد، هدف این حمله قتل‌عام بود. چون در این روز مراسم امضای کتاب بیاض اوستون برگزار می‌شد.

سرپیل کمالبای نماینده مجلس ه.د.پ که در آخرین لحظات از حمله‌ی مسلحانه علیه ه.د.پ به دفتر ه.د.پ در ازمیر نجات یافت، اعلام کرد، روز حمله روز مراسم امضای کتاب بیاض اوستون بود و هدف از این حمله قتل‌عامی بزرگ بوده است، چون من به همراه رئیس مشترک، مدیران شهر و مناطق باید زودتر به دفتر حزب می‌رفتیم و در آنجا جمع شده و پس از آن در این مراسم شرکت می‌کردیم.

کمالبای همچنین گفت، مانند آمد، در مقابل دفتر حزبمان در ازمیر توسط دولت ترکیه مدت چندین ماه است که چادر زده شده و نیروهای پلیس از آن نگهبانی می‌کنند، اما فرد مهاجم از میان تعداد کثیری از نیروهای پلیس به داخل دفتر رفته و سپس دنیز پویراز را به قتل رسانده و مدت ۲۵ دقیقه نیز در داخل دفتر منتظر مانده تا افراد دیگری را نیز به قتل برساند.

کمالبای همچنین گفت، تعداد زیادی از رفقای ما به طور تصادفی از این قتل‌عام نجات یافتند. وی گفت؛"حمله در ساعت ١٠:٠٠ رخ داده است. قبل از انجام این حمله مسئول دارایی حزبمان به سرعت به فرودگاه رفته تا اعضای هیئت مدیریت مرکزی را به دفتر بیاورد.

در همین زمان عبدالقادر بایدوری ریاست مشترک ما که به تازگی بیماری کرونا را پشت سر گذاشته و از بیمارستان ترخیص شده بود، به همراه اعضای شورای حزب به سمت دفتر حزب می‌روند. در آن زمان به طور تصادفی رفیقمان دنیز در دفتر حضور داشته است. معمولاً درهای دفتر همیشه باز می‌باشند، فرد مهاجم نیز به داخل دفتر رفته و دنیز احساس کرده است که کسی به داخل دفتر آمده و به دنبال مسئول دارایی می‌رود. در فاصله‌ی بین آشپزخانه و در ورودی سالن نشست‌ها  قرار دارد. مهاجم در آنجا به دنیز شلیک کرده و وی را شهید می‌کند.

فرد مهاجم قصد داشته است که تعداد بیشتری را به قتل برساند. به همین دلیل پس از کشتن دنیز به اتاق روئسای مشترک می‌رود و با پا به در ضربه می‌زند. پس از آن می‌خواهد به اتاق دارایی برود، اما چون در بسته بود به آن شلیک کرده است. مهاجم حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در دفتر می‌ماند. زمانی که این حوادث در داخل دفتر رخ داده است، پلیس در مقابل دفتر حضور داشته است. در آن زمان عبدالقادر بایدوری ریاست مشترک ما به همراه اعضای شورای حزب می‌خواهند به داخل دفتر بروند. ۳ پلیس را در مقابل دفتر می‌بینند، اما نمی‌دانند چه چیزی رخ داده است. سپس آنها به داخل مغازه‌ای در نزدیکی دفتر رفته تا سیگار بخرند و صدای شلیک شنیده می‌شود. به همین دلیل به طرف دفتر رفته و می‌خواهند به داخل آن بروند، اما پلیس به آنها اجازه نمی‌دهد و می‌گوید؛"در طبقه دوم حمله‌ای صورت گرفته است" و به آنها اجازه نمی‌دهند که داخل شوند. یعنی نیروهای پلیس قبل از آن که وارد دفتر شوند می‌دانستند که حمله رخ داده است و حتی خبر داشتند که این حمله در طبقه دوم روی داده اما علی‌رغم همه اینها داخل نرفته و هیچ کاری برای ممانعت از انجام این حمله انجام نداده‌اند.

کمالبای در ادامه گفت؛"پلیس قبل از انجام هر فعالیت و تجمع و هر سازماندهی داخل شهر ه.د.پ و قبل از انجام هر کنفرانس و بیانیه‌ای به دنبال روسای ما گشته و با آنها تماس می‌گیرند، اما آن روز علیرغم آنکه می‌دانستند مراسم امضای کتاب وجود دارد، اما هیچ تماسی با ریاست مشترک‌های ما برقرار نکرده بودند."

کمالبای همچنین گفت؛"اداره پلیس امنیتی بسیار به دفتر ما نزدیک است، اما علیرغم آن برای مدت ۲۵ دقیقه هیچ دخالتی نکردند. همچنین در زمان دستگیری فرد مهاجم بسیار نرم و با آرامش با او برخورد کردند. بارها به پلیس اعلام کرده‌ایم که چادر خود را از مقابل دفتر ما جمع کنید، چون این کار سبب می‌شود دفتر ما هدف قرار گیرد، اما هرگز آنها به هشدارهای ما گوش ندادند."

کمالبای در ادامه گفت، امکان ندارد نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از این حمله مطلع نبوده باشند. وی گفت؛"این پروسه و این گونه حملات با قتل‌عام پرسوس آغاز شد."

وی در مورد سابقه و پیشینه مهاجمین گفت، مهاجمین در سوریه آموزش دیده و توسط تبهکارانی که با ترکیه همکاری می‌کنند، آموزش نظامی دیده‌اند. آنها می‌خواهند بحران و تنشی مانند پس از انتخابات ۷ ژوئن را ایجاد کنند.