مام صالح فرمانده پیشین پیشمرگ: پ.ک.ک خواهان جنگ برادرکشی نیست، پ.د.ک بهانه‌گیری و مشکل‌تراشی می‌کند

یکی از فرمانده‌های دیرین نظامی قیام جنوب کوردستان می‌گوید؛"اگر پ.د.ک راضی نباشد، ترکیه نمی‌تواند حتی یک سرباز خود را وارد اقلیم کوردستان کند". وی همچنین می‌گوید؛"پ.ک.ک خواهان جنگ نیست اما پ.د.ک مشکل تراشی می‌کند."

مام صالح گوری اسپی یکی از پیشاهنگان سرشناس جنبش آزادیخواهی باشور کوردستان و یکی از مبارزان قدیمی در گرمیان است که از ابتدای دهه هفتاد به این جنبش پیوسته و نقش بسزایی در آن داشته و هم در کوهستان و هم در شهرها به عنوان یک نیروی پیشاهنگ تا رسیدن به پیروزی، نقش خود را ایفا کرده است و هرگز اسلحه‌ی خود را بر زمین نگذاشته است تا زمانی که جنگ داخلی میان ی.ن.ک و پ.د.ک آغاز شد. وی در آن زمان سوگند یاد کرد که هرگز اسلحه‌ی خود را به سمت کوردها نگیرد.

این مبارز قدیمی کورد اکنون بسیار خشمگین و نگران از تلاش‌های جنگ‌طلبانه‌ی پ.د.ک علیه پ.ک.ک و برافروختن آتش جنگ کوردکشی زیر چتر دولت اشغالگر ترکیه است، به همین دلیل در دیداری با خبرگزاری روژنیوز نگرانی و خشم خود را بر زبان آورده و فراخوانط منتشر کرد.

روژنیوز: چه کسی با دولت اشغالگر ترکیه همکاری می‌کند؟

مام صالح: اگر کمک‌ها و همکاری‌های پ.د.ک نباشد، ترکیه نمی‌تواند حتی یک سرباز خود را وارد خاک اقلیم کوردستان کند. اقداماتی که آنها انجام می‌دهند با همکاری پ.د.ک است و پ.د.ک راه را برای آنها باز می‌کند. پ.ک.ک افرادی بسیار شجاع و انقلابی دارد، اما متاسفانه پ.د.ک نیروهای آنها را محدود کرده‌اند. پ.ک.ک خواهان جنگ برادرکشی نیست، اما پ.د.ک بهانه‌تراشی و مشکل‌تراشی می‌کند.

روژنیوز: درخواست شما از نیروهای کورد و پ.د.ک چیست؟

مام صالح: من از پ.د.ک و ی.ن.ک نیز درخواست می‌کنم تا جنگ داخلی را دوباره آغاز نکنند، چون بسیار خطرناک است. ملت از بین رفته و نابود می‌شود. فرزندان کورد کشته می‌شوند. هر چه زودتر این جنگ را متوقف کنید. اگر خاک ما آزاد شود، ما همه سودمند خواهیم شد، اما چرا ترکیه بیاید و خاک ما را اشغال کند و ما فقط نظاره‌گر باشیم؟ ما هزاران شهید برای کوردستان داده‌ایم. از پ.د.ک درخواست می‌کنم، تا هوشیار شده و بداند کاری که انجام می‌دهد نوکری برای ترکیه است و کاری بسیار اشتباه و نابجا است. به ترکیه بگویید، ما نیز انسان هستیم و کوردیم. ما اجازه نمی‌دهیم به نیروهای پ.ک.ک که آنها نیز کورد هستند و برای حقوق خود و برای کوردستان مبارزه می‌کنند، حمله کنید. از این به بعد در مقابل ترکیه بایستید. آن زمان اگر در مقابل ترکیه شهید هم بدهیم، مایه افتخار است و برای کوردستان می‌باشد. اگر پ.ک.ک در این کوهستان‌ها حضور نداشته باشد، ترکیه از هولیر تا رانیه و قلادزه را تصرف می‌کند. آن زمان چه کار می‌کنید؟ آیا بر سر خود خواهید زد؟

روژنیوز: نظر شما در رابطه با پیام مراد کاراییلان در باره‌ی صلح و آشتی چیست؟

 مام صالح: پیامی بسیار نجیبانه و انقلابی بود. من نیز همان درخواست را از مسعود بارزانی دارم و دست و چشم آنها را می‌بوسم. اگرخود را بزرگ کورد می‌دانید، باید خلق و میهن خود را حفظ نمایید. با پ.ک.ک و ی.ن.ک گفتگو و مذاکره کنید و با آنها به توافق برسید. اگر با برادر خود دشمنی کنید، هرگز زنده نخواهد ماند و ترکیه از این امر بسیار خوشنود است. از شما درخواست می‌کنم دست از این جنگ برداشته و همراه ملت خود باشید.

روژنیوز: اگر پ.د.ک این سیاست خود را ادامه دهد، چه روی خواهد داد؟

 مام صالح: اگر پ.د.ک اینگونه به سیاست‌های خود ادامه دهد، تاریخ در رابطه‌ی آنها خواهد نوشت و مادران کورد در مقابل آنها خواهند ایستاد. به خاطر خدا از شما درخواست می‌کنم، دیگر فرزندان کورد را به کشتن ندهید. پ.د.ک برای دشمن می‌جنگند و راه را برای دشمن باز می‌کند تا به برادرش حمله کند. آیا این امر رواست؟ از شما درخواست می‌کنم، از طرف همه‌ی نیروهای پیشمرگه و خلق کورد درخواست می‌کنم، دیگر فرزندان کوردها را به کشتن ندهید. اگر این بار نیز این کار را تکرار کنید، دیگر چیزی به نام کورد باقی نخواهد ماند و در آینده خود کوردها با شما دشمن خواهند شد.

روژنیوز: موضع‌گیری شما در مقابل این سیاست‌های جنگ‌طلبانه چیست؟

مام صالح: ما به عنوان نیروهای پیشمرگه دیرین هرگز نخواهیم پذیرفت گریلا را بکشید. گریلا ما هستیم و ما نیز گریلا هستیم و اگر شما نیروهای گریلا را بکشید، مانند آن است که ما را کشته باشید. اگر شما پ.ک.ک را از میان بردارید و اگر پ.ک.ک دفاع نکند، آن زمان چه کسی از شما دفاع خواهد کرد؟ خواهید دید که همه‌ی خاک کوردستان اشغال خواهد شد. آن زمان به کجا خواهد رفت و چه کاری خواهید کرد و چه کسی از شما دفاع خواهد کرد؟