مارگارت اُوِن: باید اوجالان آزاد شود

مارگارت اُوِن حقوقدان و مدافع حقوق‌بشر اعلام نمود، بر اساس قوانین و معیارهای بین‌المللی باید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آزاد شود و نام پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی خارج گردد.

حقوقدان و مدافع باتجربه حقوق ‌بشر مارگارت اون اعلام نمود، بلوک غرب علیه روسیه و چین موضع‌گیری می‌کند، اما در مقابل جنایات جنگی اردوغان سکوت کرده‌اند و در حالیکه از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند، از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. اون از حکومت بریتانیا انتقاد کرده و اعلام نمود، علیه آن مبارزه می‌کنند.

مارگارت اون مدافع حقوق‌بشر به خبرگزاری فرات اعلام نمود، حصر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به سطح شکنجه رسیده و آنچه روی می‌دهد، بی‌عدالتی و نقض همه قوانین است. وی گفت:"توافق‌های سازمان ملل، استانداردها و معیارهای ماندلا، تصمیمات دادگاه حقوق‌بشر اروپا، قطعنامه های حقوق‌بشر در اروپا، قطعنامه‌های انسانی و قوانین بین‌المللی نقض شده‌اند."

اون همچنین اعلام نمود، از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ هیچ اطلاعی در رابطه با عبدالله اوجالان وجود ندارد. درخواست‌های وکلا و خانواده او برای دیدار با او رد شده است. وی گفت:"مدت ۱۸ ماه است هیچ خبری در رابطه با وضعیت سلامت او نداریم. او رهبر خلق کورد است که یکی از قدرتمندترین انسان‌های تاریخ بشریت می‌باشد و کسی است که در زندان نیز آفریننده است و آثار باارزشی را به وجود آورده و می‌نویسد. او تلاش می‌کند مسائل را حل کند. وی بازیگر اصلی حل جنگی سنگین است."

اوجالان باید آزاد شود

وکیل اون که هم‌زمان عضو مؤسس فعالین امنیتی اجتماعی و صلح است و در پروژه‌های حقوق‌بشری، مشاوره حقوقی به زنان و کودکان می‌دهد، در ادامه سخنانش گفت:"برای ادامه به دیالوگی که ترکیه آن را در سال ۲۰۱۵ متوقف کرد، باید اوجالان آزاد شود و این خواسته همه سازمان‌های حقوق‌ بشری است. قوانین حقیقی این را می‌خواهند که باید عبدالله اوجالان آزاد شود و پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود."

بلوک غرب دورویی می‌کنند

اون از حکومت بریتانیا درخواست نمود، فروش سلاح به ترکیه را متوقف کنند و در رابطه با به‌کارگیری سلاح شیمیایی در مناطق حفاظت‌شده میدیا توسط دولت ترکیه صحبت کرد و گفت:"فقط سلاح شیمیایی در آن مناطق به ‌کار گرفته نمی‌شوند، بلکه در حملاتشان به شنگال و کمپ پناهجویان مخمور نیز بکار گرفته می‌شوند. علی‌رغم این‌ها عرصه بین‌الملل سکوت کرده ‌است. این دورویی آشکار می‌باشد. موضع‌گیری حکومت بریتانیا نیز همین گونه است. علیه روسیه و چین موضع‌گیری می‌کنند اما از اردوغان که سلاح شیمیایی به کار می‌گیرد و مرتکب جنایت جنگی می‌شود، پشتیبانی می‌کنند. قطعاتی که ترکیه برای ساخت پهپادهای خود از آن‌ها استفاده می‌کند، هم ساخته بریتانیا هستند. من به‌عنوان مدافع حقوق ‌بشر از حکومتم انتقاد می‌کنم که از این تروریسم دولتی پشتیبانی می‌کند."

مدل روژآوا نمونه است

اون به این مسئله اشاره نمود که عبدالله اوجالان فقط برای آزادی کوردها مبارزه نمی‌کند، بلکه برای آزادی همه بشریت و منطقه مبارزه می‌کند. وی گفت:"مدل کنفدرالیسم دمکراتیک در روژ آوا نمونه است."

مارگارت اون مدافع حقوق‌بشر گفت:"این مدل درست شده توسط عبدالله اوجالان است. نه‌تنها برای سوریه و خاورمیانه بلکه نمونه‌ای برای همه جهان می‌باشد. من ۹۰ سال سن دارم و به درخواست‌هایم برای عدالت و آزادی برای کوردها ادامه می‌دهم. امیدوارم به‌زودی بتوانم به روژآوا سفر کنم."