مدحت سنجار: با مبارزه مشترک، پایان سیستم غارتگری را رقم خواهیم زد

مدحت سنجار، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در نشست نمایندگان حزب خود سخنرانی کرد و گفت: "اگر با هم مبارزه کنیم، پایان سیستم خونریزی، غارتگری و فساد را رقم خواهیم زد."

مدحت سنجار، رئیس مشترک ه.د.پ در نشست نمایندگان این حزب در پارلمان، تحولات سیاسی اخیر را مورد ارزیابی قرار داد. سنجار در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطره شیخ سعید، سید رضا و اورهان دوغان، و با اشاره به اینکه ه.د.پ نظام سلطه را شکست داده است، افزود: حملات به ه.د.پ هم به همین خاطر است و به همین دلیل برای تعطیلی حزب ما پرونده گشوده‌اند.

مدحت سنجار با اشاره به اینکه این پرونده به تنهایی علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها گشوده نشده است بلکه این پرونده علیه مبارزه برای دمکراسی، صلح و آزادی گشوده شده است، افزود: این پرونده برای تداوم این سیستم کثیف و مافیایی گشوده شده است. برای محدود کردن مبارزه گشوده شده است. از اینرو اعلام می‌کنیم که ما مبارزات خود را به این پرونده محدود نمی‌کنیم. به همین دلیل در استانبول با حقوقدانان مشهور ترکیه به گفتگو نشستیم، نظرات و دیدگاه‌های آنها را جویا شدیم و کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم. ما دفاعیه‌ای تهیه خواهیم کرد که این دفاعیه تنها برای خواندن در جلسات دادگاه نخواهد بود. این دفاع فقط یک دفاع حقوقی نخواهد بود بلکه به یکی از اسناد مهم آینده روشن مبارزه دمکراسی از طریق حقوق تبدیل خواهد شد. بدون شک ما اتهامات آنها را بی‌اساس خواهیم کرد، این کار سختی نیست. البته خود اتهامات آنها بی‌اساس است و ما برای رد کردن آنها به زحمت نمی‌افتیم.

ما از ه.د.پ صیانت خواهیم کرد

سنجار در ادامه درباره مبارزه آنها در رابطه با پرونده انحلال حزب ه.د.پ، گفت: "وقتی می‌گوییم، اجازه تعطیلی ه.د.پ را نمی‌دهیم، منظور ما این نیست که دادگاه، حزب را تعطیل نمی‌کند. ما ه.د.پ را به عنوان یک ایده و سازمان زنده نگه خواهیم داشت و از آن صیانت خواهیم کرد. ما نشان خواهیم داد که وقتی دادگاه تصمیم‌گیری کرد، این تصمیم فقط در این دادگاه نخواهد ماند. تصمیم که گرفتند، ما جامعه بین‌المللی با حقوق‌دانان با وجدان و وظیفه شناس و دمکراسی‌خواه را در جریان خواهیم گذاشت. هر تصمیمی که بگیرند باید حساب آنرا نیز به وجدان اجتماعی پس دهند. ما به آنها کمک خواهیم کرد. حکومت، خود این پرونده را گشوده است، مثلا اتهامات ارتباط ه.د.پ با خشونت را وارد کرده‌اند. چه خشونتی؟ سیستمی که آنها ایجاد کرده‌اند از بیخ و بن، خود خشونت ایجاد می‌کند. ریشه و مرکز اصلی خشونت خود این حکومت است.

قتل دنیز پویراز

سنجار در رابطه با حمله به ساختمان حزب آنها در ازمیر، گفت: "در ازمیر، در حمله به ساختمان ه.د.پ، همکار ما دنیز پویراز را به قتل رساندند. چه کسی او را کشت؟ کسی که با سیاست خصومت با کوردها ارتباط داشت، شخصی که از او دفاع می‌شد، دنیز را کشت. اگر به دنبال خشونت هستید، به ما نگاه نکنید، باید ببینید چه بلایی سر ما آورده‌اند به آن نگاه کنید. آنچه ما انجام می‌دهیم حفظ صلح در این کشور است.

سنجار گفت که گشوده شدن پرونده تعطیلی حزب آنها از روی ترس و ناجوانمردانه بوده است و ادامه داد: "آنها به دلیل ترس، این پرونده را گشوده‌اند. نتیجه هرچه باشد، تصمیم دادگاه هرچه باشد، با فکر و ایده ه.د.پ و با مبارزه مشترک خلق‌ها، مبارزه با این سیستم ادامه خواهد یافت. اگر آنها روی انتخابات حساب می‌کنند، مطمئن باشند که در انتخابات نیز راهی پیدا می‌کنیم و آینده این کشور را تعیین می‌کنیم. اگر فکر می‌کنید می‌توانید این راه را ببندید، اشتباه می‌کنید. اگر فقط یک سوزن در دست ما باقی مانده باشد، با آن سوزن راه‌های جدیدی ایجاد خواهیم کرد."

 سنجار در ادامه با اشاره به اینکه هر چقدر پرونده علیه آنها گشوده شود و برای آنها نقش بازی کنند، کاری را از پیش نمی‌برند، افزود: "تنها چیزی که نشان می‌دهد پایان آنها فرا رسیده است، مبارزه مشترک ما است."

ما پایان سیستم غارتگری را رقم خواهیم زد

مدحت سنجار در ادامه با اشاره به اینکه اتحاد شهروندان آزاد و دمکراسی‌خواه تمام دیوارهای ترس را فرو خواهد ریخت، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: "رهایی واقعی، این است. راه رسیدن به این امر عزم راسخ، ایمان، وجدان و مبارزه مشترک ماست. ما دور هم جمع خواهیم شد، قوی خواهیم شد، ما قطعا این سیستم را تغییر خواهیم داد. در این مورد جایی برای ناامیدی وجود ندارد، حق با ماست، بنابراین ما پیروز خواهیم شد. ما به شهروندان قول می‌دهیم اگر با هم کار کنیم، ما پایان سیستم خونریزی، غارتگری و فساد را رقم خواهیم زد."