نسرین ناس: اعلامیه حزب دمکراتیک خلق‌ها فرصتی تاریخی است

نسرین ناس سیاستمدار و اقتصاددان اعلام کرد که اعلامیه حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با مسائل و مشکلات ترکیه، فرصتی تاریخی بوده و در این باره افزود: ما نباید این فرصت را از دست بدهیم.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در ۲۷ سپتامبر اعلامیه «فراخوان برای دمکراسی، عدالت و آشتی» را که متشکل از ۱۱ ماده و پیشنهاداتی برای راه حل مسائل بنیادی ترکیه بود، منتشر ساخت. حزب دمکراتیک خلق‌ها در وهله نخست مسئله کورد، پیشنهادات ارائه شده برای حوزه اقتصادی، اکولوژی، زنان و جوانان و عدالت را مطرح کرده است. این حزب خاطرنشان ساخته بود که آماده است با تمام طرف‌های اجتماعی و بازیگران سیاسی طرفدار اجرایی شدن این اعلامیه دیدار و گفتگو کند.

پروفسور نسرین ناس اقتصاددان و دبیرکل پیشین حزب آناوطن در رابطه با اعلامیه‌ای که از سوی حزب دمکراتیک خلق‌ها منتشر شده است و توسط احزاب اپوزیسیون هم مورد استقبال قرار گرفته است، با خبرگزار مزوپوتامیا گفتگو کرد.

فرصتی تاریخی و نقشه راه

نسرین ناس در این باره اظهار داشت که مفاهیمی مانند عدالت، آشتی و دمکراسی در سر تیترهای اعلامیه حزب دمکراتیک خلق‌ها جای گرفته و انتخاب این موارد تصادفی نیستند و برای خلق‌ها می‌تواند نقشه راهی مهم به شمار روند. حزب دمکراتیک خلق‌ها با انتشار اعلامیه خود بار دیگر موضع خود را به نحوی قدرتمند در میان افکار عمومی مطرح کرده و افزود: من این اعلامیه را به عنوان فرصتی بسیار مهم و تاریخی می‌بینیم و امیدوارم که این بار این فرصت از دست نرود.

نسرین ناس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به به بن‌بست رسیدن سیاستهای دمکراتیک در ترکیه اظهار داشت: انتشار اعلامیه به عنوان گشودن راهی برای خروج از این بن‌بست در واقع مانند یک نقشه راه است. حزب دمکراتیک خلق‌ها لازم است در این راستا با تمام احزاب اپوزیسیون گفتگو کرده و در ادامه افزود: حزب دمکراتیک خلق‌ها سندی را مطرح کرده است و به همه اطلاع داده است که از حق سخن گفتن برای تمام ترکیه برخوردار است و یک حزب منطقه‌ای نیست.

فراخوان برای اپوزیسیون

در بخش دیگری از گفتگوی نسرین ناس اعلام کرد که واکنش‌های ج.ه.پ و حزب داوا به این سند مثبت بوده و سکوت احزاب دیگر در رابطه با این سند را مورد انتقاد قرار داد. در این باره ناس اظهار داشت که اعلامیه، سندی است که اپوزیسیون را می‌تواند متحد و منسجم کرده و در ادامه افزود: لازم است که اپوزیسیون با نگرشی باز از این اعلامیه استقبال کند. حاکمیت با این گفته که ه.د.پ و پ.ک.ک یکی هستند، تلاش می‌کند حزب دمکراتیک خلق‌ها را تروریزه کند. اپوزیسیون که این مسئله را می‌بیند در نتیجه از ترس عقب‌نشینی می‌کند و در حوزه سیاست دچار انفعال می‌شود.

خاطرنشان ساختن برابری و مسئله گماشتگان شهرداری‌ها

نسرین ناس در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که عناصر مسئله کورد در این اعلامیه بسیار ارزشمند بوده و خاطرنشان ساخت که یکی از نشانه‌های حل مسئله کورد می‌تواند نهادینه شدن مفهوم شهروندی برابر باشد. با نهادینه شدن این مسئله، انکار کورد در ترکیه از میان می‌رود. لازم است که مفهوم برابری در میان تمام خلق‌های ترکیه تحقق پیدا کند. در صورتیکه مسئله کورد حل شود، مسائل و مشکلات دیگر نیز می‌توانند حل شوند.

ناس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله خودمدیریتی دمکراتیک اظهار داشت: قیم‌ها و گماشتگان شهرداری‌ها، انتصابات صورت گرفته در تعیین ریاست دانشگاه‌ها به تمام ترکیه تسری پیدا کرده است. زیرا رژیم قیمها نه فقط در آمد بلکه همزمان در استانبول، ازمیر و آنکارا هم پیگری می‌شود. این مسئله لازم است در یک قانون اساسی دمکراتیک به راه حل دست پیدا کند. مهمترین بخش برابری، برابری در مقابل قانون است. امکان ندارد که در ترکیه از وجود یک سیستم قضایی عادل و مستقل سخن گفت. اوضاع این کشور به گونه‌ای رقم خورده است که امکان دارد زمانیکه در خانه مشغول استراحت هستید با پانزر خانه شما مورد حمله قرار گیرد و فرزندانتان جانشان را از دست بدهند. این مورد روی داده است و نیروهای امنیتی که این مسئله را پیش آورده‌اند حتی تحت پیگرد  قرار نگرفته‌اند. صدها رویداد از این دست وجود دارد. اعلامیه حزب دمکراتیک خلق‌ها فراخوانی برای حل مسائل و مشکلات این کشور است.

نسرین ناس در خاتمه گفتگوی خود اعلام نمود که باید تمام احزاب از مواد این اعلامیه استقبال کرده و ان را در عمل اجرا کنند. لازم است که این مسئله نه فقط از سوی برخی از احزاب، بلکه از سوی جامعه مدنی و احزاب اپوزیسیون هم عملی و اجرایی گردد. در این صورت است که ترکیه می‌تواند با امید به آینده بنگرد. در غیر این صورت، پنجره‌ای گسترده به روی ترکیه بسته خواهد شد.