تکمیلی | نیروی مدافع خلق هویت دو شهید قهرمان در متینا را اعلام کرد

نیروی مدافع خلق اسامی دو گریلا که در اثر بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی ارتش ترکیه به شهادت رسیدند را اعلام کرد و گفت ما قطعا انتقام شهیدان را خواهیم گرفت.

مرکز مطبوعاتی نیروی مدافع خلق کوردستان (ه.پ.گ) در اطلاعیه‌ای هویت دو گریلای شهید متینا را منتشر کرد.

در اطلاعیه ه.پ.گ آمده است: "حکومت کشتارگر ترکیه چهاردهم آپریل ٢٠٢٢ حملاتش را به زاپ، آواشین و متینا آغاز کرد. گریلاهای آزادی کوردستان جبهه‌ مقاومتی با اراده پولادین آپویی ساخته بودند. ارتش ترکیه به رغم برخورداری از هرگونه تسلیحات پیشرفته و نظامیان استخدامی، مزدور، کنترا، نیروهای ویژه، نیروهای خارجی و کمک خائنین کورد، در صحنه حاکاری نتوانست مقاومت گریلا را بشکند."

ه‌پ‌گ به دلاوری گریلاها اشاره کرد و گفت گروهی گریلا یک ارتش بزرگ با نظامیان پرشمار را متوقف کرده‌اند که بدون شک چنین مقاومتی آسان نیست.

نیروی مدافع خلق با تصریح آنکه دشمن سهمی از بشریت نبرده است، اعلام کرد ارتش ترکیه وقتی نتوانست مقاومت را بشکند و در ارتفاعات حاکاری ضربات سنگینی دریافت کرد، به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و شیمیایی پناه برد.

این بیانیه به چشم‌پوشی جامعه جهانی از جنایات جنگی ترکیه علیرغم وجود اسناد تصویری در اینباره اشاره کرد و افزود: رفیق ما نوری یکتا یک فرمانده ملی انقلابی که در حکاری مقاومتی تاریخی انجام داده بود و همچنین رفیق آمارا آمد که او نیز یک فرزند دلیر خلق کورد بود، با بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی که طبق معاهدات بین‌المللی استفاده از آنها در جنگ ممنوع است به شهادت رسیدند.

ه‌.پ.‌گ واقعه شهادت دو گریلای قهرمان را به بستگان آنها و عموم خلق کوردستان تسلیت گفت و تأکید کرد که انتقام جنایات جنگی ارتش اشغالگر ترکیه را می‌گیرند و چهره واقعی آنرا به جهان نشان می‌دهند.

جزئیات شناسنامه گریلاهای شهید به این شرح است:

   نام و نام خانوادگی: جواد اتارک

   کد سازمانی: نوری یکتا

   محل و سال تولد: نقده/ مهاباد

   نام مادر – نام پدر: زینب - محمد

  تاریخ و محل شهادت: ١۵ ژوئن ٢٠٢٢ / متینا

   نام و نام خانوادگی: عایشه توپراک

   کد سازمانی: آمارا آمَد

   محل و سال تولد: الیح

   نام مادر – نام پدر: فاطمه - محمد

  تاریخ و محل شهادت: ١۵ ژوئن ٢٠٢٢ / متینا

ه.پ.گ به شیوه‌ای مبسوط از مبارزات انقلابی دو گریلای شهید تجلیل به عمل آورده و در ادامه مختصری از زندگی‌نامه گریلاهای شهید را منتشر کرده است.

نوری یکتا متولد نقده، شهری در روژهلات کوردستان بود که دارای درک سیاسی بالای مردم می‌باشد، زیرا در ادوار گذشته شاهد مقاومت کوردها بوده است. ه.پ.گ در عین حال یادآوری کرد این شهر شاهد تفرقه‌افکنی میان مردم کورد و ترک و وقوع کشتارهای جمعی بوده است.

ه.پ.گ می‌افزاید، نوری یکتا به دنبال توطئه ربودن رهبر آپو تحت تأثیر قرار گرفت و خواست به جنبش آزادی ملحق شود اما سن او هنوز کوچک بود.

او ٢٠٠١ به کوهستان می‌رود و دوره مقدماتی گریلا را طی می‌کند. نوری یکتا به کوردی سورانی و کرمانجی مسلط بود و به زبان‌های فارسی و ترکی نیز صحبت می‌کرد.

نوری یکتا که در حوزه جوانان فعال بود داوطلب اعزام به روژاوای کوردستان شد تا حاصل مبارزات سالیان دراز رهبر آپو در روژاوا را از نزدیک ببیند. او سال ٢٠٠۴ در قیام مردم قامشلو شرکت کرد و سپس توسط رژیم سوریه دستگیر شد. 

ه.‌پ.‌گ می‌گوید رفیق نوری ماه‌ها به تخت شکنجه رژیم‌های سوریه و ترکیه برای اعتراف بسته شد اما یک کلمه هم نگفت. او مقاومت پیشگامانی چون مظلوم دوغان، کمال و خیری در زندان را سرلوحه قرار داد و با وجود هفت و نیم سال حبس زیر شکنجه همچنان مقاومت کرد.

سل ٢٠١١ همزمان با آغاز قیام در سوریه رژیم از نوری یکتا می‌خواهد درخواست عفو کند تا آزاد شود، او اما این شرط را نمی‌پذیرد و رژیم سوریه، نوری یکتا را به ایران تحویل می‌دهد. رفیق نوری یک و نیم سال نیز در ایران محبوس بود و در اولین فرصت آزادی جسمانی خود را دوباره به کوههای کوردستان رساند.

ه.پ.گ می‌گوید رفیق نوری یکتا در سه بخش کوردستان خدمت کرد و در پیشبرد مقاومت خودمدیریتی حلب با تجارب ارزنده خود نقش اساسی ایفا کرد. او زبان عربی را می‌دانست و این یادگار سال‌های طولانی حبس در زندان سوریه بود.

نوری یکتا بیست و پنجم خردادماه امسال وقتی با بمب‌های ممنوعه در ارتفاعات حاکاری متینا به شهادت رسید که در حال مقاومت در برابر بزرگترین حمله تاریخ جمهوری ترکیه به گریلاهای آزادیخواه کوردستان بود. او یک فرمانده ملی و انقلابی کوردستان بود که زاپ و آواشین و متینا را به باتلاقی برای ارتش متجاوز ترکیه بدل کردەاند.

ه.پ.گ از شهید نوری یکتا به عنوان یکی از فرزندان گرانقدر خلقمان در روژهلات کوردستان همچون سمکو سرهلدان، هورام آویر، رناس روژ، مزگین روناهی و رِزان جاوید یاد کرده و یاد و خاطره وی را گرامی داشته است.

آمارا آمَد

آمارا آمد دختری از اهالی باتمان بود که سال ٢٠١٧ در جستجوی آزادی راه کوهستان را در پیش گرفت.

او پس از مشارکت در گریلاهای کوردستان به زندگی گریلایی و ایدئولوژی رهبر آپو آشنایی پیدا می‌کند و می‌بیند که قوای زنان برای هر کاری کافی است. آمارا هویت زن را می‌شناسد و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند.

آمارا آمد پس از طی دوره‌های متوالی به عنوان یک گریلای حرفەای یکی از حاضرین در مقاومت متینا بود که در تدارک مقدمات این نبرد رنج زیادی بر دوش کشید. او چهرەای فداکار شناخته می‌شد.

آمارا آمد طبق بیانیه نیروی مدافع خلق تا لحظه شهادت در جبهەهای جنگ حاکاری ضربات سختی به نیروهای دشمن زده بود و اشغالگران او را با سلاح‌های ممنوعه به شهادت رساندند. او یک زن آزاده و یک قهرمان بود که مقاومتی حماسی از خود نشان داد و تسلیم دشمن نشد.