پرونده هفت‌هزار صفحه‌ای تشکیل شده، سر آن به اردوغان می‌رسد [بخش دوم و پایانی]

تیمی که نقشه ترور سیاستمداران کورد در بلژیک را طرح کرده بود لو رفت و پرونده بی‌سابقه‌ای علیه آنان گشوده شد. هویت اعضای این تیم محرز شده و طبق شواهد و قراین این تیم در فرانسه مستقر شده و مستقیما از قصر اردوغان دستور می‌گیرند.

پس از انجام تحقیقات در مورد نقشه سوءقصد علیه رمزی کارتال رئیس مشترک کنگره خلق و زبیر آیدار عضو شورای رهبری کل کوما جفاکین کوردستان در ژوئن ٢٠١٧، تصمیم گرفته شد که رسیدگی به پرونده از ١٨ ژوئیه آغاز شود. رسیدگی به پرونده که از روز گذشته (١ اکتبر) آغاز شده است یک گام بزرگ برای کوردها و ترکیه می‌باشد. 

آموزش ویژه شبکه ترور رژیم ترکیه

سامی کوچ برادرزاده یعقوب کوچ یکی دیگر از اعضای این شبکه است. یکی دیگر هم به نام «عونی» در این شبکه جای دارد. وقتی پلیس فرانسه آنان را تحت نظر قرار داده‌ بودند متوجه شدند که این شبکه آموزش‌های ویژه را دیده‌اند. این شبکه برای جلوگیری از درز اطلاعات به بیرون از تجهیزات تکنیکی استفاده کرده‌اند. یعنی می‌دانند برای جلوگیری از درز اطلاعات به بیرون چگونه باید عمل کنند.

لانه این شبکه در فرانسه است

این شبکه همزمان با فعالیت‌های استخباراتی خود، فعالیت‌های شبکه بلژیک را نیز سازماندهی می‌کند. مشخص شد که مرکز شبکه سوءقصد که به بلژیک اعزام شده بود در فرانسه قرار دارد.

تمامی اعضای این شبکه با سفارتخانه ترکیه در پاریس و همچنین آنکارا ارتباط مستمر دارند. در فهرست شماره‌های تلفن اعضای این شبکه روابط گسترده افرادی همچون یشیلیورت و مصطفی کاسین با سفارتخانه ترکیه جلب نظر می‌کند.

یک عکس جالب توجه؛ تانریوردی و سعادت

در این پرونده عکس بسیار جالبی دیده می‌شود. این عکس در تلفن چلیکبیلک وجود داشته است. در بازجویی چلیکبیلک گفت که این عکس از سوی یشیلیورت گرفته شده است. در عکس یشیلیورت در میان دو نفر دیگر دیده می‌شود. وقتی از چلیکبیلک در مورد هویت دو نفر دیگر سئوال شد او گفت که یکی از آنان عضو خانواده است و دیگری را نمی‌شناسد.

کسی که چلیکبیلک از افشای نام وی سر باز زده بود از سوی پلیس شناسایی شد. برای افرادی که سررشته‌ای در سیاست ترکیه دارند این فرد هم شناخته شده و هم گنگ است. عدنان تانریوردی. فردی که شرکت سعادت (شرکت بین‌المللی مشاوره امنیتی) را مدیریت می‌کند و همچنین مشاور خصوصی رئیس جمهور ترک رجب طیب اردوغان است. او ٣٠ سال ریاست مرکز جنگ ویژه ستاد کل ارتش ترک و ریاست تشکیلات دفاع مدنی (KKTC) را بر عهده داشته است. تانریوردی در دانشکده جنگ زمینی نیز سمت استادی را بر عهده داشته که یکی از شاگردان وی وزیر کنونی دفاع ترک خلوصی آکار می‌باشد. روابط میان این دو از ٢٨ فوریه گسترش یافته است. پس از به اصطلاح "کودتای نافرجام" ١۵ ژوئیه ٢٠١۶ رابطه آنان وارد مرحله تازه‌ای شد. به درخواست اردوغان در امور امنیتی به عنوان رئیس مشاوران اردوغان منصوب شد. در نشست‌های امنیتی فوق محرمانه دولت شرکت کرد.

تانریوردی در دسامبر ٢٠١٩ در سومین کنگره اتحاد اسلامی که در استانبول برگزار شد شرکت کرد. او در این کنگره گفت:"ما باید شرایط ظهور مهدی را فراهم کنیم". در نتیجه اعتراضات ٨ ژانویه ٢٠٢٠ هم از سمت ریاست مشاوران اردوغان و هم از عضویت هیئت امنیت و سیاست خارجه کناره‌گیری کرد.

شرکت سعادت به شیوه رسمی در ٢٨ فوریه ٢٠١٢ از سوی تانریوردی تأسیس شد. در آنزمان ٢٣ افسر و سروان بازنشسته در این شرکت شروع به کار کردند. گفته می‌شود که این شرکت امروز در ٢٢ کشور اسلامی، بویژه در سصح حکومت طرابلس دارای ۶۴ مشاور است. سعادت به شیوه مستقیم در آموزش مزدوران سوریه نقش دارد. سعادت به آسانی می‌تواند از کمپ‌های نظامی رژیم ترک دیدار کند. ٢٠١۶- ٢٠١٧ و ٢٠١٨ در عملیات اشغالگرانه موسوم به سپر فرات و شاخه زیتون به گروهک‌های مزدور ترکیه مشاوره داده است. نیرویی که در عملیات برون مرزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل کشور [ترکیه] به عنوان هواداران مسلح سیاسی به کار گرفته می‌شوند. گفته می‌شود که این نیروها در مناطق توکات و قونیه دارای کمپ هستند. بجز اطلاعاتی که در مورد سعادت افشا شده‌اند بقیه فعالیت‌های این شرکت مخفیانه هستند.

ادعا بر این است که سعادت برای امنیت حکومت‌های اسلامی فعالیت می‌کند. همچنین شرکت سعادت نقش میانجی مابین کشورهای اسلامی و صنایع نظامی دولت ترک را بر عهده دارد و در امور آموزش پیاده، نیروهای ویژه، نیوهای دریایی و هوایی هم فعال است. سعادت که همچون گلادیوی تازه ترک از آن نام برده می‌شود در داخل کشور نقشی مشابه بسیج سپاه پاسداران ایران و در خارج همچون نیروهای قدس ایران را بر عهده گرفته است. گفته می‌شود که سازمان استخبارات ترک (میت) هم در عملیات داخل و هم در خارج از کشور از این شرکت به عنوان نقاب فعالیت‌های خود استفاده می‌کند.

سعادت در اروپا چه کاری می‌کند؟

اطلاعات ذکر شده در بالا پیش از این افشا شده‌اند، اما این شرکت در اروپا دارای چه سازماندهی است؟ کشورهای اروپایی تا چه سطحی با این سازمان ارتباط دارند؟

تانریوردی سال ٢٠١٨ همراه با اردوغان به پاریس سفر کرد. در هیئت رسمی نامی از او نیامده بود. هنوز آشکار نشده است که در این سفر با چه کسی، در چه سطحی و بر سر چه مسائلی گفتگو کرده است.

یک عکس دیگر: سعید سرتچلیک

شبکه‌ای که در جریان تحقیقات در پاریس حضور داشتند، خود را به عنوان مهندس الکتریک یا فروشنده خودروهای دست دوم معرفی کرده‌اند، اما معلوم شده است که آنان در واقع کارمندان تانریوردی و فردی دیگر به نام سعید سرتچلیک هستند. این شبکه با هر دو نفر ارتباط دارند.

در حین سفر اردوغان به پاریس یکی دیگر از نزدیکان وی سعید سرتچلیک نیز او را همراهی کرده بود. پروفسور دکتر سعید سرتچلیک مشاور رئیس جمهور و عضو هیئت سیاست امنیتی است. او به عنوان منکر قتل‌عام ارامنه زبانزد خاص و عام است.

می ٢٠١٨ پس از اشغال كانتون عفرین از سوی رژیم ترک، یک عکس در یکی از زندان‌های ترک قید شده است. سرتچلیک این عکس را در فیسبوک منتشر کرد. اما تصاویر دیگر هم وجود دارند که افکار عمومی از آنان بی‌‌اطلاع است و نشان می‌دهد که سرتچلیک پا را فراتر گذاشته است. به عنوان مثال هم با اعضای شبکه ماشه‌کش ترک در اروپا، هم با شبکه ترور در فرانسه و هم در قصر اردوغان عکس یادگاری گرفته است.

بویژه دو عکس سرتچلیک جلب توجه می‌کنند. یکی از آنان با چلیکبیلک در پاریس گرفته شده است، دیگری هم در آنکارا با کسکین و کوچ است. کسی که عکس آنکارا را قید کرده است ذکریا چلیکبیلک می‌باشد. این سه در آنکارا در مرکز قصر اردوغان به ملاقات سرتچلیک رفته‌اند.

پلیس فرانسه وقتی از هویت این فرد از چلیکبیلک سئوال پرسیدند او گفت،"آقایی است که به پاریس آمد، 'مدیر شرکت است و نام وی سعید است.' وقتی در مورد شرکت سرتچلیک از چلیکبیلک سئوال پرسیده می‌شود او می‌گوید که 'چیزی مشابه یک وزارتخانه یا شرکت' را مدیریت می‌کند. می‌گوید که نقش 'راهنما' را در پاریس برعهده دارد. فرد داخل عکس [سعید سرتچلیک] هم در آنکارا 'مدیر یک شرکت' است. چلیکبیلک می‌گوید که نمی‌دانسته است که مکانی که در آن با سرتچلیک دیدار کرده بود کاخ اردوغان است. اما امکان ندارد چلیکبیلک قصر اردوغان و مشاور امنیتی او را که 'راهنما' هم باشد نشناسد.

درخواست پست نظامی از چلیکبیلک

در تلفن چلیکبیلک یک كاغذ و یک عکس درخواست پست نظامی متعلق اعضای سفارت ترک در پاریس دیده شده است. پست نظامی که صاحب آن شناسایی نشده است در این سند از چیزهایی سخن گفته است که برای آ.ک.پ انجام داده است. وقتی پلیس از چلیکبیلک در مورد معنی عبارات این سند پرسش کرده بود او چیزهای بیشتری را بر زبان راند. در بازجویی قبلی گفته بود چیزی به یاد ندارد و مبتلا به بیماری آلزایمر است.

چلیکبیلک این بار گفت که درخواست پست نظامی متعلق به فردی است که متهم به همکاری با فتو (فتح‌الله گولن) است و در صورت بازداشت هم درخواست کرده است که این كاغذ به دست اردوغان برسد. چلیکبیلک و فردی که خود را یک نظامی خوانده است سال ٢٠١۶ پس از به اصطلاح کودتای نافرجام در سفارتخانه ترک در پاریس با همدیگر ملاقات کرده‌ و فرد مذکور این نامه را به وی داده است. در این حالت اگر آنچنانکه چلیکبیلک ادعا می‌کند تنها یک متخصص الکتریک باشد، این سئوال پیش می‌آید که چرا باید یک نظامی برای رسیدن پیام خود به اردوغان فردی به نام چلیکبیلک را واسطه قرار دهد؟ به اختصار اینکه این نظامی کاملا از روابط تنگاتنک چلیکبیلک با قصر اردوغان اطلاع داشته است.

فاصله کمی به افشای کامل زوایای پرونده باقی مانده است

تمامی اطلاعاتی که در بازجویی‌ها آشکار شده‌اند تنها محدود به این پرونده نسیتند. بویژه اینکه سازمان‌های فرانسه اطلاعات جامع‌تر و گسترده‌تری را در مورد فعالیت‌های رژیم ترک جمع‌آوری کرده‌اند. اما تنها بخش کوچکی از این اطلاعات با بلژیک به اشتراک گذاشته شده است. سازمان‌های فرانسه اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به آنچه افشا کرده‌اند در دست دارند. سئوال مهم اینجاست که چرا با وجود این همه مدرک افراد مذکور مورد پیگرد و محاکمه قرار نمی‌گیرند. همچنین در مورد دیدار تانریوردی و سرتچلیک از پاریس شفاف‌سازی شود.

آیدار: پرونده هفت‌هزار صفحه‌ای تشکیل شده، سر آن به اردوغان می‌رسد

زیبر آیدار می‌گوید که دولت ترک در خارج از ترکیه سازمان‌های تبهکار تأسیس کرده است. آیدار گفت،'دادگاه پرونده ٧ هزار صفحه‌ای در اختیار دارد. در این پرونده وجود شبکه جنایی به شیوه‌ای واضح آشکار شده است. به شیوه واضح نقشه‌‌های سوءقصد برملا شده‌اند و در پرونده به شکلی انکار ناپذیر دیده می‌شود که سر این سازمان به میت، رژیم ترک و شخص طیب اردوغان می‌رسد.'

هنوز معلوم نیست که این پرونده به کجا می‌انجامد. اما یک منبع نزدیک به بازجوها می‌گوید که تنها یک میلیمتر به قله باقی مانده است. پرسش پایانی این است که آیا توانایی آنرا دارند عامل روی قله را به دادگاه بکشند یا نه؟