ارمنستان پناهندگان کُرد را در «کردستان سرخ» اسکان می‌دهد

ارمنستان پناهندگان کُرد را در «کردستان سرخ» اسکان می‌دهد

دولت ارمنستان پناهندگان ارمنی سوری را در مناطی که «قرباغ علیا و کردستان سرخ» نامیده می‌شود, اسکان می‌دهد. نماینده آذربایجان در سازمان ملل با این وضعیت مخالفت کرد و افزود که این مسئله می‌تواند راه را بر ایجاد بحرانی دیگر بگشاید.

نماینده آذربایجان در سازمان ملل طی اظهاراتی بیان داشت که ارمنستان پناهندگان ارمنی سوری را در منطقه کاراباغ اسکان داده و ادعا کرد که این مسئله میان هر دو کشور مرحله‌ای خطرناک را آغاز کرده است.

ارامنه سوری اکثرا از شهرهای حلب, لاذقیه, کساب, قامشلو, شام و حمس بسرمی‌برند که با گسترش جنگ داخلی ناچار شدند به ارمنستان پناهنده شوند. دولت ارمنستان و وزارت مهاجرین این کشور تلاش کردند کمپهایی جدید برای پناهندگان بسازند.

نماینده آذربایجان در سازمان ملل افزود که بنا به اطلاعات موثقی که در دست دارند, دولت ارمنستان پناهجویان ارمنی را در منطقه کاراباغ که یک منطقه مورد مناقشه میان دوطرف است, اسکان داده که این امر موجب ایجاد تنش بیشتر میان هر دو کشور می‌شود.

هرچند مقامات ارمنستان تعداد پناهندگان را 10 هزار نفر اعلام کرده‌اند, اما انتظار می‌رود که آمار آنها بیش از این رقم باشد.

بخشی از کاراباغ علیا که مورد مناقشه میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان است, کردستان سرخ نامیده می‌شود. این منطقه متشکل از نواحی تاریخی کردها به نام‌های لاچین, کلبجر, کوباتلی, زنگیلان, جبرئیل و زنگزور است. کردها از این نواحی بیرون رانده شده بودند.