روبین و هراس: آیا جو بایدن آماده متوقف نمودن قتل‌عام اتنیکی است؟

مایکل روبین و نیکلاس هراس پژوهشگر آمریکایی در رابطه با حملات جدید دولت اشغالگر ترک علیه روژآوا، اعلام نمودند که اردوغان با چنین حملاتی تلاش دارد تا توجه افکار عمومی را از بحران داخلی و فساد مالی میلیون‌ها دلار وجه به جای دیگری منحرف کند.

مایکل روبین و نیکلاس هراس پژوهشگر آمریکایی در رابطه با حملات جدید دولت اشغالگر ترک علیه روژآوا، اعلام نمودند که اردوغان با چنین حملاتی تلاش دارد تا توجه افکار عمومی را از بحران داخلی و فساد مالی میلیونها دلار وجه به جای دیگری منحرف کند.

دولت اشغالگر ترک در روزهای اخیر بار دیگر تهدیدهای خود را در رابطه با حمله روژآوا از مجددا از سر گرفته است. مانند همیشه، دولت اشغالگر ترک برای عملی کردن اهداف و تهدیدهای خود درصدد یافتن بهانه است. در همین رابطه رجب اردوغان بدون در دست داشتن هیچگونه سند و مدرکی نیروهای سوریه دمکراتیک را متهم نمود که کاروانی از نظامیان ترک را در سوریه هدف قرار داده است و دو عضو نیروهای ویژه ارتش ترک را به قتل رسانده‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دمکراتیک ادعاهای وزارت دفاع ارتش اشغالگر ترک را رد کرده و اعلام نمود که این ادعاها دروغی بیش نبوده و در چارچوب تلاش‌های دولت ترک برای مشروعیت بخشیدن به حملات اشغالگرانه صورت می‌گیرند. نیروهای سوریه دمکراتیک در بیانیه خود جرایم اشغالگرانه ترک مبنی بر اینکه نیروهایشان در حمله جرابلس شرکت داشته‌اند گفت: نیروهای ما هیچ ارتباطی با حملات جرابلس با حمله مرزهای بین‌المللی ترکیه نداشته و اطلاع داریم که این بازی تکراری میت و ترک بوده و از طریق تبهکاران انجام می‌شود، خلق ترکیه هم بر این مسئله واقف است.

رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از میان بردن تجربه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را هدف گرفته است. طبق گزارشهای منتشر شده، اردوغان در گفتگوهای خود با روسیه و آمریکا، چرا سبزی برای حمله به مناطق شمال-شرق سوریه اخذ نکرده و به همین دلیل با هوایپماهای بدون سرنشین حملات خود را ادامه می‌دهد. دولت ترک اخیرا دو بار اتومبیلهای غیر نظامیان را در کوبانی مورد هدف قرار داده است. در همین رابطه آژانس رویترز به نقل از دو مسئول دولت ترک اعلام نموده است که اردوغان در این باره در نشست گروه جی ۲۰ که در رُم برگزار می‌شود با جو بایدن  بحث و گفتگو می‌کند.

طبق گزارشی منتشر شده در وبسایت مونیتور آمریکایی، اردوغان آشکار کرده است که او آماده حمله نظامی به مناطق خودمدیریتی شمال-شرق سوریه است، ترکیه می‌خواهد که از این طریق این پیام را به جو بایدن و پوتین ارسال کند که تلاش‌های بسیاری برای حل بحران سوریه وجود داشته اما باید بر اساس شرایط و زمینه‌های ترکیه باشند.

اداره بایدن جدیتر از اداره ترامپ است

بدیهی است که ارتباطات بایدن با دولت ترک و نیروهای سوریه دمکراتیک جدی‌تر از ارتباطات اداره ترامپ است. بر اساس اظهارات نیکولاس هراس پژوهشگر انستیتو نیولاینز- آمریکایی، اداره بایدن هم اکنون با نیروهای سوریه دمکراتیک همکاری داشته و در داخل اداره بایدن هم ترکیه طرفدارانی ندارد که اجازه بدهند دولت ترک حملات جدیدی را علیه سوریه انجام دهد. این وجه تمایز بین اداره بایدن و ترامپ بسیار مهم است.

براساس نظر مایکل روبین نویسنده و پژوهشگر انستیتوی انترپرایز آمریکایی AEI و نیکولاس هراس، اداره جدید امریکا مانند اداره ترامپ و تایید نماینده ویژه جیمز جیفری عمل نکرده و حملات جدید را تایید نمی‌کند. در این باره روبین می‌گوید: اما این تنها مسئله موجود نیست. اردوغان نیازی به تایید آمریکا ندارد. به جای این مسئله این است که آیا بایدن آماده است که این حملات و قتل‌عام را متوقف کند؟ آیا بایدن اماده است که اقتصاد دولت ترک را با مجازات سنگین فلج کند؟

در صورتیکه نیروهای سوریه دمکراتیک با فشارهای دولت اشغالگر ترک در روژآوا مواجه شوند، عملا امکان مبارزه با داعش را نداشته و شرایط برای بازگشت داعش مهیا می‌شود. آرام حنا سخنگوی نیروهای سوریه دمکرانیک هم نسبت به تهدیدهای دولت ترک هشدار داده و گفته است که: ترور داعش، از تهدیدهای ترکیه به نفع خود استفاده کرده و در صورتیکه دولت ترک دست به حملات جدیدی بزند، با نتیج مصیبت‌باری مواجه می‌شویم.

در همین رابطه، نیکولاس هراس پژوهشگر ارشد موسسه نیولاینز در گفتگو با آژانس هاوار اظهار داشت: هرگونه حمله نظامی ارتش ترک به شمال-شرق سوریه نتایج مخرب و فاجعه‌باری را بر مبارزه علیه داعش خواهد داشت. زیرا آمریکا بر تلاش‌های فرماندهی نیروهای سوریه دمکرانتیک متکی است.

از طرف دیگر، مایکل روبین هم اظهار داشت: در مبارزه علیه داعش، دو گروه وجود دارند. نخست، دولت ترک که متحد داعش است و اجازه داده است که این گروه بار دیگر توسعه پیدا کرده و فعال شود. اما یگانهای مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیک قهرمانان مبارزه با داعش هستند. دولت ترک علیه نیروهای سوریه دمکراتیک عمل می‌کند و از طرف دیگر از داعش حمایت می‌کند تا با ایجاد نا آرامی، نیروهای سوریه دمکراتیک را تضعیف کند.

انحراف  افکار عمومی ترکیه از اختلاس میلیونها دلار و بحران داخلی

برخی از ناظران سیاسی احتمال می‌دهند که تهدیدهای اردوغان برای حملات جدید به شمال-شرق سوریه، به دلیل بحران اقتصادی این کشور است. زیرا بیکاری در این کشور افزایش یافته و ارزش لیر ترک در مقابل دلار آمریکا بسیار پایین آمده است. به همین دلیل اردوغان روژآوا را با حملات نظامی جدید تهدید می‌کند تا افکار عمومی این کشور را متوجه مسائل برون مرزی کند.

هراس در این باره هم اظهار داشت که هدف از تلاش‌های دشمنانه اردوغان علیه سوریه این است که وضعیت را بر ای خود در داخل ترکیه مساعد کند. زیرا از نظر وی سوریه بخشی از مسئله داخلی این کشور است.

مایکل روبین هم در این باره می‌افزاید که به دلیل اختلاس ۱۳۰ میلیارد دلای اردوغان از ذخیره ارزی ترکیه، او می‌خواهد که از طریق شعله‌ور ساختن احساسات ملی‌گرایانه و پرچم ترکیه، اذهان عمومی را از مسئله اختلاس ارزی منحرف کند. روبین در خاتمه گفتگوی خود اظهار داشت که احتمال دارد که نژادپرستی و ملی‌گرایی اردوغان توجه برخی از ترک‌ها را در کوتاه مدت به سوی خود جلب کند، اما در دراز مدت مسائل و مشکلات این رویه ظاهر می‌شوند.

منبع: ANHA