شاهد پرونده‌ی کوبانی ۱۵ روز در شعبه مقابله با ترور زندانی بوده است

کرَم گوکالپ که یکی از شاهدان اصلی پرونده‌ی کوبانی علیه کوردها و ه.د.پ و آزادی‌خواهان است، مدت ۱۵ روز در شعبه مقابله با ترور در آنکارا بازداشت شده است.

در روزهای ٧ و ٨ اکتبر ۲۰۱۴ به دلیل حملات داعش به کوبانی اعتراضات و راهپیمایی‌های گسترده‌ای در باکور کوردستان برای پشتیبانی از کوبانی برگزار شد. دولت ترکیه علیه این فعالیت‌ها و تجمعات پرونده‌ای باز کرده و در این پرونده ۱۰۸ تن را دستگیر نموده است که روسای سابق حزب دمکراتیک خلق‌ها و اعضای شورای رهبری مرکزی و گردانندگان این حزب در میان دستگیرشدگان هستند.

پنجمین جلسه دادگاه پرونده کوبانی در سالن زندان سینجان برگزار شد. در ارتباط با گفته‌های کرم گوکالپ که یکی از شاهدان اصلی تشکیل پرونده‌ی کوبانی و پرونده‌ی انحلال ه.د.پ شده بود، چندین موضوع عجیب و شرم آور روی داده است. بر اساس مدارکی که در پرونده آمده است، گوکالپ دستگیر شده از ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ درخواستی نوشته و شکایتی تنظیم کرده است.

درخواست گوکالپ فورا پذیرفته شده و شعبه‌ی دوم دادگاه کیفری آنکارا دستور "نظارت اداری" را صادر کرده و در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ گوکالپ که در زندان شماره ۲ بخش F زندان سینجان زندانی بود، به اداره‌ی پلیس آنکارا منتقل شده است.

گوکالپ تحویل داده شده و در آنجا زندانی شده است. وی در ابتدا در مورد فعالیت‌ها و تجمعات کوبانی صحبتی نکرده است، اما سپس با دستور نظارت اداری به شعبه مقابله با ترور در اداره پلیس آنکارا منتقل شده و ۱۵ روز در آنجا بازداشت بوده است. وی پس از این ۱۵ روز شروع به صحبت در مورد تجمعات و فعالیت‌های کوبانی کرده است.

صحبت ها و اعترافات گوکالپ در اداره‌ی پلیس به پرونده اضافه شده و دادستان عمومی با تکیه بر این اعترافات پرونده‌ی کوبانی را علیه کوردها و ه.د.پ و آزادیخواهان باز کرده است.

پس از این پرونده‌ی غیرقانونی، وکلای پرونده‌ی کوبانی در جلسه‌ی دادگاه درخواست نمودند تا صحبت‌ها و اعترافات پیشین گوکالپ از پرونده خارج شود. همچنین وکلا درخواست کرده‌اند که باید مشخص شود، قبل از آنکه وی درخواست خود را ارائه کند، چه کسانی پیش وی رفته و با او دیدار کرده‌اند و او را تحریک کردند تا این کار را انجام دهد.