سقوط ارزش لیر حکومت اردوغان را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است

سقوط ارزش لیر، اقتصاد ترکیه را با بحرانی جدیدتر مواجه کرده و تاثیر منفی بر سطح زندگی مردم ایجاد کرده است. همانطور که ناظران وضعیت ترکیه می‌گویند، سقوط ارزش لیر بقای حکومت رجب طیب اردوغان را با خطر فروپاشی کامل مواجه می‌نماید.

روزنامه‌ی آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به کاهش ارزش لیر ترک می‌گوید:"سقوط ارزش لیر ترکیه خود زخمی برای اردوغان است. بر این اساس که وی خود بخشی از استراتژی اقتصادی غیرکلاسیک تصمیم کاهش ارزش سود بانکی بوده و فکر می‌کرد که با این کار می‌تواند سبب ایجاد رشد اقتصادی کشور شود."

این روزنامه از زبان تیم آش کارشناس بازار‌های رشد یافته در سازمان بلوبای می‌گوید:"کاهش سود بانکی توسط اردوغان دیوانگی است و این کار هیچ بهانه‌ای ندارد. آنطور که مشخص است اردوغان خود به تنهایی و با سیاست خود حکومت را اداره می‌کند."

در بخش دیگری از این گزارش روزنامه‌ی آمریکایی آمده است:"اردوغان که با پشتیبانی قشر میانی ترکیه حکومت را در دست گرفت، اکنون با خطری جدی مواجه شده که از سال ۲۰۰۳ تا کنون با چنین خطری مواجه نبوده است."

همچنین در این گزارش آمده است:"تورم و تاثیر آن بر دستمزدها، افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند خوراک، دارو و سوخت سبب ریزش سطح حمایت و پشتیبانی از اردوغان و دور شدن حامیان قدیمی از وی شده است."

همچنین آمده است:"در چند سال اخیر اقتصاد ترکیه به دلیل عواقب پس از شبه کودتای سال ۲۰۱۶ و نبود ثبات به دلیل جنگ عراق و سوریه و همچنین کاهش تعداد گردشگران به دلیل شیوع ویروس کرونا، اقتصاد ترکیه با تنش‌های جدی مواجه شده و خطرات جدی برای حکومت اردوغان ایجاد شده است."

بر اساس نظرسنجی موسسه متروپل ترکیه در ماه اکتبر میزان حمایت از اردوغان به ۳۸.۹ درصد کاهش یافته که نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد کمتر بوده است.

روز پنجشنبه‌ی گذشته نیز رهبران احزاب اپوزیسیون ترکیه که در میان آنها کمال قلچیدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق و مرال آکشنر رئیس حزب ایی درخواست کردند به دلیل نامساعدی وضعیت اقتصادی این کشور فورا انتخابات زودهنگام انجام شود که قرار بود این انتخابات در سال ۲۰۲۳ انجام بگیرد.