تداوم اعتراضها به ترور ۹ ژانویه در اروپا

در مراسم بزرگداشت شهدای پاریس، از دولت فرانسه درخواست شد که تصمیم مبنی بر محرمانه بودن پرونده ها را لغو کند و عدالت را اجرا کند. اعتراض بە ترور پاریس با تجمعاتی در اسلو، گوتنبرگ، زوریخ و فرایبورگ برگزار شد.

اسلو

 کوردستانی های اسلو و دوستانشان در اسلو، پایتخت نروژ، در مقابل سفارت فرانسه برای ساکینه جانسیز، فیدان دوغان، لیلا شایلمز، امین کارا، میر پرور و عبدالرحمن قیزیل که در پاریس به قتل رسیدند گرد هم آمدند.

این مراسم با ابتکار عمل پلتفرم زنان کورد  در نروژ برگزار شد. پس از یک دقیقه ادای احترام، نمایندگان دفاع از کوردستان، کوینفرنتن و سولیدارستت مد Solidarıstet med  سخنرانی کردند. سپس تاج گل سیاهی مقابل سفارت گذاشته شد و شمع روشن شد.

لیدا ویرتس، فعال مدافع کوردستان سخنرانی کرد و گفت: در ۹ژانویه ۲۰۱۳ سکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه به قتل رسیدند. واضح است که ترور پاریس در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ ادامه ترور نهم ژانویه است. دومین ترور پاریس به این دلیل اتفاق افتاد که از قربانیان این قتل عام پاسخ خواسته نشد. ما زنان از دولت فرانسه می خواهیم که پرونده را دوباره باز کند، حکم محرمانە بودن این پروندە را لغو کند و اجازه دهد عدالت اجرا شود.

مایکن لیوم، دستیار رئیس Kvinefronten نیز در این گردهمایی سخنرانی کرد و با گرامیداشت یاد  شهدای زن در پاریس گفت: اوین گویی که سال ها برای آزادی زنان علیه ذهنیت ارتجاعی مبارزه کرد، در مرکز پاریس کشته شد. ما زنان می خواهیم عدالت و حقیقت آشکار شود. اکنون وقت آن فرا رسیدە است که دولت نروژ به اندازه کافی در مورد حملات و ترورهایی که دولت ترکیه علیه مردم کورد انجام می دهد موضع بگیرد. ما از  دولت نروژ می خواهیم که این موضوع را به سازمان ملل گزارش دهد.لیوم خواستار مبارزه مشترک همه زنان جهان شد.

در این تجمع، ارلینگ فولکورد، دوست خلق کورد و نماینده سابق مجلس نیز اظهار داشت: دوستان مردم کورد تنها در کوهستان نیستند، ما همیشه در کنار آنها هستیم. ما از مجرمان و نیروهای سایە می خواهیم به سمت عدالت بیایند.

این مراسم با سردادن شعارهای ژن ژیان آزادی ، سارا روژبین روناهی، و شهدا نمیمیرند، به پایان رسید.

فرایبورگ

در دهمین سالگرد ترور پاریس در ۹ ژانویه ۲۰۱۳، یک غرفه یادبود در کنیسه Platz der Alten در فرایبورگ، آلمان برپا شد. این غرفه به رهبری شورای زنان نودا برپا شد. مراسم بزرگداشت سه ساعت با بازدید کوردستانی ها به طول انجامید

این مراسم در باران شدید برگزار شد، اعلامیه هایی توزیع شد و اطلاعاتی در مورد ترور ارائه شد. به نمایندگی از مجلس زنان نودا در خصوص ترورهای ۹ ژانویه ۲۰۱۳ و ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ سخنانی ایراد شد و گفت: مبارزه سارا از کوردستان شروع شد، به خاورمیانه گسترش پیدا کرد و امروز در تمام کشورهای جهان ادامه دارد. دنیا میداند سارا یکی از دوستان ما بود که زندگی خود را وقف جنبش زنان کورد کرد. مبارزه او مبارزه ما خواهد بود.

گوتنبرگ

در شهر گوتنبورگ سوئد، کوردها در مرکز بازار تجمع کردند و برای سه انقلابی که در پاریس به قتل رسیدند، تجمع کردند. در این گردهماییها گفته شد: ترور پاریس در نتیجه سیاست دولت فرانسه اتفاق افتاد. فرانسه باید این حادثه و اطلاعات قاتلان و آمران ترور این سه زن انقلابی را که در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ به قتل رسیدند با عموم در جریان بگذارد. دولت فرانسە باید با خارج کردن این پروندە از حالت محرمانە، از محافظت از قاتلان دست بردارد. فرانسه مسئول این قتل عام فاش نشده خواهد بود. در این مراسم شعارهای اردوغان قاتل، ترکیه فاشیست، زنده باد رهبرآپو و شهدا نمی میرند، سر داده شد.

زوریخ

کوردستانی ها به مناسبت دهمین سالگرد ترور پاریس در شهر زوریخ سوئیس به میدان رفتند. کوردها از دولت فرانسه خواستند که تصمیم محرمانه بودن پرونده را لغو کند.

فعالان به مقابل سفارت فرانسه رفتند. جمعیتی که به فراخوان مجلس زنان بریتان مقابل سفارت تجمع کردند، خواستار روشن شدن ابعاد ترور ۹ ژانویه ۲۰۱۳ و ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ و افشای مقصرین واقعی شدند.

 سیدار آیدین به نمایندگی از اتحادیه زنان کورد سوئیس YJK-S صحبت کرد و گفت: امروز به اینجا آمده ایم تا خشم خود را نسبت بە این ترور نشان دهیم. سپس سلما سورر، رئیس مشترک شورای دموکراتیک کرد سوئیس CDK-S نیز سخنرانی کرد و اظهار داشت که اجازه نخواهند داد دولت فرانسه یک ترور دیگر را پوشش دهد. در پایان این مراسم پرونده ای به مسئولین سفارت تحویل داده شد. هیئت یک تاج گل سیاه جلوی درب سفارت گذاشت و پس از قرائت متن اعلامیه متفرق شد.

 مونیخ

 در مونیخ آلمان، مجلس خلق کورد مراسمی را به مناسبت سالگرد ترور پاریس در ۹ ژانویه برگزار کرد. کوردستانی ها مقابل کنسولگری فرانسه گرد هم آمدند و عکس شهدای ترور پاریس را در دست گرفتند. در این بین کنسول فرانسه در تجمع شرکت کرد و به خواسته های کوردستان گوش داد.

کنسول با ابراز ناراحتی از این قتل عام گفت: غم و عصبانیت شما را درک می کنم، در درد شما شریک هستم، قول می دهم پرونده ای را که به من داده شده به نتیجە لازم برسانم. این تجمع با شعارهای شهدا نمی میرند، ژن ژیان آزادی سارا روژبین روناهی، زنده باد رهبر آپو و زنده باد برخودانا گریلا، به پایان رسید.

اشتوتگارت

 تظاهراتی به یاد ساکینه جانسیز، فیدان دوگان و لیلا شایلمز که در۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پاریس به شهادت رسیدند برگزار شد. این تجمع در مقابل موسسه فرانسوی در میدان برلینر پلاتز اشتوتگارت برگزار شد. در ابتدای این تجمع، تراکت های آلمانی مربوط به مطالبات زنان قرائت شد و به شرح زیر بیان شد: ۱۰ سال پیش سکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز، رهبران جنبش آزادی زنان کرد، در پاریس به قتل رسیدند. ۱۰ سال پس از این ترور، در ۲۳دسامبر ۲۰۲۲، هنرمندان میر پرور، اوین (امینه کارا) و عبدالرحمن قیزیل به همین شکل در پاریس به قتل رسیدند. این قتل عام در پاریس به ما یادآوری می کند که به دولت های ملی اعتماد نکنیم. ما تا اجرای عدالت مبارزه خواهیم کرد. نماینده ICOR سازمان بینالمللی کار سخنرانی کرد و خواستههای خود را بیان کرد: آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای امپریالیستی با هم برای سرکوب و جرم انگاری مبارزه برای آزادی تلاش میکنند.ِ

بنابراین، ترورهای پاریس باید آشکار شود، ممنوعیت پ.ک.ک پایان یابد و قانون مبارزه با تروریسم ۱۲۹ A و ۱۲۹ B حذف شود. تجمع جنبش زنان کوردستان در  Baden Wurttemberg بین ساعت ۱۵:۰۰تا۱۷:۰۰ در مقابل موسسه فرانسوی در برلینر پلاتز برگزار شد. در این مراسم شعارهای شهدا نمیمیرند و ژن ژیان آزادی سر داده شد. عکس های بزرگ و پرچم های شهدای دو قتل عام بالا گرفته شد. اعلامیه های مربوط به این دو قتل عام بین مردم ساکن در شهر توزیع شد. جنبش زنان کوردستان در  Baden Wurttemberg اعلام کرد که تا افشای قتل عام پاریس هر چهارشنبه یک تاج گل سیاه را به عنوان نماد جلوی مؤسسه فرانسه قرار می دهد.

 برن

کوردستانی های ساکن در کانتون برن سوئیس در اعتراض به ترورهای روی داده در پاریس، پایتخت فرانسه، مقابل سفارت فرانسه تجمع کردند. کوردستانی ها از سکینه جانسیز (سارا)، فیدان دوغان (روژبین)، لیلا شایلمز (روناهی)، امینه کارا (اوین گویی)، ام.شیرین آیدین (میر پرور) و عبدالرحمن قیزیل عکس گرفتند و پرچم های کنفدرالیسم جوامع کورد را برافراشتند. پس از یک دقیقه احترام به شهدای مبارزات آزادی کوردستان، منیر آی، رئیس انجمن فرهنگ کوردستان برن به نمایندگی از مردم کردستان سخنرانی کرد.

منیر آی با اشاره به اینکه دولت ترکیه ۱۰ سال پیش ٣ زن رهبر مبارزات آزادی کوردستان را بە شهادت رساندە است  گفت: خلقمان میراثدار رهبران ما هستند. هفته گذشته سه نفر از دوستانمان در پاریس شهید شدند. اینها تصادفی نیستند. این حملات به هدف خود نمی رسند. پس از سخنرانی آی، بیانیه ای به زبان آلمانی قرائت شد. کوردستانی ها سپس تاج گل سیاهی را مقابل سفارت فرانسه گذاشتند.

 کپنهاگ

 در شهر کپنهاگ دانمارک به رهبری اعضای شورای زنان و دانمارکی ها در اعتراض به ترور اول و دوم پاریس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پاریس در مقابل سفارت فرانسه تجمع کردند. در این مراسم شعارهای ژن ژیان آزادی  و شهدا هرگز نمی میرند سر داده شد. پرچم هایی با عکس های سکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز در مقابل ساختمان سفارت فرانسه نصب شد. در این گردهماییها گفته شد که ابعاد، آمران و عاملان  ترورها باید برملا شدە و بیان شد که روحیه آزادی خواهی با رهبری زنان کرد گام به گام در حال گسترش است. مشخص شد که حساب فاشیسم ترکیه اولین مسئول این قتل عام است، بدون تردید. این جنگ هرگز پایان نخواهد یافت.

درسیم

 مرال دانیش بشتاش معاون حزب دموکراتیک خلق ها در مراسم یادبود جانسیز در درسیم سخنرانی کرد و گفت: ما داستان یک جنگ را شنیده ایم و این جنگ پایان نخواهد یافت.