ثریا اوندر: با پیشنهاد، تصویب و خواست حکومت وارد فرایند راه حل شدم

سری ثریا اوندر از اعضای هیات امرالی در جریان محاکمات پرونده کوبانی اعلام کرد: با پیشنهاد، تصویب و خواست حکومت وارد فرایند راه حل شدم و من سمت سخنگویی هیات راه حل امرالی را پذیرفتم.

هشتمین جلسه از سومین مرحله نشست‌های پرونده کوبانی روز گذشته در شعبه ۲۲ دادگاه جرایم سنگین آنکارا برگزار شد. در چارچوب این پرونده، ریاست مشترک پیشین حزب، اعضای MYK و حزب دمکراتیک خلق‌ها و در مجموع ۱۰۸ نفر محاکمه می‌شوند. ۲۴ نفر از افراد نامبرده در این پرونده دستگیر شده‌اند.

این دادگاه در صحن دادگاهی زندان سنجان برگزار شد. پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، سزای تمللی نماینده شهر وان در پارلمان، ثریا اوندر در جلسه بعد از ظهر این دادگاهی حاضر شدند. ثریا اوندر از اعضای هیات امرالی، به دلیل نبود صندلی نتوانسته بود که در جلسه صبح این دادگاهی حضور پیدا کند. وی در جلسه یعد از ظهر از طریق سیستم یکپارچه صدا و تصویر در این نشست حضور پیدا کرد.

مسئله کورد

اوندر در ابتدای سخنان خود با ضمن اشاره به دنیز پویراز که در جریان حمله به دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در ازمیر به قتل رسیده بود سخنان خود را آغاز کرد. وی اظهار داشت: مسئله کورد از ابتدای آن، به دلیل آنکه در ابعاد دمکراسی، صلح و برابری و عدالت‌خواهی به هیچ نتیجه‌ای منجر نشده است، هر ۵-۱۰ سال یکبار در مرکز بحث‌های این کشور قرار می‌گیرد و مایه تاسف است که هر بار چرخشی از آن صورت می‌گیرد."

ارزشمندترین اقدام طول زندگی

اوندر در سخنان خود در دادگاه اظهار داشت: حاکمیت علیه کسانی که از سال‌های ۲۰۱۰ با پارادایم امنیتی‌سازی با مسئله کورد برخورد کرده‌اند گفته بود: این مسئله تنها با رویکرد امنیتی حل نمی‌شود، لازم است که راه حلی سیاسی نیز برای پیدا شود. اینگونه بود که فرایند حل و فصل آغاز شد. اوندر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با پیشنهاد، درخواست و تصویب حکومت وارد فریند حل و فصل مسئله کورد شدم و سخنگویی هیات امرالی را بر عهده گرفتم. این اقدام هر هزینه‌ای که داشته باشد مهم نیست ارزشمندترین اقدام طول زندگی من بوده است. البته کمبودها و نواقصی وجود داشتند. با این وجود ما با تکیه بر توانایی خویش این راه را طی کرده و به پیش می‌رفتیم."

اوندر در ادامه دفاعیات خود خاطرنشان ساخت که این سرزمین، سرزمین مشترک آنها بوده و آینده مشترک ما در این جا تامین می‌شود. مسئله‌ای که به این فرایند اهمیت بخشید این بود که برای نخستین بار بدون دخالت برخی از افراد این اقدامات صورت گرفتند و ما نیز در آن ایفای نقش کردیم. اما این مرحله نیز می‌توانست همچون آب گوارایی برای خلق‌های ساکن در ترکیه می‌بود. البته روزی فرا خواهد رسید که صلح برقرار شود. اما تداوم جنگ هر کسی را می‌تواند به پلیدی آلوده کند، و این صلح است که می‌تواند همه را حول یکدیگر جمع کند. صلح اجتماعی و آینده مشترک ما در این باره اهمیت دارد.

در دادگاه شما مدت ۹ ماه است که به مرکز پلیس مراجعه کرده و اعلام حضور می‌کنم. ممنوع الخروج شده‌ام. البته قصد ندارم که این کشور را به دست افرادی بدهیم که آن را از طریق جنگ اداره می‌کنند. اما می‌خواهم که از ظلم حضور هر روز در اداره پلیس و دادن امضا رهایی پیدا کنم. جلسه دادگاه امروز نیز ادامه پیدا می‌کند.