ترکدوغان: فرستادن جسد از طریق پست جرم و توهین به کرامت انسانی است

اوزترک ترکدوغان رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر (IHD) ارسال پیکر معصوم اصلان، گریلای جان باخته ه.پ.گ از طریق پست را جنایتی نفرت‌انگیز و جرم خواند و از خانواده اصلان خواست که از مسئولان حکومتی شکایت کنند.

پس از پیکر عگید ایپک، گریلای جانبخاخته ه.پ.گ، اینبار پیکر معصوم اصلان، گریلای نیروهای مدافع کوردستان توسط پست به خانواده‌اش تحویل داده شد. رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر (ای.ه.د) و وکیل اوزترک ترکدوغان نارضایتی خود را درباره این اقدام شنیع دولت ترکیه اعلام کرد و گفت که این یک جنایت است.

این وکیل و رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر اعلام کرد که ماده ١٣٠ قانون مجازات ترکیه "حق احترام به کرامت افراد" را تعریف کرده و بی‌احترامی را به عنوان جرم تعریف می‌کند.

ترکدوغان با اشاره به اینکه در پاراگراف دوم همین ماده، شرایط مشابه اقدام صورت گرفته دولت علیه پیکر این دو گریلای جان باخته به عنوان جرم تعریف شده است، گفت: "شما باید به پیکر جان باختگان احترام بگذارید، زیرا در قانون ما وقتی شخصی می‌میرد، پرونده‌های موجود علیه او نیز از حیث اجرا ساقط می‌شوند. بعد از مرگ فرد همه چیز تمام می‌شود و قانونی که باید اجرا شود، برای همه یکسان است. فردی که جان خود را از دست می‌دهد، خانواده و اقوامی دارد، در جامعه جایی دارد، دیگر لازم نیست جریان سیاسی، شخصی، هویت ملی و سیاسی او را در رفتار و کردار خود در نظر بگیرید. شما باید به حافظه و اطرافیان و خانواده وی احترام بگذارید. این امر به طور خاص در قانون مجازات ترکیه بیان شده است. از آرامگاه وی باید محافظت شود، نباید به جسد بی‌احترامی کرد و باید به جسد و صاحبان جسد احترام گذاشته شود.

صبر و تحمل جامعه حدی دارد

ترکدوغان یادآور شد که هر جامعه‌ای میزان مشخصی از صبر، تحمل و مدارا دارد، این تحمل و صبر نباید نقض شود و گفت: نباید جسد را با وسیله پست به خانواده تحویل داد. شما نمی‌توانید با آن مثل یک بسته پستی رفتار کنید، پیکر انسان، یک کالا نیست. اگر این عمل شنیع را انجام دهید، یعنی تبعیض قائل می‌شوید، تحقیر می‌کنید و این یک حرکت کاملا نفرت‌انگیز است.

ترکدوغان اظهار داشت که این موضوع را می‌توان مطابق با ماده ١٣٠ قانون مجازات ترکیه در پیوند با جرائم نفرت‌انگیزانه مورد توجه قرار داد. این رویکرد مقامات دولتی ترکیه قطعاً باید توسط سازمان‌های برابری‌خواه و حقوق بشری مورد بررسی قرار گیرد. زیرا تبعیض ممنوع است؛ نقش مکانیسم رسیدگی به شکایات نیز به سازمان‌های برابری‌خواه و حقوق بشری محول شده است.

باید شکایت کرد و به دولت هشدار داد

ترکدوگان تأکید کرد که چنین رویکردهایی نتایج بسیار وحشتناک و بدی را به همراه خواهد داشت و گفت: "شما نمی‌توانید پیکر جانباختگان ملت کورد را به این طریق و با محموله پستی ارسال کنید. ذهن و حافظه این ملت، اخلاق، ارزش‌های مذهبی این ملت را نادیده بگیرید به آن بی‌احترامی کنید. این ملت آداب، رسوم و سنن ملی و مذهبی مختص خود را داراست. این ملت و تک تک افراد این جامعه می‌بینند که چه تبعیضهایی در حق آنها توسط دولت انجام می‌گیرد. این اقدامات نفرت انگیز به افزایش خشونت و فاشیسم موجود دامن می‌زند و این مردم بی‌دفاع بیشتر از قبل هدف حمله قرار می‌گیرند. دولت نباید اجازه چنین اقداماتی را بدهد. باید تحقیقات علیه مقامات دولتی که مرتکب چنین اعمال مجرمانیه‌ای می‌شوند آغاز شود. چنین رویکردهایی به کسی سودی نمی‌رساند و تنها به بشریت ما آسیب می‌رساند.

ترکدوغان گفت که دیگر نباید اجازه چنین اقدامات شنیعی داده شود و خانواده متوفی باید به سازمان برابری‌خواه و حقوق بشری در ترکیه مراجعه کرده و از مقامات شکایت کنند. نمایندگان مجلس نیز باید این موضوع را در دستور کار مجلس قرار دهند و به دولت هشدار دهند که اجازه ندهد چنین اتفاقاتی دوباره تکرار شود."