صبری اوک: پایان حکومت آ.ک.پ - م.ه.پ فرا می‌رسد

صبری اوک، عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) اعلام کرد که دولت ترکیه به حملات خود علیه گریلاها ادامه خواهد داد و این به دلیل فرارسیدن پایان حکومت آنهاست. اوک گفت که آنچه خلق کورد در این روند بیش از همه به آن نیاز دارند، وحدت ملی است.

صبری اوک، عضو شورای اجرایی ک.ج.ک، در یک برنامه ویژه که از شبکه تلویزیونی SterkTV پخش شد، در مورد بسیاری از موضوعات مانند انزوای مطلق اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، برگزاری جشن‌های نوروز، انتخابات آتی در ترکیه و حملات به گریلاها ارزیابی کرد.

اوک با بیان اینکه انتخابات آتی از نظر فروپاشی قدرت در دست حزب عدالت و توسعه بسیار مهم است، گفت: ما می‌دانیم که دولت ترکیه از این پس به شیوه وحشیانه‌تری به گریلاها حمله خواهد کرد. زیرا پایان حکومت آنها فرا رسیده است. بنابراین هدف آن حمله به گریلا است. اما آنها باز هم قادر نخواهند بود که از فروپاشی رهایی یابند.

اوک با تاکید بر اینکه آنچه خلق کورد در این پروسه بیش از همه به آن نیاز دارند وحدت ملی است، از این نیاز مبرهن و ضروری خلق کورد گفت و افزود: همانطور که روحیه نوروزی همه خلق ما را به هم نزدیک می‌کند، همه شخصیت‌های کورد، روشنفکران کورد، انقلابیون کورد، میهن‌دوستان و سازمان‌های کوردی نیز بر این اساس باید وحدت ملی را در دستور کارشان قرار دهند. در این راستا نیز تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. در مراحل بعدی نیز صورت خواهند گرفت. آنها (دشمنان) نمی‌توانند با قتل‌عام و تجزیه‌کردن، خلق کورد را نابود کنند. خلق کورد وجود دارد و خواهد بود. با مبارزه خود وحدت ملی‌اش را خواهد ساخت.

متن کامل مصاحبه صبری اوک عضو شورای اجرایی ک.ج.ک که از تلویزیون SterkTV پخش شد به شرح زیر است:

پارادایم رهبر آپو بر تمام بشریت تأثیر می‌گذارد

دو سال و نیم است که انزوای شدید علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد. میلیون‌ها نفری که در نوروز به میدان‌ها آمدند خواهان آزادی فیزیکی عبدالله اوجالان شدند. تا این اندازه صیانت بعمل آوردن از رهبر خلق کورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش از هر چیز نوروز را به همه خلق مقاومت‌گر، دوستان، رفقایمان و رهبر آپو تبریک می‌گویم. وضعیت رهبر آپو باید همیشه در دستور کار جنبش ما و هر دوستی باشد. همه می‌دانند که دشمن ۲۴ سال است که سیاست نسل‌کشی خود را در شخص رهبری علیه خلق کورد اجرا می‌کند. در مقابل این، رهبر آپو ۲۴ سال است که مقاومت بزرگی از خود نشان داده است. این یک مسئله مهم و جدی برای جنبش ما، برای حزب ما پ.ک.ک، برای همه خلق ما، برای دوستان و رفقای ما است. نه خلق ما و نه هرکسی که وی را دوست دارد یا به او احترام می‌گذارد، نباید احساس راحتی کند، زیرا وی در امرالی زندانی است.

همانطور که اشاره کردید میلیون‌ها کورد از چهار بخش کوردستان تا ژاپن از خارج از کشور با حضور در میدان‌ها با روحیه آزادی‌خواهی نوروز را جشن گرفتند. خلق ما هر جا که نوروز را جشن می‌گیرند، خواسته‌هایشان روشن است و آن نیز آزادی جسمانی رهبر آپو است. خلق ما می‌دانند که قبل از آزادی رهبر آپو نمی‌توانند آزاد شوند. مثلا شعار ما «بی سروک ژیان نابه» (بدون رهبری زندگی محاله) است. زندگی بدون پارادایم رهبر آپو وجود ندارد. این زندگی نیست، زندگی با عزت و آزادی زیسته می‌شود. خلق ما از این موضوع آگاهند. خلق کورد قرن‌ها همیشه به داشتن رهبر نیاز داشته‌اند. بسیاری از رهبران کورد ظهور کردند، قیام کردند، جنگیدند و مبارزه کردند.

متاسفانه مشکل کوردها یک مشکل معمولی نبود. جغرافیای خلق کورد به ۴ قسمت تقسیم شده بود و همه نیروهای بین‌المللی وارد عمل شده بودند. آنها به رهبران کورد اجازه نفس کشیدن ندادند. به همین دلیل بسیاری از رهبران مانند شیخ سعید، سید رضا و قاضی محمد اعدام شدند. به همین دلیل خلق کوردستان همیشه درد و رنج فقدان رهبر را احساس کرده‌اند. اگرچه امروز به مصاف همه دنیا می‌رود، اما نتوانست رهبری مانند رهبر آپو را نابود کند. زیرا پارادایم رهبر آپو نه تنها بر خلق کورد، بلکه بر تمام بشریت تأثیر می‌گذارد. میلیون‌ها نفر از خاورمیانه، آفریقای جنوبی، آفریقا و اروپا که مخالف مدرنیته سرمایه‌داری هستند و حامی دموکراسی و آزادی هستند، رهبر آپو را دوست داشتند و از وی صیانت بعمل آوردند.

این نوروز بر آینده ما تأثیر خواهد گذاشت

امسال پیام‌های بسیار روشنی در میدان نوروز داده شد. پیام‌های داده شده در میدان نوروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این چه تاثیری بر مبارزات آزادی شما خواهد داشت؟

بدون شک نوروز برای خلق کورد، برای دیگر خلق‌های مبارز، به ویژه برای خلق‌های خاورمیانه، روزی ویژه و معنادار است. روزی است که با مقاومت، شجاعت و روحیه آزادی‌خواهی ظهور کرد. این همان معنایی است که نوروز برای خلق کورد دارد، اما دشمن می‌خواست نوروز را از معنای آن دور کند، همانطور که همه چیز را از ماهیتش تهی می‌کردند. با ظهور پ.ک.ک، نوروز بار دیگر وارد دستور کار خلق کورد شد. همه می‌دانند که قبلا چگونه جشن گرفته می‌شد. اما دشمن می‌خواست آنرا بی ماهیت کند و سعی می‌کرد آن را طوری جلوه دهد که گویی صرفا یک روز بهاری است. رهبر آپو بذر جنبش آپوئیستی را بخصوص در سد چوبوک در روز نوروز سال ۱۹۷۳ کاشت. این خیلی مهم بود. به همین دلیل است که امروز می‌گوییم پ.ک.ک نیز یک حزب نوروزی است.

خلق کورد هم خلق نوروزی هستند. خلق کورد با نوروز به واقعیت خود پی بردند. این روح تاریخی بار دیگر خود را با روح نوروز ساخت. همانطور که مشخص است، در دهه ۹۰، دولت اشغالگر برای جلوگیری از جشن‌گرفتن نوروز، حملات وحشیانه‌ای را علیه خلق ما انجام می‌داد. برای دزدیدن نوروز دست به ترور و قتل‌عام زد. خلق کورد بهای زیادی پرداختند، اما هرگز قدمی به عقب برنداشتند و دست از نوروز برنداشتند. برای اولین بار در تاریخ، پ.ک.ک با روحیه آزاد آنرا جشن گرفت. خلق مقاومت‌گر ما نوروز امسال را به همین شکل جشن گرفتند. همه از ۷ تا ۷۰ ساله اعم از مرد، زن، پیر و جوان در میدان نوروز بودند. آنها جشن نوروز را با شجاعت فراوان جشن گرفتند. میلیون‌ها نفر از خلق ما امسال قیام کرده‌اند. به همین مناسبت بار دیگر به خلق وطن‌مان که به میدان آمدند تبریک می‌گوییم. اینکه با یک روح، یک اراده، یک صدا و یک احساس، نوروز را جشن بگیرند و از رهبری صیانت بعمل می‌آورند، موضع بسیار محترمانه‌ای است. البته که این نوروز بر آینده ما تأثیر خواهد گذاشت.

خلق ما هفته قهرمانی را نیز جشن گرفتند. رفیق مظلوم دوغان و ماحصوم کورکماز ارزش‌ها و افتخارات خلق کورد هستند. اینها را با مقاومتشان به دست آوردند و آشکار ساختند. خلق کورد بر اساس همین ارزش‌ها در برابر اشغالگری ایستاد، در مقابل دشمن تسلیم نشدند، از زندگی آزادانه و وحدت ملی خود دست برنداشتند. نوروز اساس این مقاومت است. دشمن اکنون به طرز وحشیانه‌ای به گریلاها و خلق ما حمله می‌کند. خلق ما با سنت 50 ساله مقاومت و ایدئولوژی رهبر آپو باید با روحیه نوروزی مبارزه و مقاومت خود را در برابر دشمن بیش از پیش گسترش دهند.

ما به زندگی آزاد دست خواهیم یافت

جشن نوروز نیز با شور و شوق فراوان در جزیر و نصیبین برگزار شد و دشمن با «پلان به زانو درآوردن» حملات وحشیانه‌ای انجام داد. استقبال پرشور خلق از نوروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تصاویری که در نوروز پدیدار شد، دقیقاً همان تصاویری هستند که شایسته جزیر بوتان و شهر نصیبین می‌باشد. جزیر بوتان نه تنها امروز بلکه در تاریخ نیز چنین بوده است. در مقابل کسی تسلیم نشده است. همیشه طبیعی زندگی کرده و همیشه بر شخصیت ملی خود پافشاری کرده است. اگر نوروز دهه ۹۰ را به خاطر داشته باشید، قیام‌هایی در سال ۹۱، ۱۹۹۲ به خصوص با شهادت رفیق کامران شکل گرفت. به ویژه قیام‌های جزیر بوتان و نصیبین صفحه جدیدی در تاریخ مبارزات ما گشود. یعنی آگاهی در بین خلق ما به وجود آمده است. از وجود و آینده خود آگاه شد. با وجود همه حملات و قتل‌عام‌ها، خلق ما یک قدم به عقب برنداشتند. چند سال پیش، قیام‌هایی برای خودمدیریتی صورت گرفت. دشمن بار دیگر وحشیانه به خلق ما در جزیر بوتان حمله کرد. در مقابل این، خلق ما اراده دموکراتیک خود را نشان دادند.

اما دشمن اشغالگر بی‌رحمانه به خلق ما در جزیر بوتان حمله کرد و خانه‌ها و محله‌های آنها را ویران کرد. زنان از پیر و جوان را قتل‌عام کرد و جنازه‌هایشان را روزها در یخچال و در خیابان رها کردند. خلق ما نباید این را فراموش کنند. فراموشی خیانت است و فراموش نمی‌شود. آنها به جنازه‌های ما طناب می‌بستند، آنها را روی زمین می‌کشیدند و با انواع سلاح‌های وحشی حمله می‌کردند و خانه‌ها را با خاک یکسان می‌کردند. بسیاری از رفقا مانند مَهمَت تونچ، پاکیزه، آسیه، چیاگر، ده‌ها و صدها قهرمان در آن دوره اثر خود را به جا گذاشتند. خلق کورد هرگز این را فراموش نمی‌کنند. یک قتل‌عام بود. دولت اشغالگر ترکیه می‌خواست به خلق کورد این پیام را بدهد که اگر برای آزادی بجنگید، این عاقبت شما خواهد بود. یعنی گفت که از این به بعد باید ساکت بمانی.

در واقع بهای سنگینی پرداخت شده است. قتل‌عام‌هایی صورت گرفت که با انسانیت، اخلاق و قانون جنگ جور در نمی‌آمد. با وجود این، نوروز ۲۰۲۳ به ویژه در جزیر بوتان، سلوپی و نصیبین با شور و شوق فراوان برگزار شد. خلق ما به اشغالگران این پیام را دادند که شما هر کاری انجام دهید ما هرگز یک قدم به عقب بر نخواهیم گذاشت. بدون شک این سنت مقاومت خلق کوردستان است. از این رو خلق بوتان ما پاسخ لازم را به دشمن اشغالگر دادند که می‌گفت ما چند سال پیش آنها را تمام کردیم و نابود کردیم. بار دیگر به دولت ترکیه و تمام جهان نشان داد که سر پا ایستاده است. دولت اشغالگر ترکیه چاره‌ای جز پذیرش خواست خلق کورد ندارد. شاید بهای خود را ادامه دهیم اما در نتیجه به زندگی آزاد دست خواهیم یافت.

تصمیم ما برای توقف عملیات نظامی آگاهانه و اخلاقی بود

با وجود تصمیم شما مبنی بر توقف عملیات نظامی، حملات دولت ترکیه همچنان ادامه دارد. در جدیدترین بیانیه ستاد مرکزی دفاع از خلق، اشاره شد که رژیم آ.ک.پ - م.ه.پ به دنبال تحریکات است. این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زلزله مرعش در ترکیه و کوردستان درد و رنج زیادی به بار آورد. همانطور که مشخص است، مدیریت ما در این زمینه ارزیابی‌هایی انجام داد. ما بحث‌هایی داشتیم که وظیفه انسانی، وجدانی و اخلاقی ما چیست، چگونه باید به این موضوع برخورد کنیم یا این بار چگونه باید پاسخ دهیم و بر این اساس تصمیم توقف عملیات نظامی را گرفتیم. به عبارت دیگر، تا زمانی که دولت اشغالگر ترکیه به گریلا حمله نکند، گریلا عملیاتی انجام نخواهد داد. یک تصمیم بجا بود. ما همچنان بر این عقیده هستیم. باید بگویم که بسیاری از خلق‌ها، بسیاری از دولت‌ها، قدرت‌های بین‌المللی، گاهی مستقیم و آشکار، گاهی به طرق مختلف، به حزب ما اطلاع دادند و درود فرستادند. گفتند: اگر روزی تصمیم به توقف عملیات نظامی و آتش‌بس گرفتید، ما نقش خود را ایفا می‌کنیم.

شاید این هم در تصمیم ما تأثیر داشت، اما ما به عنوان یک امر وجدانی، اخلاقی و انسانی به آن برخورد کردیم و این تصمیم را گرفتیم. نیروهایی که خواستار توقف عملیات نظامی و آتش‌بس بودند، تصمیم ما را دیدند، اما دولت ترکیه این تصمیم را به رسمیت نمی‌شناسد. در زندگی و پراکتیک می‌خواهد آن را به عنوان یک نقطه ضعف ببیند. او می‌خواهد از این به عنوان یک فرصت استفاده کند، همانند قبل، حتی فراتر از قبل، هر روز به گریلاها حمله می‌شود. همچنین حملات غیرقانونی و غیراخلاقی مانند استفاده از بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی و سلاح‌های شیمیایی، علیه گریلاها انجام می‌دهد. ه.پ.گ در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد. رئیس مشترک ک.ج.ک نیز بیانیه‌ای صادر کرد. یعنی اگر حملات ادامه پیدا کند، این وضعیت نمی‌تواند به همین شکل ادامه پیدا کند. عامل اصلی در اتخاذ این تصمیم جنبش ما اخلاقی و انسانی بودن آن است. نباید از نیت جنبش ما سوء استفاده کرد.

اما همانطور که می‌بینید، زمانی که حملات ادامه یافت، ه.پ.گ احساس کرد نیاز به صدور بیانیه‌ای دارد. بایستی این بیانیه‌ی ه.پ.گ درک گردد. مرکز ه.پ.گ بخاطر اینکه ضروری دانست چنین بیانیه‌ای را صادر کرد. همه باید این را ببینند. دولت ترکیه در برابر این تصمیم غیرمسئولانه برخورد و از آن سوء استفاده کرد. هزینه این بالاتر و خطرناک‌تر خواهد بود. نظر ما اینگونه است.

ماه رمضان هم هست. به همین مناسبت ماه مبارک رمضان را برای تمامی مسلمانان مبارک باد. همانطور که گفتم تحت فشار هستیم، حملات دولت ترکیه ادامه دارد، اما همیشه اینطور نخواهد بود. ما به عنوان یک جنبش به سهم خود عمل کردیم. زلزله آمد، گفتیم ماه رمضان است و چنین تصمیمی گرفتیم، اما مقامات دولت ترکیه به آن توجهی نمی‌کنند. همانطور که گفتم، ه.پ.گ نیز به وضوح ناراحتی خود را در این مورد ابراز کرده است. همه باید بدانند که همیشه اینطور نخواهد بود.

این انتخابات بسیار مهم است

روند انتخابات جدید در ترکیه و کوردستان آغاز شده است. اهمیت انتخابات امسال چیست؟ نتایج این انتخابات چه تاثیری بر ترکیه، کوردستان و منطقه خواهد داشت؟

همه می‌گویند این انتخابات یک انتخابات مهم است. ما هم موافقیم. انتخابات تاکنون از نظر جامعه امری عادی و معمولی تلقی می‌شد. اما این بار اینگونه نیست. به همین خاطر این انتخابات واقعا مهم است. اهمیت آن از اینجا ناشی می‌شود. این دولت ۲۰ سال با ذهنیت دولت-ملت، ذهنیت اوراسیایی، ذهنیت ارگنکون (Ergenekon) در قدرت ماند. اما دیگر ادامه این قدرت ممکن نیست. یک دسته در داخل دولت با حزب عدالت و توسعه به قدرت رسیدند. همانطور که می‌دانید، پروژه خاورمیانه بزرگBOB) ) وجود داشت. آنها خواستند اسلام معتدل را توسط اردوغان توسعه دهند. آنها چنین هیجانی را از خاورمیانه تا آفریقا ایجاد کردند. این را با کمک آمریکا و اروپا طرح کردند. علاوه بر این، آنها سازمان‌هایی مانند داعش و النصره را تغذیه، تامین مالی و مسلح کردند تا وادار به حمله به کوردها کنند.

از اوراسیا گرفته تا دیگر بخش‌های ارگنکون، همگی علیه خلق کورد متحد شدند. منافعشان مشترک بود. این دولت، یعنی حزب عدالت و توسعه، اردوغان نماینده ذهنیت ۱۰۰ ساله جمهوری ترکیه است. یا به همین منوال ادامه می‌یابد یا در ذهنیت ظالمانه جمهوری ترکیه شکست ایجاد می‌شود. قدرت‌های بین‌المللی و سیاستمداران حمایت خود را از دولت پس گرفتند. بگذارید یک پرانتز باز کنم: دولت ترکیه به سرکشی حزب عدالت و توسعه به صورتی مکارانه‌ای از عضویت در ناتو به نفع خود استفاده می‌کند. او هم مقابل روسیه و هم مقابل ناتو بازی می‌کند.

اما هر کاری بکنند نمی‌توانند از چارچوب ناتو خارج شوند، اما دارند با آن بازی می‌کنند. بدون آمریکا و ناتو نمی‌تواند چنین جنگ غیراخلاقی را علیه خلق کورد و گریلاها به راه بیندازد و نمی‌تواند از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند. دولت ترکیه یکی از اعضای ناتو است، اگرچه قدرت‌های بین‌المللی از آن راضی نیستند و حمایت و کمک خود را پس می‌گیرند، اما وقتی صحبت از پ.ک.ک یا حمله به خلق کورد و دستاوردهای آنها به میان می‌آید، سکوت می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، دولت ترکیه با قدرت گرفتن از اینجا توانسته تاکنون در برابر جنبش ما و خلق کورد مقاومت کند. وقتی به آن نگاه می‌کنیم، اقتصاد را فرو ریختند، منابع ترکیه را با دزدی ربودند و حامیانش را ثروتمند کردند. بار سنگینی بر جامعه ترکیه ایجاد کرده است. آنها چیزی برای حفظ قدرت خود ندارند.

حزب عدالت و توسعه مجدداً در نوروز دیدند که کوردها تسلیم نمی‌شوند

اگر آنها شکست بخورند، بدون شک یک وضعیت جدید، یعنی یک روند جدید به وجود می‌آید. نفوذ جامعه دموکراتیک بیش از حد است، بنابراین هیچ چیز مانند قبل نخواهد بود. به همین دلیل است که نیروهای دموکراتیک مقاومت می‌کنند. معلوم نیست دولت قبل از انتخابات چه نوع تحریکاتی علیه خلق خواهد کرد. بنابراین احتمال تحریک وجود دارد. بدیهی است که بازنده خواهند شد. آنها به این سو (بازندگی) می‌روند. آنها هر کاری می‌کنند تا نبازند. همه حملات وحشیانه او علیه گریلا را می‌بینند. ه.پ.گ همچنین به احتمال آغاز یک جنگ بزرگ توسط دولت آ.ک.پ - م.ه.پ قبل از انتخابات اشاره کرد. چون چیزی برایشان باقی نمانده است. آنها نمی‌توانند سیاست ترکیه را تغییر دهند یا دموکراتیک کنند، آنها همان ذهنیت فاشیست‌ها، حتی نژادپرست‌ها و داعش را دارند. آنها نمی‌توانند اقتصاد ترکیه را بهبود ببخشند، صدها میلیارد دلار به خارج برده‌اند، آن را در دنیا پنهان می‌کنند، آنها مجرم هستند.

آنها فقط یک کار می‌خواهند انجام دهند و آن حمله به پ ک ک، شکستن اراده خلق کورد و اینکه بگویند نتیجه خوشایندی داریم و دوباره در قدرت خواهیم بود. تنها این کارت را بازی می‌کنند، غیر از این هیچ شانسی ندارند. اما در نوروز بار دیگر دیدند که نه خلق کورد و نه رهبری تسلیم نمی‌شوند. خلق کورد اراده و موضع خود را نشان دادند. جامعه ترکیه نیز تحت حاکمیت آ.ک.پ - م.ه.پ آسیب‌های زیادی دیده است. کارگران، زحمتکشان و سایر اقشار جامعه دیدند که هیچ دستاورد سیاسی یا اقتصادی در رژیم آ.ک.پ - م.ه.پ ندارند. از یک سو بلوک نژادپرست و فاشیستی که توسط آ.ک.پ - م.ه.پ تشکیل شده است و از سوی دیگر یک گروه آزادیخواه و طرفدار دموکراسی. این بخش و سایر احزاب نظام دولتی نیز خواهان برکناری رژیم آ.ک.پ - م.ه.پ هستند. مثلا میز ۶ طرفه هم خواهان برکناری رژیم موجود هستند. بنابراین این روند انتخابات واقعاً کمی داغ می‌شود، روندی است که درهایش به روی خرابکاری‌ها گشوده است.

ما می‌دانیم که دولت ترکیه از این پس به شیوه وحشیانه‌تری به گریلاها حمله خواهد کرد. زیرا پایان حکومت آنها فرارسیده است. بنابراین هدف آن حمله به گریلا است. اما آنها باز هم نمی‌توانند از فروپاشی رهایی یابند. آنچه خلق کورد در این روند بیش از همه به آن نیاز دارند، وحدت ملی است. خلق کورد تشنه‌ی آن است. همانطور که روحیه نوروزی همه خلق ما را به هم نزدیک می‌کند، همه شخصیت‌های کورد، روشنفکران کورد، انقلابیون کورد، میهن‌دوستان و سازمان‌های کوردی نیز بر این اساس باید وحدت ملی را در دستور کارشان قرار دهند. در این راستا نیز تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. در مراحل بعدی نیز صورت خواهند گرفت. آنها (دشمنان) نمی‌توانند با قتل‌عام و تجزیه‌کردن، خلق کورد را نابود کنند. خلق کورد وجود دارد و خواهد بود. با مبارزه خود وحدت ملی‌اش را خواهد ساخت.

جامعه کوردی اکنون یکدست است. در بین آنها طبقات مختلف وجود دارد، اما عموم خلق هر کس هر آنچه می‌گوید بگوید، خط میهن‌دوستی را مبنا قرار می‌دهد. این خط هویت و آینده خلق کورد است. خلق باید در این مسیر متحد شوند. در برابر چه چیزی؟ باید در برابر خط اشغالگری، خط مزدوری و خیانت متحد شود. خلق کورد بسیار افتخار می‌کنند، یعنی به آزادی، کرامت و هویت خود پایبند هستند. تنها اگر متحد باشند. باید همایش‌ها، نشست ها، تریبون‌ها و کنگره‌ها در چهار بخش کوردستان و خارج از کشور برگزار شوند. این مهم‌ترین مسئله در قرن دوم لوزان است.

ه.د.پ سرانجام تصمیم گرفت با حزب چپ سبز زیر چتر ائتلاف کار و آزادی در انتخابات شرکت کند. این تصمیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چند روز پیش تلویزیون حزب عدالت و توسعه، خبرگزاری آناتولی (A Haber) را تماشا کردیم، آنها در مورد رفیق عباس صحبت می‌کردند اینکه رفیق عباس گفته که ما از این حمایت می‌کنیم و از آن حمایت نمی‌کنیم. نظر آنها در مورد پ.ک.ک چیست؟ پ.ک.ک در حال حاضر یک جنبش ایدئولوژیک و سیاسی است. هدف ما انجام سیاست است. البته که ما از عده‌ای حمایت خواهیم کرد، از برخی دیگر حمایت نخواهیم کرد. اینکه چقدر حمایت می‌کنیم و چقدر نمی‌کنیم بستگی به ارزش‌ها، ایدئولوژی، سیاست، تاکتیک، استراتژی و فعالیتهای ما دارد. پس حزب عدالت و توسعه از پ.ک.ک چه می‌خواهد؟ می‌خواهد که پ‌.ک‌.ک به هیچ عنوان در مورد سیاست صحبت نکند. البته فاشیست‌ها نمی‌خواهند پ.ک.ک در مورد سیاست صحبت کند. فقط ما سیاست می‌کنیم، اما به عنوان یک جنبش ایدئولوژیکی، وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی به عنوان پ.ک.ک داریم. جنبش‌های سیاسی، حقوقی، دموکراتیک متفاوت است. نحوه کار آنها مسئولیت آنهاست، اما وظیفه ماست که نظرات خود را بیان کنیم. البته ممکن است عده‌ای از آن بهره ببرند و برخی از آن خوششان نیاید.

مثلاً خواهیم گفت که برای خلق کورد قانون و عدالت وجود ندارد، بارها گفته شده، این را هم بگوییم، ما کوردها نباید این را فراموش کنیم. حتی حیوانات هم در عرصه بین‌المللی حقوق دارند، ببینید هم اسم دارند و هم حق. اما خلق کورد نامی ندارند. البته که کوردها هستند، آنها حقوق مشروع دارند، این موردی متفاوت است، اما دولت ترکیه این را نپذیرفت. کوردها را در قانون اساسی خود لحاظ نکرده است. خلق کورد در قانون اساسی هم حقی ندارند. این وضعیت در سیاست فشار بر ه.د.پ و احزاب دموکراتیک نیز مشاهده می‌شود. آنها شمشیر داموکلس را به سمت ه.د.پ تاب می‌دهند. دلیل آن این است که این حزب یک حزب دموکراتیک و آزادیخواه است که شامل ترک‌ها، کوردها، نیروهای دموکراتیک و سوسیالیست‌ها می‌شود. نیروهای زیادی در یک جا با هم هستند و این چیز خوبی است. اما توقیف کردن  ه.د.پ در دستور کار است. در روز نهایی شدن لیست‌ها در مورد توقیف یا عدم توقیف ه.د.پ تصمیم‌گیری خواهد شد. همه دنیا این را می‌دانند.

 ه.د.پ و سیاستمداران دموکرات کورد مجرب هستند. برخی احزاب قبلا توقیف شده بودند، برخی احزاب منحل شدند. اما خلق کورد، اراده دموکراتیک، نیروهای دموکراسی و سایر جوامع همیشه در برابر این ظلم‌ها وجود داشته و بزرگتر می‌شوند. خلق کورد و دوستانشان همراه با نیروهای دموکراتیک و سوسیالیست‌های ترکیه، موضع خود را نشان می‌دهند و به سیاست دموکراتیک می‌پردازند. انتخابات هست و نیروهای ه.د.پ و دموکراسی سر خم نخواهند کرد. در برابر این حملات سیاسی، آنها با حزب چپ سبز وارد انتخابات خواهند شد. تصمیم بسیار صحیحی است. از نظر ما نیز منطقی است. معلوم است که از قبل آمادگی کرده‌اند. خلق کورد و جنبش سیاسی دموکراتیک تجربیات گذشته را دارند. تغییر حزب و آرم برای آنها یک کار 1 روزه است. باید یاد بگیرند و رای بدهند. این وضعیت باعث نمی‌شود که ه.د.پ چیزی از دست بدهد.

چند روز بعد، 4 آوریل. هفتاد و چهارمین سالگرد تولد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است. پیام شما برای 4 آوریل چیست؟

اول از همه ۴ آوریل را بر رهبر آپو، خلق و همه رفقایمان تبریک می‌گویم. ۴ آوریل سالروز تولد رهبر آپو است. روز مهم و محترمی است. خلق ما خود را با رهبر آپو شناختند. پ.ک.ک با رهبر آپو متولد شد. روز تولد خلق مقاومت‌گر، نیروهای دموکراتیک، یعنی همه ماست. امروز روز جشن است، اما روزی است که خلق ما واقعیت خود را دید. رهبر آپو ۲۴ سال است که در امرالی اسیر است. باید ۴ آوریل را همراه با رهبر آپو در خارج از زندان جشن بگیریم. ما وظیفه و مسئولیت داریم که آزادی جسمانی رهبر آپو را تضمین کنیم. خلق و دوستان ما میلاد رهبری را جشن می‌گیرند و همه جا درخت می‌کارند. ۴ آوریل روز شناخت واقعیت ما است. شعار ما تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو است. ما آزادانه تولد رهبر آپو را در کوردستان جشن خواهیم گرفت.