عبدالکریم عمر: تبهکاران ۴۶ دولت به روژاوا حمله‌ور شدند

عبدالکریم عمر؛ بیش از ٨٠٠ تبهکار داعش به اسارت ما درآمده‌اند. افزون بر این ۵٨۴ زن و ١٢۴٨ کودک متعلق به این تبهکاران اکنون در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند

دکتر عبدالکریم عمر ریاست مشترک روابط خارجه اقلیم جزیره در شمال سوریه با اشاره به تبهکارانی که از سوی نیروهای ی.پ.گ/ی.پ.ژ و ق.س.د به اسارت درآمده‌اند گفت:"بیش از ٨٠٠ تبهکار داعش به اسارت ما درآمده‌اند. افزون بر این ۵٨۴ زن و ١٢۴٨ کودک متعلق به این تبهکاران اکنون در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند

دکتر عبدالکریم عمر در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که در رابطه با استرداد تبهکاران به كشورهای مطبوعشان با بسیاری از دولت‌ها تماس گرفته‌اند تاکنون بسیاری از این کشورها به درخواست آنان پاسخ نداده‌اند و برخی از دول هم به دلیل ترس از تبهکاران به آنان گفته‌اند:"خودتان آنان را دادگاهی کنید یا آنها را بکشید!"

 

جوانان کُرد، عرب، سریانی و طیف‌های دیگر منطقه در لوای مبارزان ی.پ.گ/ی.پ.ژ و ق.س.د خود را سازماندهی کردند و در سالها در شمال و شرق سوریه علیه عناصر گروهک‌های تروریستی همچون داعش، النصره، القاعده، احرار الشام و دهها گروهک دیگر که به بلای جان بشریت مبدل شده بودند جنگیدند. در این نبردها تاکنون ١۶ هزار تبهکار از پای درآمده‌اند و صدها تبهکار به اسارت نیروهای ق.س.د درآمده‌اند. تا اکنون ٨٠٠ تبهکار غیرسوری خود به اسارت نیروهای ق.س.د درآمده‌اند.

 

دکتر عبدالکریم عمر رییس مشترک روابط دیپلماتیک اقلیم جزیر در شمال سوریه می‌گوید که تبهکارانی که در روژاوا جنگیده‌اند اتباع ۴۶ دولت خارجی هستند و تلاش‌های آنان برای استرداد این تبهکاران به دولت‌های مطبوعشان ادامه دارد.

 

رییس مشترک روابط خارجی اقلیم جزیر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات به حملات تبهکاران و وجود تروریست‌های خارجی در جنگ علیه خلق روژاوا پرداخت.

 

٨٠٠ تبهکار خارجی در میان اسرا قرار دارند

دکتر عبدالکریم عمر در مورد تعداد عناصر خارجی گروهک‌های تبهکار که به اسارت نیروهای ق.س.د درآمده‌اند تصریح کرد:"در کارزار‌های آزادسازی خاک روژاوا و شمال شرق سوریه تاکنون ٨٠٠ تبهکار عضو گروه داعش، همچنین ۵٨۴ زن و ١٢۴٨ کودک که متعلق به ۴۶ دولت هستند تاکنون به اسارت درآمده و یا خود را تسلیم نیروهای ق.س.د کرده‌اند.

 

تبهکاران بازداشت شده

رییس مشترک امور روابط خارجی کانتون جزیر تهدیدات ناشی از وجود عناصر خارجی دیگر گروههای تبهکار را یادآوری کرد و گفت: به دلیل عدم ثبات وضعیت سوریه این احتمال وجود دارد که در آینده رژیم سوریه و یا رژیم ترک به مناطق شمال سوریه حمله‌ور شوند و این امر زمینه‌های فرار تبهکاران را فراهم کند. عبدالکریم عمر افزود که در این صورت خطری بزرگی تمام بشریت را تهدید می‌کند.

 

آموزش کودکان را باید از نو آغاز کرد

دکتر عبدالکریم عمر آموزش کودکان از سوی تبهکاران داعش را خاطرنشان کرده و گفت:"باید کودکانی را که از سوی تبهکاران داعش آموزش داده شده‌اند مجددا به گونه‌ای آموزش داد که از آموخته‌های پلید داعش نجات یابند، اما ما چنین امکانی نداریم. به هیم دلیل از مراکز دیپلماتیک و رسانه‌های دمکراتیک می‌خواهیم که به جامعه بین‌المللی فشار وارد کنند تا به وظایف خود در این راستا عمل نمایند."

 

جامعه بین‌الملل به مسئولیت‌های خود عمل نمی‌کنند

رییس مشترک امور روابط خارجی اقلیم جزیر مقاومت نیروهای کُرد و ساکنان منطقه را علیه تبهکاران داعش یادآوری کرده و افزود:" ما با صرف هزینه‌های گران قیمتی که خون شهیدانمان بودند توانستیم خاک و مناطق خود را از چنگال کثیف تبهکاران نجات دهیم. این هم فرصت بسیار بزرگی را برای تمام بشریت فراهم کرد. به همین دلیل باید هر کدام از دولت‌های که اتباعشان در میان گروه‌ داعش توسط مبارزان آزادیخواه به اسارت درآمده‌ باشند به وظایف خود عمل کرده و شهروندان خود را تحویل بگیرند. از این دولت‌ها و بخصوص از دول اروپایی و همچنین جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به وظایف خود عمل کنند. زیرا چنین وضعیتی به گلوله‌ یا بسته‌ای باروت می‌ماند که زمان انفجار آن غیرقابل پیش‌بینی است."

 

خطرهای این تبهکاران هم‌سطح با خود داعش است

دکتر عبدالکریم عمر در ادامه تأکید کرد که آنان تبهکاران را دادگاهی نخواهند کرد و افزود:"ما این تبهاکران را دادگاهی نخواهیم کرد، ما می‌خواهیم هر کدام از دولت‌ها شهروندان خود را که به گروه داعش پیوسته و توسط مبارزان آزادیخواه به اسارت درآمده‌اند تحویل گرفته و آنان را خود دادگاهی کنند. یا اینکه دادگاهی بین‌المللی و یا از سوی سازمان ملل تشکیل شود و هر کدام از تبهکاران دوره محکومیت خود را در کشور خود بسر برد. اگر ما اقدامی را در این راستا از سوی جامعه بین‌المللی نبینیم آنوقت تصمیم جداگانه‌ای خواهیم گرفت. ما یکبار دیگر تکرار می‌کنیم که این تبهکاران را نمی‌پذیریم. همچنان که با همکاری ائتلاف بین‌المللی به داعش پایان دادیم به این تهدید هم پایان می‌دهیم. زیرا تهدیدات تبهکاران به اسارت درآمده کمتر از خطر‌های گروهک داعش نیست."

 

تلاش می‌کنیم تبهکاران را به دولت‌هایشان تحویل دهیم

دکتر عبدالکریم عمر در رابطه با گفتگو برای تحویل تبهکاران به كشورهای مطبوعشان گفت:"برخی از كشورهایی که با آنها گفتگو کرده‌ایم آمدند و تبهکاران خود را تحویل گرفتند، برای مثال روسها ۵٠ زن اهل چچن و اندونزی سه شهروند خود، عربستان سعودی ٢ زن و سه کودک را تحویل گرفتند. ی.پ.ژ هم یک زن و چهار کودک آـریکایی را به دولت این کشور تحویل داد، در همین رابطه با کشورهای دانمارک، بلژیک و هلند هم گفتگوهایی صورت گرفته اما پاسخ واضحی دریافت نکرده‌ایم."

 

با کانادا گفتگو کردیم

رییس مشترک روابط دیپلماتیک اقلیم جزیر در مورد گفتگو با نمایندگان دولت کانادا گفت:"ما با کانادا رابطه برقرار کرده‌ایم، بر این اساس نشستی مابین ما و هیئتی از این کشور در شهر سلیمانیه جنوب کردستان برگزار گردید. دولت کانادا برای پذیرش اتباع خود که به داعش ملحق شده‌اند اعلام آمادگی کرده بود اما از چهار پنج ماه پیش این مسئله مسکوت مانده. از دلایل توقف این روند آگاهی نداریم.

 

برخی از دولت‌ها به ما می‌گویند اتباع داعشی ما را بکشید

دکتر عبدالکریم عمر در مورد عدم پذیرش تبهکاران از سوی برخی از دولت‌های مطبوعشان گفت:"با توجه به گفتگوهایی که با برخی از دولت‌ها صورت داده‌ایم آنان ترس و هراس خود را از بازگشت تبهکاران اعلام کرده‌اند. حتی گفته‌اند که حاضر به پذیرش آنان نیستند. به همین دلیل از ما خواستند که خود آنها را دادگاهی کنیم و حتی برخی از آنان از ما خواستند که آنان را بکشیم. اما ما نمی‌توانیم آنان را بکشیم، چونکه در قانون ما اعدام وجود ندارد، ما حتی زنان و کودکان آنان را به زندان محکوم نکرده‌ایم و از آن‌ها در کمپ‌ها نگهداری می‌شود. زنان وکودکان در سه کمپ روژ، کمپ هور و کمپ العیسی نگهداری می‌شوند، خود تبهکاران داعش اما در زندان بسر می‌برند.