اسناد و مدارک اولیه حاکی از حضور دستگاه اطلاعاتی ترکیه و سوریه در حمله داعش به حسکه هستند

حمله داعش در روز ۲۰ ژانویه به زندان صناعی که بیشتر از ۵ هزار داعشی در آن‌ نگهداری می‌شدند، هنوز مورد بحث و گفتوگوست. علی‌رغم آنکه این حمله گسترده توسط نیروهای سوریه دمکراتیک با شکست مواجه شد، اما هنوز چندین پرسش وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود

ق.س.د و نیروهای آسایش قدم به قدم این حملات را شکست دادند. در هر مرحله مدارک موجود به ارتباط پشت ‌پرده این حمله با نیروهای خارجی اشاره دارد و همچنین آشکار شده ‌است که دولت ترکیه و حکومت سوریه در آن دست داشته‌اند.

از برخی دیدارها که قبل ‌از حمله انجام شده‌اند، سطح تدارکات برای این حمله و اهداف خارجی آن درک می‌شود و مشخص می‌شود که این حمله تنها یک حمله‌ی بی‌برنامه و نامنظم داعش نیست، بلکه از خارج دارای تدارکاتی مستحکم است. هم چنین اطلاعاتی به دست آمده‌اند که نشان می‌دهند حمله توسط آنکارا اجرا شده ‌است.

این حمله چگونه برنامه‌ریزی ‌شده است؟

از اعترافات اولیه ی تبهکاران دستگیر شده داعش مشخص می‌شود که این حمله مدتی است برای آن برنامه ریزی شده و برنامه آن در سریکانی توسط دولت اشغالگر ترکیه طرح شده ‌است. چند ماه قبل از این حمله، تبهکاران بصورت فردی یا در گروه‌های کوچک آمده و در محله غویران ساکن شدند و در آن‌جا کارهای روزانه را آغاز نموده‌اند.

براساس اطلاعات به‌ دست‌ آمده تدارک برای این حمله ۷ الی ۸ ماه به طول انجامیده ‌است. به ‌گفته‌ی ند پرایز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، داعش بیشتر از یک‌سال است که برای این حمله تلاش و برنامه‌ریزی کرده ‌است، چون در میان تبهکاران داخل زندان تعدادی از رهبران داعش نیز حضور داشتند.

هسته‌های مخفی توسط ترکیه فرستاده شده‌اند

هسته‌های مخفی داعش که زیر چتر دولت ترکیه بوده‌اند، در غویران به امور مختلفی مشغول شدند و تبهکاران اینگونه خود را پنهان کردند. اما از طرف دیگر با روش‌های گوناگون سلاح و مهمات برای آن‌ها فرستاده شده ‌است. براساس بیانیه‌ی فرماندهی‌ کل ق.س.د با این روش‌ها ۲۰۰ تبهکار از سریکانی، گری‌سپی و رمادیه به محله‌ی غویران رفته و در اطراف زندان مستقر شده‌اند.

بیشتر تبهکاران دستگیر شده خارجی هستند

تعدادی از تبهکارانی که در زندان هستند نیز تلاش کرده‌اند تا خود را آماده کنند. تبهکارانی که در بسیاری از موارد تلاش کرده‌اند تا شورش کنند، آن‌هایی بودند که می‌خواستند همراه با حمله دست به تحرک بزنند. در این زندان بیشتر از ۵ هزار تبهکار نگهداری می‌شود که بیشتر آن‌ها خارجی هستند و به آن‌ها مهاجر گفته می‌شود. یعنی بیشتر این افراد به‌طور کامل به کارهای نظامی برای داعش مشغول بوده‌اند.

برنامه‌ریزی برای حمله

همراه با دستور حمله، در ابتدا در چهار راه غویران ۱ خودرو بمب‌گذاری شده منفجر می‌شود. این خودرو بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی ۳-۴ تانکر سوخت منفجر شده و این‌گونه تاثیر آن بیشتر می‌شود. این‌گونه راه اصلی که نیروهای امنیتی بخواهند در زندان دخالت کنند، بسته می‌شود. همراه با آن‌ها ۱ خودرو دیگر در مقابل درب زندان و ساختمانی که وظیفه‌ی دفاع از زندان را برعهده دارد منفجر می‌شود و تلاش می‌کنند تا این‌گونه مانع از دخالت نیروهای امنیتی شوند.

تعدادی غیرنظامی گروگان گرفته شدند

همراه با انفجار، هسته‌های مخفی که پیش‌تر در محل مستقر شده بودند بە تحرک دست زده و در برخی جاها غیرنظامیان را به گروگان گرفتند. اما حمله به زندان نە از در زندان بلکه از داخل محلات انجام شد. با ۱ خودروی راهسازی دیوار زندان را تخریب کرده و افراد داعش هسته‌های مخفی وارد زندان می‌شوند و میان زندانیان اسلحه تقسیم کرده و تعدادی از کارمندان زندان را به گروگان می‌گیرند.

محاصره محله غویران و جلوگیری از گسترش نفوذ تبهکاران

هم‌زمان با انجام حمله، نیروهای آسایش داخلی و ق.س.د با هم وارد عمل شده و مانند گذشته تلاش کرده‌اند از غیرنظامیان دفاع کنند. برای این کار نیز محلات غویران و ظهور را محاصره کردند. ازیک‌طرف مانع از گسترش نیروهای داعش در منطقه شدند و از طرف دیگر نیز غیرنظامیان را به محلی امن منتقل کردند.

در این درگیری‌ها و عملیات که مدت ۵ روز ادامه دارد، ۱۵۰ عضو هسته‌های مخفی و در مجموع ۲۰۰ تبهکار داعش کشته شدند و صدها تبهکاری که فرار کرده بودند نیز دستگیر شدند. ق.س.د و نیروهای آسایش داخلی زندان را محاصره کرده و تعدادی از هسته‌های مخفی را در محلات از راه عملیات از بین بردند.

مدارک به دخالت رژیم‌های ترکیه و سوریه دلالت دارد

اطلاعات و جزئیات تکمیلی این حمله به زندان حسکه و پیشروی عملیات در آینده بیشتر آشکار می‌شود اما موضوع اصلی که باید در مورد آن بررسی شود، پشت‌پرده‌ی این حمله است. مدارک ابتدایی نشان می‌دهد که دولت ترکیه و سوریه در این حمله دست داشته‌اند.

بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده است، این حمله برای ماه‌های اکتبر و نوامبر برنامه‌ریزی ‌شده بود. در آن زمان از یک طرف دولت ترکیه با آمریکا و روسیه خود را برای حمله‌ی اشغالگرانه‌ی جدیدی به شمال و شرق سوریه آماده می‌کرد و از طرف دیگر نیروهایش را در مرزها افزایش داده بود. رئیس‌جمهوری ترکیه در ماه اکتبر با جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا دیداری انجام داد. سپس با ویلادیمیر پوتین، رییس‌ جمهور روسیه دیدار کرد. اما در این دیدارها نتوانست برای اشغالگری جدید، موافقت آن‌ها را بدست آورد.

قرار بود ۲ ماه پیش حمله انجام شود

در آن زمان که دولت ترکیه تلاش می‌کرد تا برای حملات اشغالگرانه‌اش مجوز کسب کند، نیروهای ق.س.د در حسکه و رقا در حال انجام عملیات‌های مهمی بودند و برخی هسته‌های مخفی داعش را متلاشی کردند. یکی از رهبران تبهکاران که دستگیر شده بود اعتراف کرده بود که هدف آن‌ها زندان حسکه است، اما با از بین بردن این هسته‌های مخفی برنامه‌ی آن‌ها با شکست مواجه شده بود.

حمله همزمان ارتش ترکیه و داعش

پس ‌از آنکه این نقشه مدتی به تاخیر افتاد، اما در ۲۰ ژانویه آن را اجرا کردند. همراه با آغاز حمله در حسکه دولت ترکیه و تبهکاران به تحرک دست زده‌اند. در خط زرگان، تل تمر و عین عیسی دولت ترکیه و تبهکارانش هم‌زمان با حملات داعش در حسکه، حملات خود را آغاز نمودند.

دولت ترکیه که از داخل داعش را به تحرک واداشت، در خط زرگان تل تمر و عین عیسی نیروهای خود را افزایش داده و از آسمان و زمین حمله را آغاز نمود. به‌ ویژه انتقال نیروهایش در شمال تل تمر بر اساس وضعیت حملات داعش در حسکه برنامه‌ریزی ‌شده بود.

رژیم سوریه نیز دست روی دست نگذاشت

برخی از نشانه‌ها، توجه‌ها را به رژیم سوریه جلب می‌کنند. مدت کوتاهی قبل ‌از حمله‌ی داعش در حسکه، دست به تحرکات غیرعادی زد. از راه رسانه‌های خود علیه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و ق.س.د سیاه‌نمایی را آغاز نمود. این اقدامات، همچنین جلسات و مذاکرات اخیر میان دستگاه اطلاعاتی ترک و دستگاه اطلاعاتی سوریه را به یاد می‌آورد.

در دیدار میت و دستگاه اطلاعاتی به این حمله اشاره ‌شده بود

رسانه‌های دولت ترکیه در اخبار داخلی خود در ۳۰ دسامبر اعلام کرده بودند که دستگاه اطلاعاتی ترک و دستگاه اطلاعاتی سوریه در شهر عقبه اردن با هم مذاکراتی انجام دادند و در این مذاکرات گفته ‌شده بود که در این دیدارها مسائلی مانند" انجام عملیات مشترک علیه شمال و شرق سوریه"، "گسترش چهارچوب توافق آدانا دولت ترکیه و انجام عملیات در عمق ٣۵ ‌کیلومتری"، "در دیرالزور، رقا و حسکه چندین حمله آغاز شود"، "آزاد نمودن زندان‌ها" و "از نو طراحی کردن حلب" مورد بررسی قرار گرفته و سوریه و روسیه به ‌صورت مثبتی از آن استقبال کرده‌اند.

تهدیدهایی که در هفدهمین جلسه آستانه مطرح شدند

یک هفته قبل از این خبر در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱ روسیه، ایران و ترکیه هفدهمین دیدار آستانه را انجام دادند. در اطلاعیه‌ای مشترک اعلام کردند، علیه اقدامات جدایی‌طلبانه که در شرق فرات امنیت ملی کشورها را تهدید می‌کند می‌ایستند و همچنین در مقابل درآمد غیرقانونی نفت سوریه خواهند ایستاد. اینگونه و به زبان دیپلماتیک در رابطه با محاسباتی که می‌خواهند علیه منطقه اجرا کنند صحبت کرده بودند.

اگر ترکیه از باکور و سوریه نیز از باشور حمله می‌کرد

اگر حملات حسکه موفق می‌بودند، بر اساس توافقی که در دیدار میت و دستگاه اطلاعاتی سوریه حاصل ‌شده است، می‌بایست دولت ترکیه از شمال تل تمر و رژیم سوریه نیز از مناطقی مانند طبقا و دیرالزور دست به حمله می‌زدند.

همه شواهد و نشانه‌ها به سمت آنکارا و دمشق هستند

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده‌اند (سلاح‌های ناتو که با شماره دولت ترکیه در دست داعش هستند، صداهای ضبط ‌شده ارتباط تلفنی داعشی‌ها از زندان با دولت ترکیه، اعترافات تبهکاران داعشی که دستگیر شده‌اند و اعترافات کسانی که می‌خواستند به سری‌کانی بروند، هویت و شناسنامه‌های جدید سوری هسته‌های مخفی داعش که وارد منطقه شده‌اند و تحرکات رژیم در منطقه) نشان می‌دهند که دولت ترکیه و حکومت سوریه در پشت این برنامه‌ریزی و توطئه برای قتل‌عام و فرار و شورش داعش قرار دارد. بدون‌شک در روزهای آینده در رابطه با این مسئله اطلاعات بیشتری به‌دست‌آمده و منتشر خواهند شد.

ق.س.د ضربه سنگینی به این توطئه پلید زد

ق.س.د حمله‌ی حسکه را با شدت هر چه بیشتر شکست داده و یکبار دیگر ضربه سنگینی به داعش وارد کرد. هم‌زمان ضربه سنگینی به دولت ترکیه و حکومت دمشق که در پشت این حملات بودند وارد شده است. مشخص است که هدف این حمله از یک طرف اگر خودمدیریتی شمال و شرق سوریه باشد از طرف دیگر آمریکا و نیروهای ائتلاف است.

این حمله اولین حمله نبوده و آخرین حمله نیز نخواهد بود

خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و ق.س.د در جنگ داخلی یازده ‌ساله سوریه تاکنون چندین حمله را شکست داده و این حمله را نیز شکست دادند و در این راه دارای تجارب بسیاری هستند. اما این حمله نه اولین حمله بوده و نه آخرین حمله نیز خواهد بود.