عبدالکریم عمر: به رسمیت شناختن خودمدیریتی از سوی کاتالونیا گامی تاریخی به شمار می‌رود

عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره ارتباطات خارجی خودمدیریتی دمکراتیک به رسمیت شناختن خودمدیریتی از سوی کاتالونیا را اقدامی تاریخی دانسته و اظهار داشت امیدوار است که چنین رویکردی از سوی مجالس کشورهای دیگر هم در پیش گرفته شود.

عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره ارتباطات خارجی خودمدیریتی دمکراتیک اعلام نمود که به رسمیت شناختن خودمدیریتی به عنوان موجودیتی سیاسی از سوی پارلمان کاتالونیا بسیار مهم بوده و در این باره گفت: احتمال می‌دهم که این تصمیم مجلس کاتالونیا به نقش کورد و عناصر هویتی شمال-شرق سوریه در مقابل ترور ارتباط دارد. زیرا تمام جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند.

پارلمان کاتالونیا در ۲۰ اکتبر که مصادف با چهارمین سالگرد آزادی رقا از دست تروریستهای داعش بود، خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را به عنوان موجودیتی سیاسی به رسمیت شناخت و این اقدام به شیوه‌ای رسمی، نخستین مورد برسمیت شناختن روژآوا به شمار می‌رود.

در همین رابطه عمر عبدالکریم اظهار داشت که موارد بسیاری وجود دارند که اجازه داده است تا پارلمان کاتالونیا حکم به رسمیت شناختن خودمدیریتی را به عنوان یک موجودیت سیاسی صادر کند. سوریه چندین سال است که به دلیل اختلافات مذهبی، دچار جنگ شده است، اما ما در این مدت توانسته‌ایم که خودمدیریتی را متشکل از تمام عناصر و مولفه‌های هویتی در شمال-شرق سوریه شکل دهیم. این مسئله هم نیازمند ایجاد قراردادی اجتماعی بود که بتواند پاسخگوی مطالبات تمام عناصر هویتی مختلف روژاوا و شمال-شرق سوریه باشد.

عبدالکریم عمر در ادامه سخنان خود افزود: مناطق شمال-شرق سوریه تنها منطقه‌ای در خاورمیانه به شمار می‌رود که در آن سه زبان کوردی، عربی و سریانی به رسمیت شناخته شده‌اند. علاوه بر آن زنان در متن مدیریت خودمدیریتی، در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی و نظامی حضور داشته و در مقابله با ترور نقش بسیار مهمی را ایفا  کرده‌اند. همچنین مورد مهم دیگر این است که خودمدیریتی تمام عناصر و مولفه‌های دینی مانند ایزدیان و مسیحیان را مورد حفاظت قرار داده است. ما در قرارداد اجتماعی تبعیض مثبت را برای سریانی‌ها به عنوان ساکنان اصیل منطقه اعمال می‌کنیم.

عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره ارتباطات خارجی خودمدیریتی دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که: احتمال داده می‌شود که تمام این موارد باعث شده است تا پارلمان کاتالونیا خودمدیریتی را به عنوان موجودیت سیاسی به رسمیت بشناسد. پارلمان کاتالونیا از نهادها و سازمان‌های مدنی کاتالونیا درخواست کرده است که ارتباطات خود را با روژآوا توسعه بدهند.

تاکید بر پیشبرد ارتباطات اجتماعی در حوزه دیپلماتیک

عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره ارتباطات خارجی خودمدیریتی دمکراتیک در رابطه با استقبال جامعه کاتالونیا از تصمیم پارلمان این کشور اظهار داشت: ما به عنوان خودمدیریتی بر دیپلماسی اجتماعی تاکید می‌کنیم. زیرا گروه‌های اجتماعی و سازمانهای مدنی غیر دولتی هستند. دولت روابط را خود را بر مبنای منافع خود و به هزینه جامعه به پیش می‌برد. عمر در این رابطه اظهار داشت که خودمدیریتی در حوزه دیپلماسی بر ارتباط با سازمانهای اجتماعی غیر دولتی، فعالیتهای اجتماعی، سندیکاها، انتشارات و رسانه‌ها، نویسندگان و اکادمیسینها  تاکید می‌کند. پیش از به رسمیت شناختن خودمدیریتی، خودمدیریتی شمال-شرق سوریه از آوازه و شهرت بسیار خوبی در تمام جوامع و از جمله کاتالونیا برخوردار بود. دیپلماسیی که خودمدیریتی آن را پیگیری می‌کند تاثیر مهمی را بر جامعه جهانی داشته و در ادامه افزود: زمانیکه ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا اجازه داد که آ.ک.پ به شمال-شرق سوریه حمله کند، مشاهده شد که افکار عمومی جهانی در مقابل این اقدام ایستادگی کرده و با واکنش شدید از ترامپ خواستند که از این تصمیم منصرف شود.

عبدالکریم عمر همچنین اظهار داشت که تجربه دیگر در این رابطه زمانی است که مقاومت کوبانی و روز جهانی حمایت از کوبانی در سطح جهانی افکار عمومی را بسیج کرده و در سطح جهانی مردم به میادین آمده و همبستگی خود را با کوبانی نشان دادند. وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از ریاست پارلمان کاتالونیا و پارلمان کاتالونیا و احزابی که از این تصمیم پارلمان حمایت کرده‌اند اظهار داشت: این تصمیم تاریخی تاثیر بزرگ و مثبتی را بر پیشبرد ارتباطات بین خودمدیریتی و خلق کاتالونیا ایجاد خواهد کرد.

عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره ارتباطات خارجی خودمدیریتی دمکراتیک در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که خودمدیریتی ارتباطات خود را با خلق کاتالوینا تقویت می‌کند. این تصمیم آن‌ها را مصمم‌تر از پیش کرده و اجازه می‌دهد که خودمدیریتی ارتباطات خود را خلق‌های دیگر و دوستان دیگر گسترش دهد. با این اقدام پارلمان کاتالونیا ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. احتمال می‌رود که از سوی پارلمان‌های دیگری هم مانند پارلمان باسک در اسپانیا چنین تصمیمی گرفته شود.