بکر حاج عیسی: به منظور تحقق صلح در سوریه باید به خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه اعتراف شود

بکر حاج عیسی اظهار داشت که زمان آن رسیده است که به خودمدیریتی شمال-شرق سوریه به صورت رسمی پذیرفته شود و در این باره اعلام کرد که دست یابی به راه‌حلی برای تنش‌های سوریه نه در استانه و نه در ژنو حل نمی‌شوند، بلکه با اتحاد خلق کورد این مسئله کسب می‌شود.

مدت ۱۰ سال است که تنش‌ها و بحران موجود در سوریه ادامه دارند، تا کنون نیز هیچ افق روشنی برای حل این بحران از سوی مجامع جهانی مطرح نشده است. در طول ده سال ثابت شده است که تجربه خودمدیریتی در اداره مناطق شمال-شرق سوریه تجربه بسیار موفقی بوده است و بر عکس، مناطق دیگر سوریه که تحت حاکمیت دولت مرکزی این کشور یا تحت کنترل تبهکاران وابسته به ارتش ترک قرار دارند، در شرابط نامساعدی قرار دارند.

سیاستمداران منطقه شمال-شرق سوریه در این باره اعلام کردند که زمان ان فرا رسیده است که منطقه شمال-شرق سوریه از طرف مجامع جهانی و بین‌المللی به صورت رسمی مورد شناسایی قرار بگیرد، زیرا در این صورت می‌تواند به حل بحران در تمام سوریه کمک کند.

دست‌یابی به راه حل برای سوریه در آستانه و ژنو امکان‌پذیر نیست

در خصوص این موضوع ریاست مشترک ارتباطات دیپلماتیک حزب اتحاد دمکراتیک در منطقه فرات، بکر حاجی عیسی اظهار داشت: بعد از گذشت ۱۰ سال، به همه ثابت شده است که دست‌یابی به راه‌حلی برای تنش‌های سوریه، نه در استانه و نه در ژنو قرار ندارند، بلکه دستیابی به این مسئله از طریق  اتحاد عناصر و مولفه‌های تشکیل دهنده سوریه امکان‌پذیر است.

بکر حاج عیسی در این باره اظهار داشت که نشست‌هایی که در سطوح بین‌المللی به منظور دست‌یابی به راه حل  سوریه بدون مشارکت نمایندگان خودمدیریتی برگزار شده‌اند، اشتباهی بزرگ بوده و عاقبت آن شکست هستند. خودمدیریتی نمایندگی ۵ میلیون نفر را در شمال-شرق سوریه بر عهده دارد و به حاشیه راندن ان از روند مذاکرات به این معناست که بخش بزرگی از عناصر و مولفه‌های سوریه نادیده کرفته شده و از این طریق تنش‌ها گسترده‌تر می‌شوند. به همین دلیل لازم است که نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش ارتباطات خود را با خودمدیریتی افزایش دهند، ادامه این ارتباطات بر اساس خطر داعش کافی نیست. لازم است که این ارتباطات به ارتباط سیاسی تبدیل شوند، تا بتوان دستاوردهای کسب شده را از تهدیدهای داعش حفظ کرد.

بکر جاج عیسی همچنین افزود که لازم است دولت‌های منطقه‌ای نیز به طور رسمی به موجودیت خودمدیریتی اعتراف کنند تا خودمدیریتی بتواند نقش خود را در منطقه به خوبی ایفا کند و صلح در خاورمیانه تحقق پیدا کند. زیرا حل مسئله کورد در خاورمیانه یکی از دلایل اصلی عدم تحقق صلح است، از طرف دیکر مشکلات و مسائل تمام خلق‌ها و سرنوشت آنها با هم گره خرده است.

بکر حاج عیسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که هیچ کس نمی‌تواند تلاش‌های خودمدیریتی و نقش آن را در حفاظت از منطقه شمال-شرق سوریه از تجاوزها و تعدی‌های دولت ترک و تبهکاران داعش نادیده بگیرد. بعد از آنکه انقلاب سوریه آغاز شد، ما نیازمند مدیریتی قدرتمند بودیم تا بتوانیم جغرافیای خود را اداره کنیم و از ان حراست کنیم. سال ۲۰۱۴ سال دشورای برای ما بود، در این سال، خودمدیریتی اعلام موجودیت کرد که همه منتظر ان بودند، خودمدیریتی بر اساس برادری خلق‌ها تاسیس شد و  بر خلاف مناطق دیگر سوریه موفقیتی چشمگیر کسب کرد. همزمان با تنش‌های امنیتی که در ابتدای انقلاب در منطقه آغاز شده بودند، لازم بود که خودمدیریتی اعلام موجودیت می‌کرد، لازم بود که مدیریتی مستقل ایجاد می‌شد. در غیر اینصورت وضعیت به سوی فاجعه‌ای انسانی به پیش می‌رفت. خصوصا که گروه‌های تروریست منطقه‌ای اعلام موجودیت کردند و تلاش کردند که تغییرات دموگرافیکی را در کل منطقه ایجاد کنند و به ایجاد اختلاف در میان عناصر و مولفه‌های منطقه دست زده و آتش اختلافات را تقویت کنند. با اعلام خودمدیریتی خطر این تهدید از میان رفت.

بکر حاج عیسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که بسیاری از افرادی که می‌گفتند که خودمدیریتی شمال-شرق سوریه خواهان تجزیه است، اشتباه می‌کردند. با تحقق فکر برادری خلق‌ها، شاهد نتایج بسیار خوبی بوده‌ایم. اگر این تفکر در استان‌های دیگر سوریه نیز تحقق پیدا کند، وضعیت بهبود پیدا می‌کند.

بکر حاج عیسی ریاست مشترک دفتر روابط دیپلماتیک حزب اتحاد دمکراتیک در منطقه فرات همچنین اظهار داشت که پیروزی‌های بدست آمده از سوی خودمدیریتی، بر اساس منافع دولت‌های منطقه، حکومت دمشق و گروه‌های دیگر نبوده و به همین دلیل با تمام شیوه‌های ممکن دست به مخالفت و دشمنی با آن زده‌اند. این مسئله باعث ایجاد موانعی علیه علیه خودمدیریتی شده است. علیه خودمدیریتی دست به محاصره اقتصادی زدند، خصوصا که شاهد بودیم که دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن دست به حمله زدند، اما به لطف اتحاد ساکنان این منطقه، این موانع بر طرف شدند و تمام آرمان‌ها و اهدافی که خودمدیریتی در نظر داشته تحقق پیدا کرده‌اند.

بکر حاج عیسی ریاست مشترک دفتر روابط دیپلماتیک حزب اتحاد دمکراتیک در منطقه فرات در خاتمه سخنان خود از تمام ساکنان منطقه درخواست نمود که همگام با خودمدیریتی صفوف خود را مستحکم کرده و از کشورهای منطقه نیز درخواست نمود که به موجودیت این منطقه اعتراف کنند. از سیاستمداران نیز درخواست کرد که برای حراست از دستاوردهایی که با خون شهدا در منطقه بدست آمده است، وارد عمل شوند.