چهار سال پس از آزادسازی رقا؛ شهر پرجنب و جوش شمال و شرق سوریه

رقا چهار سال پس از آزادی از چنگ مزدوران داعش، اکنون از سوی خود ساکنان آن اداره می‌شود.

نیروهای سوریه دمکراتیک چهارمین سالگرد آزادی رقا از چنگ مزدوران داعش را جشن می‌گیرند.

گروه تبهکار موسوم به دولت اسلامی (داعش) سال ٢٠١۴ پس از اشغال شهر موصل باشور کوردستان با ربودن تسلیحات ارتش عراق بسوی رقا یکی از بزرگترین شهرهای سوریه حرکت کرد. گروه‌های مزدور دیگری همچون جبهه النصره (شعبه سوریه القاعده) و گروه به اصطلاح ارتش آزاد سوریه شهر رقا را به داعش واگذار کردند. داعش پس از اشغال رقا آن را خلافت پایتخت خود نامید و سلطه وحشت داعش تا سال ٢٠١٧ که بر تفسیر سلفی‌ها از شریعت متمرکز بود بر این شهر ادامه یافت. پس از اشغال رقا گروه مزدور داعش بسیاری دیگر از شهرهای شمال سوریه را اشغال کرد و در سپتامبر ٢٠١۴ برای اشغال کوبانی حرکت کرد. داعش از سه جبهه به کوبانی حمله‌ور شد و جبهه چهارم این شهر نیز از سوی رژیم ترکیه به عنوان حامی داعش تحت کنترل قرار گرفت. علی‌رغم تبلیغات طیب اردوغان دیکتاتور ترک در مورد سقوط کوبانی، اما مزدوران داعش طعم اولین شکست خود را در چشیدند و کوردها پوزه این گروه وحشی و حامیان آنرا را به خاک مالیدند. از این مرحله به بعد داعش با شکست‌های ممتد در مقابل مبارزان آزادیخواه شمال و شرق سوریه روبرو شد و به مرکز رقا عقب رانده شد.

نیروهای سوریه دمکراتیک روز ۶ ژوئن ٢٠١٧ عملیات آزادسازی رقا را آغاز کردند و پس از پنج‌ماه نبرد شدید روز ١٧ اکتبر حاکمیت سیاه داعش بر رقا به پایان رسید. اعلامیه آزادی رقا از سوی یگان‌های مدافع زنان (ی.پ.گ)، به عنوان مبارزان خط مقدم جنگ علیه داعش در میدان النعیم قرائت شد. داعش در زمان حاکمیت سیاه خود در این میدان به اعدام‌های دسته‌جمعی می‌پرداخت. اینچنین زنان پیام آزادی رقا را به جهانیان اعلام کردند.

پس از مدت کوتاهی از آزادسازی، اداره رقا به شورای مدنی واگذار شد که در ماه آپریل ٢٠١٧ در عین عیسی تشکیل شده بود. بخش بزرگی از شهر توسط داعش و در جریان عملیات آزادسازی آن تخریب شده بود. بازسازی این شهر با مانع تله‌های انفجاری داعش به تعویق افتاد. همزمان هسته‌های مخفی داعش ماه‌ها به حملات تروریستی خود ادامه دادند. اما با این همه امروز رقا از پرجنب‌وجوش‌ترین شهرهای سوریه است و به کانون زندگی مسالمت‌آمیز خلق‌ها مبدل شده است.