چیاکورد: دولت ترک با حمایت ناتو تلاش دارد تا ماموریت جدیدی را انجام دهد

بدران چیاکورد در خصوص نتایج نهایی نشست اعضای ناتو اعلام نمود که مسائل و مشکلات بین آمریکا و ترکیه در چارچوب مرحله‌ای جدید باید ارزیابی شود و در این باره خاطرنشان ساخت که در این چارچوب وظایف و ماموریت جدیدی به ترکیه می‌دهند.

بدران چیاکورد خاطرنشان ساخت که اردوغان تلاش کرد تا در نشست ناتو تصویر نیروهای سوریه دمکراتیک را سیاه‌نمایی کند و به این منظور پیش از این در منطقه تلاش‌هایی را به این منظور انجام داده بود. چیاکورد در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در آینده ارتباطات آمریکا-ترکیه، ترکیه با روسیه و ترکیه با ناتو دستخوش تغییرات بزرگی می‌شوند.

بدران چیاکورد معاون مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه به سوالات هاوار نیوز در باره حملات دولت ترک به جنوب کوردستان، طرح‌ها و برنامه‌های دولت ترک در نشست ناتو و نتایج ۳۱ نشست ناتو پاسخ داده است.

هاوار: در ۱۰ ماه جاری، نمایندگان خودمدیریتی و حزب اتحاد دمکراتیک در هولیر دستگیر شدند. تا کنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست. شما وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چیاکورد: این اقدام مایه تاسف است. به محض آنکه از این رویداد مطلع شدیم، بلافاصله با رهبری جنوب کوردستان ارتباط برقرار کردیم. اما تا کنون هیچ اطلاعی در این باره به ما نداده‌اند. ما این رویداد را به عنوان اعلام موضعی در مقابل روژآوای کوردستان مشاهده می‌کنیم. چنین اقدامی در راستای منافع خلق کورد نیست، بلکه در خدمت سیاستهای اشغالگری دولت ترک قرار دارد. لازم است مسئولان پارت دمکرات کوردستان بلافاصله دستگیر شدگان را آزاد کنند، افرادی که دستگیر شده‌اند علیه رهبری منطقه و پارت دمکرات کوردستان هیچ گونه اقدام و عملی انجام نداده‌اند. این افراد برای استقبال از چند مهمان که برای اعلام اعتراض به دولت ترک عازم جنوب کوردستان بودند عازم فرودگاه بودند. اما این رویداد به معنای حمایت از سیاستهای دولت اشغالگر ترک است که اجازه نمی‌دهند هیچ کس علیه آنها موضع بگیرد.

هاوار: از ۲۳ آوریل حملات دولت ترک به مناطق جنوب کوردستان آغاز شده‌اند. از زمان تماس تلفنی اردوغان-بایدن و به رسمیت شناختن قتل‌عام ارمنیان این حملات آغاز شدند. پارت دمکرات کوردستان نیز بخشی از این حملات است. حملات دولت ترک را پیش از آغاز نشست ناتو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چیاکورد: بر اساس حمله برای نابودی و قتل‌عام کورد و خلق‌ها به جنوب کوردستان و شمال-شرق سوریه حمله کرده‌اند. آغاز این حملات بعد از تماس تلفنی بایدن-اردوغان به این معنی است که اردوغان چراغ سبز را از ناتو آمریکا دریافت کرده است. عدم مخالفت کشورهای ناتو و ناتو نیز اثبات این موضوع است. دولت ترک از این رویه ناتو و کشورهای اروپایی جسارت پیدا کرده است. این حمله بسیار خطرناک است. دولت ترک در سده ۲۱ نمی‌خواهد که کورد از تغییراتی که روی می‌دهند، بهره برده و حقوق خود را کسب کنند و اراده خود را صیانت کنند. بر این اساس می‌خواهد تا حمایت ناتو، اروپا، آمریکا و حتی برخی از گروه‌های کورد را با خود داشته باشد. از یک طرف می‌خواهد که در میان کورد جنگ داخلی را رقم بزند و با چنین اقدامی دستاوردهای خلق کورد را از میان بردارد. دولت ترک در مرحله گسترش و بسط و توسعه قرار دارد. مهم است تمام آحاد خلق کورد در مقابل سیاستهای دولت ترک هوشیار بوده و در دام سیاستهای این کشور قرار نگیرند. نباید در دام این سخن ترکیه قرار بگیرند که اعلام می‌کند ما با پ.ک.ک می‌جنگیم. این یک بازی بیش نیست. مواضع سیاسی انها در خصوص قتل‌عام و نابودی ما کاملا آشکار است. حملاتی که به جنوب کوردستان روی می‌دهند، به تمام کوردستان ارتباط دارند.

از طرف دیگر دولت ترک با این حملات خود به خلق کورد می‌خواهد که حمایتهای ناتو را از خود داشته باشد. این نیروی ناتو و نه ترکیه است که علیه خلق کورد می‌جنگد. ناتو می‌خواهد که از مرحله تغییر گذر کند. اما ناتو نباید وارد سیاستها و مواضعی شود که از دولت ترک حمایت کند. لازم است بداند که این حملات در راستای منافع و حل مسئله در ابعاد داخلی قرار نداشته و به ثبات منطقه کمک نمی‌کند. از دهه ۵۰ تا کنون دولت ترک از حمایت ناتو برخوردار است. با کودتای ۱۲ سپتامبر که در ترکیه روی داد، ناتو علیه جنبش خلقمان از دولت ترک حمایت می‌کند. پیگیری این سیاست‌ها هیچ نتیجه‌ای برای ناتو ندارد. دولت ترک از ناتو برای منافع محدود خود بهره‌برداری می‌کند. همچنین این اقدام باعث شده است که گروه‌های تبهکار داعش، جبهه النصره و القاعده نیز ظهور کنند، و این در حالی است که این گروه‌ها هم اکنون برای ناتو نیز به تهدید تبدیل شده‌اند.

هاوار: پیش از نشست ناتو در هفته قبل به بیمارستان عفرین حمله شد. دولت ترک در صدد برآمد که این حمله را متوجه نیروهای سوریه دمکراتیک کند. این حمله برنامه‌ریزی شده چه اهدافی داشت؟

چیاکورد: اقدامات تروریستی در منطاق تحت اشغال روی داده‌اند. به کرات تلاش کرده‌اند تا چنین اقدامی را متوجه نیروهای سوریه دمکراتیک کنند. اما نیروهای سوریه دمکراتیک صراحتا موضع‌گیری کرده و اعلام کرده است که به هیچ وجه در این رویدادها دخالتی نداشته است. با دست زدن به چنین رویدادهای تلاش می‌کنند تا نیروهای سوریه دمکراتیک را سیاه‌نمایی کنند و آن را متهم به ترور کنند. دولت ترک از این طریق می‌خواهد مانع از حمایت ناتو از روژآوای کوردستان و نیروهای سوریه دمکراتیک شود. این اقدامات تحریک کننده با برنامه‌ریزی بوده‌اند. کوردهایی که در عفرین مانده‌اند را می‌خواهند از طریق این اقدامات وادار به کوچ کنند و املاک و زندگی آنها را در اختیار افراد دیگری قرار بدهند. آمریکا و ناتو هستند که مسئول اقدامات دولت ترک در مناطق اشغال شده هستند.

هاوار: با مشارکت ۳۰ دولت، هفته قبل نشست ناتو برگزار شد. در استراتژی ده ساله‌ای که طراحی شده است ترکیه از چه نقشی برخوردار خواهد بود؟

چیاکورد: دولت ترک خود را در اختیار ناتو قرار داده است و تلاش نمود تا از نشست ناتو در راستای حمایت از خود بهره‌برداری کند. دولت ترک بار دیگر می‌خواهد که بار دیگر خود را در اختیار آمریکا و ناتو قرار دهد. اعلام نمودند 'ما علیه داعش در سوریه و زندانیان داعشی جای نیروهای ی.پ.گ/ق.س.د را می‌گیریم و آنها باید از دور خارج شوند.' در افغانستان نیز از تلاش‌های حکومت کابل حمایت می‌کنند. کاملا قابل درک است که ترکیه تلاش می‌کند تا نقش‌های جدیدی را بر عهده بگیرد و وظایف جدیدی را برای ناتو انجام دهد. در این باره تلاش می‌کند تا مسائل و مشکلاتی را که با ناتو دارد حل کند و بخشیده شود. بدون تردید این مسئله بدون هزینه نخواهد بود. خواست ترکیه اینست که آمریکا و ناتو از کورد و نیروهای سوریه دمکراتیک حمایت نکنند. دولت ترک تلاش می‌کند در آینده به هزینه مبارزه خلق کورد و  توافق با روسیه و ایران، مشکلات خود را با ناتو و آمریکا حل کند. امکان دارد که ناتو و آمریکا بخواهند مسائل و مشکلات خود را با ترکیه حل کنند و ترکیه بار دیگر مانند دوران جنگ سرد در مقابل روسیه ایفای نقش کند. احتمال دارد که بخواهند ترکیه علیه گسترش روسیه در منطقه ایفای نقش کند. بعد از آنکه ناتو اعلام کرد که چین و روسیه را به عنوان دشمن ملاحظه می‌کند، احتمال می‌دهم که وظایف و نقش‌های جدیدی را برای ترکیه تعریف کنند. در چنین صورتی، درخواست اصلی ترکیه نیز این خواهد بود که اجازه ندهند که مبارزه آزادی کوردستان ادامه پیدا کرده و مانع از تداوم دستاوردهای خلق کورد شوند. دولت ترک می‌خواهد که این فرایند را آغاز کند. همه باید در مقابل این سیاست ترکیه آمادگی و هوشیاری لازم را داشته باشند.

نگاه مشترکی علیه ترور نیز در نشست ناتو مطرح شد. در مبارزه علیه ترور همانگونه که پ.ک.ک، خلق کورد و نیروهای سوریه دمکراتیک ایفای نقش کردند، لازم است که ناتو نیز این اقدامات را در نظر داشته باشد و بر اساس این موارد استراژی خود را تعیین کند. در غیر اینصورت دچار اشتباهی تاریخی شده و نمی‌تواند در مقابله با ترور موفق شده و امنیت خود را تامین کند.

هاوار: این استراتژی چه تاثیری را بر مناطق دیگر اشغال شده خواهد داشت؟

چیاکورد: اگر در مناطق اشغال شده مبارزه ادامه پیدا نکند، دولت ترک این منطقه را به استان‌های خود تبدیل می‌کند. به همان نحو نیز سیستم خود را در این مناطق مستقر می‌کند و افرادی را از مناطق دیگر نیز به مناطق اشغالی منتقل می‌کند. از این مسئله نیز به عنوان مشروعیت بخشی به اقدامات خود بهره می‌گیرد و اعلام می‌کند که مردمان منطقه را در این مناطق سکنی داده است. دولت ترک طبق ماده ۶ ناتو این اقدامات را انجام می‌دهد. بهانه دولت ترک اینست که مرزهای خود را حراست می‌کند. می‌گوید که 'از این مناطق مورد حمله قرار می‌گیرم و به همین دلیل آنها را اشغال کرده‌ام.' اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که در مناطق اشغال شده ژنوساید و تغییر دموگرافیکی صورت می‌گیرد. لازم است که کمیته‌های بررسی، تحقیق و تفحص موارد نقض را مشاهده و پیگیری کنند. امروز دولت ترک تلاش می‌کند تا به اقدامات خود در کوردستان مشروعیت ببخشد.

هاوار: بایدن و اردوغان بعد از نشست ناتو دیدار کردند. سیاستمداران بر این باورند که مسائل موجود بین این دو مورد بحث و بررسی قرار نگرفتند. شما آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چیاکورد: مشخص است که در این دیدارها هیچگونه توافقی صورت نگرفته است. اما برای اردوغان نفس این دیدار مهم بود و دیدار وی با اردوغان یک موفقیت برای وی به شمار می‌رفت. مسائل و مشکلات بین آمریکا و ترکیه به صورت جزئی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. در صورتیکه آمریکا بخواهد مسائل و مشکلات خود را با ترکیه حل کندف وظایف و مسئولیتهای جدیدی را به ترکیه می‌دهد. اردوغان خواسته بزرگی دارد و آنهم بهبود روابط خود با آمریکاست. اما بهبود این روابط به هزینه ارتباط با روسیه و مبارزه خلق کورد است. این دیدار تمام مشکلات موجود بین امریکا و ترکیه را حل نمی‌کند. نیازمند زمان است. به همین دلیل در اینده برای حل این مسائل و مشکلات گفتگوهای جدی آغاز می‌شوند. احتمال دارد که معاملات فراوانی در این باره صورت بگیرند. احتمال می‌رود که در روابط امریکا-ترکیه، ترکیه با روسیه و ترکیه با ناتو تغییرات گسترده‌ای ایجاد شوند.

هاوار: آیا دولت ترک می‌تواند مانند دوره قبل، ارتباطات خود را با هر دو طرف، یعنی آمریکا و روسیه ادامه بدهد؟

چیاکورد: سیاست دولت ترک اینست که می‌خواهد هم از روسیه و هم از آمریکا استفاده کند اما نمی‌تواند این سیاست را ادامه دهد. زیرا آمریکا و ناتو نیز در این باره بر ترکیه فشار وارد می‌کنند. موشکهای اس ۴۰۰ برای ناتو مشکلی جدی به شمار می‌روند. آنها نمی‌توانند بپذیرند که ترکیه رفتارهای خود را همچنان ادامه بدهد. اگر ترکیه در صدد بهبود روابط با آمریکا و ناتو باشد، نخستین شرط برای چنین کاری اینست که ارتباطات خود را با برخی از کشورها قطع یا خود را از سیاستهای آنها دور کند. در مسئله اوکراین، قفقاز، سوریه با روسیه چنین مشکلاتی دارد. در آینده، احتمال دارد که حول برخی از مسائل روابط ترکیه با آمریکا و ناتو بهبود پیدا کند. ما نیز با تمام کشورهایی که در وضعیت سوریه درگیر هستند، تلاش می‌کنیم که تاثیرات این اختلافات وارد مناطق ما نشده و مانع از نفوذ دامنه این تاثیرات به مناطقمان شویم.