دفتر حقوقی خودمدیریتی دمکراتیک خواهان آزادی نماینده خود شد

ولات حمه ریاست مشترک دفتر پرونده‌های حقوقی خودمدیریتی دمکراتیک در منطقه فرات، اعلام کرد که دستگیری نماینده خودمدیریتی در باشور کوردستان نقض قانون و معیارهای دمکراتیک است.

مسئولان و مقامات پارت دمکرات کوردستان از ۱۰ ژوئن در اقدامی خلاف عرف و ارزش‌های انسانی نماینده خودمدیریتی دمکراتیک در باشور کوردستان را ربوده‌اند. ولات حمه ریاست مشترک دفتر پرونده‌های حقوقی خودمدیریتی در منطقه فرات، اعلام کرد که ربایش نماینده خودمدیریتی در باشور کوردستان به معنای نقض قانون و معیارهای دیپلماتیک، سیاسی و حقوق بشری است.

ولات حمه در این باره اظهار داشت که حکومت اقلیم کوردستان مسئول جان جهاد حسن است، زیرا اخیرا اخباری در مورد وضعیت نامساعد جسمی وی در زندان‌های باشور کوردستان منتشر شده است. وی در ادامه افزود: حکومت اقلیم باشور کوردستان باید قوانین دیپلماتیک را مراعات کرده و بر اساس آنها عمل کند، نباید به اقدامات غیر سیاسی  و غیر قانونی دست زده و لازم است معیارهای بین‌المللی و دیپلماتیک را حفظ کنند. از طرف دیگر ربایش جهاد حسن به عنوان نماینده خودمدیریتی برخلاف تمام این ارزش‌ها به شمار می‌رود.

 ولات حمه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که دستگیری نماینده خودمدیریتی تنش‌ها بین باشور و روژآوای کوردستان را افزایش داده و راه را بر دیالوگ می‌بندد. ما از حکومت اقلیم کوردستان می‌خواهیم که نماینده خود مدیریتی را فورا آزاد کرده و به شیوه‌ای قانونی با اعضای خودمدیریتی رفتار کرده و منافع ملی کورد را مبنا قرار دهد. لازم است که منافع شخصی در این میان دخیل نبوده و نماینده ما فورا آزاد شود.

ولات حمه از وکلای روژآوا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهداف دولت ترک در مرحله حساس کنونی اظهار داشت: برخی از گروه‌ها تلاش می‌کنند که در این مرحله حساس به فتنه‌انگیزی دست زده و این افراد از سوی دولت ترک مدیریت و هدایت می‌شوند. هدف این است که کوردها را در مصاف با یکدیگر قرار داده و از دستاوردهای کورد که زمینه را برای حل مسئله مهیا کرده است، به نفع منافع شخصی مورد استفاده قرار دهند.

ولات حمه ریاست مشترک دفتر پرونده‌های حقوقی خودمدیریتی دمکراتنیک در منطقه فرات از تمام سازمان‌ها، مراجع حقوقی و حقوق بشری بین المللی درخواست نمود که در رابطه با وضعیت این نماینده خودمدیریتی در باشور کوردستان پیگیریهای لازم را انجام دهند تا از سرنوشت و وضعیت سلامتی وی اطلاع دقیق حاصل شده و آزاد شود.

لازم به ذکر است که جهاد حسن نماینده خودمدیریتی همراه با دو نفر از اعضای حزب اتحاد دمکراتیک در ۱۰ ژوئن سال جاری، در فرودگاه هولیر از سوی نیروهای پارت دمکرات کوردستان ربوده شده‌اند. نمایندگان حزب اتحاد دمکراتیک در ۲۹ ژوئیه‌ آزاد شدند، اما از سرنوشت نماینده خودمدیریتی، جهاد حسن تا کنون اطلاعی در دست نیست.