فراخوان کنگره ستار برای گسترش مبارزه

کنگره ستار به مناسبت نهمین سالگرد انقلاب روژآوا در ۱۹ ژوئیه بیانیه‌ای را صادر کرد و خواهان گسترش مبارزه شد.

شورای هماهنگی کنگره ستار-روژآوا به مناسبت نهمین سالگرد انقلاب ۱۹ ژوئیه بیانیه‌ای را صادر کرد. در این بیانیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی که جان خود را در مبارزه برای آزادی روژاوا از دست داده‌اند و همچنین تبریک این انقلاب به رهبر خلق کورد، عبداله اوجالان که برای تحقق آزادی زن و جامعه همه چیز را فدا کرد، آمده است که انقلاب ۱۹ ژوئیه به نحو متمایزی از انقلاب‌های خاورمیانه وارد عمل شده و به همین دلیل نیز به آن بهار خلق‌های خاورمیانه اطلاق شده است، ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۲ به عنوان روز آغاز این انقلاب مشخص شده است، زیرا در این روز به جای نهادهای ضعیف دولتی، سیستم اجتماعی قدرتمند و متحدی ایجاد شد.

انقلاب روژآوا خلق را ساختارهایی که بر آنها تحمیل شده بود نجات داد

کنگره ستار در بیانیه خود ضمن اشاره به نقش انقلاب در رهایی خلق‌ها از حاکمیت خاطرنشان ساخت که انقلابی که رهبر اوجالان از آن سخن می‌گفت گام در مسیر آزادی گذاشته و مسیر کنونی را مورد نظر قرار داده بود. زیرا انقلاب واقعی در تغییر این مسیر قرار دارد، به همین دلیل است که انقلاب  روژآوا مسئله‌ای سرنوشت ساز به شمار می‌رود. اگر مسئله زن به شیوه‌ای ذهنی، ایدئولوژی و سازماندهی شده حل نشود، امکان ندارد که جنگ در مسیر آزادی یا صلحی واقعی و پایدار قرار بگیرد و در این باره همیشه مسئله زن به دور از جنگ و انقلاب مورد بحث و بررسی واقع شده است.

کنگره ستار در ادامه بیانیه خود آورده است که تمام ملت‌ها و هویتها در روژآوا و شمال-شرق سوریه به شیوه‌ای دمکراتیک و با اراده‌ای قدرتمند توانسته‌اند جایگاه خود را در میان سیستم خودمدیریتی کسب کنند، این ملت‌ها و هویتها توانستند که تصمیم گیری کرده و در سال‌های انقلاب خلق توانست آزادی خود را کسب کند و تفکر و تشکیلات خود را در سطوح عالی سازماندهی کند. زیرا انقلاب ژوئیه نه فقط علیه اقتدار و حاکمیت بعثی بود بلکه خلق را از بسیاری از ساختارهای تحمیل شده بر آنا نیز نجات داد. زن در انقلاب روژآوا پیشاهنگی و رهبری را بر عهده داشت، جایگاه و نقش مهمی را در تمام حوزه‌ها و عرصه‌های مبارزه بر دوش گرفته و در عرصه‌های نظامی و سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز همیشه رهبری را بر دوش داشت. به همین علت است که انقلاب روژآوا با انقلاب زنان شناخته می‌شود.

زن سیمای ویژه‌ای را به انقلاب بخشید

کنگره ستار در بیانیه خود ضمن اشاره به نقش زنان در انقلاب روژآوا اعلام می‌کند: کنگره ستار نیز محصول مقاومت است. کنگره ستار هویت زنان را برای مبارزه برای آزادی نمایندگی می‌کند. باور عظیمی به مبارزه زنان داریم. دستاوردهایی که زنان کسب کرده‌اند، این واقعیت را نشان می‌دهند. زنان سیمای ویژه‌ای را به انقلاب بخشیده‌اند، اجازه دادند که انقلاب روژآوا از انقلاب‌های دیگر متمایز باشد. هم اکنون هزاران زن در مناطق شمال-شرق سوریه در مجلس، نهادهای مدنی، نظامی مشغول فعالیت بوده و در سیستم ریاست مشترک نیز حضور دارند. با این وجود شاهد هستیم که در مقابل این تلاش‌ها، قتل زنان، آدم‌ربایی، دستگیری‌های بدون اجازه زنان سیاستمدار و فعالان سیاسی در مناطق آزاد شده و در مناطق اشغالی همچنان ادامه داشته و افزایش پیدا کرده‌اند. قتل‌عام‌هایی که علیه زنان صورت می‌گیرند، نه فقط علیه زنان هستند، بلکه علیه تفکر و آزادی بوده‌اند. علیرغم تمام این اقدامات وحشیانه، اما اراده زنان مصمم بوده و لازم است که تمام زنان وارد عرصه‌ها مقاومت شده و برای آزادی مبارزه کنند.