فراخوان مجدد خودمدیریتی برای دیالوگ

خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در سومین مراسم سالگرد تاسیس خود خواهان برقراری دیالوگ برای حل تنش‌های سوریه شد.

رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه به مناسبت سومین سالگرد تاسیس، مراسم جشن پرشکوهی را در مرکز نشست‌های خودمدیریتی در رقه برگزار کرد. روسای مشترک هیاتهای خودمدیریتی، روسای مجالس قانونگذار و روسای خودمدیریتی در مناطق مختلف روژآوا و شمال-شرق سوریه، فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیک، نیروهای امنیت داخلی، اعضای مجلس سوریه دمکراتیک و شیوخ قابایل عرب نیز همگی در این مراسم حضور داشتند.

مراسم با یک دقیقه سکوت به احترام جان باختگان راه آزادی آغاز شد. سپس روسای مشترک خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، بریوان خالد و عبید المهباش به زبان‌های کوردی و عربی سخنرانی کردند. مهباش در سخنرانی خود اظهار داشت که سه سال از تاسیس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه گذشته است، ما با ایجاد و پیشبرد و توسعه آن تلاش کردیم مبارزه واقعی با احساس والای مسئولیت‌پذیری، سرفرازی و میهن‌دوستی همراه باشد. خودمدیریتی دمکراتیک بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را به تنش‌های سوریه داده و حیات خلق‌های منطقه را حفظ کرد.

عبید حمید المهباش در بخشی از سخنرانی خود اعلام نمود که خودمدیریتی شمال-شرق سوریه دیالوگهای سوری-سوری را به عنوان مهمترین و اساسی‌ترین راه‌حل برای حل بحران سوریه می‌بیند، آنهم خصوصا زمامیکه معلوم شد راهکارهای نظامی هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهند داشت. مهباش در ادامه سخنرانی خود از تمام شهروندان سوریه، نیروهای سیاسی میهنی که تحت کنترل کشورهای خارجی نیستند درخواست کرد که لازم است برای حل مسئله گفتگوهایشان را آغاز کنند. مهباش در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر دستاوردهای خودمدیریتی افزود: رهبری خودمدیریتی در تمام حوزه‌های سیاسی، خدمات‌رسانی و سلامتی توانسته است دستاوردهایی را کسب کرده و نقش مهمی را در منطقه ایفا کند.

عبید حمید المهباش، ریاست مشترک مجلس اجرایی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیتها و موانع خودمدیریتی اعلام کرد که تصمیم به بستن دروازی مرزی تل کوچر از تاثیر بزرگی بر مناطق شمال-شرق سوریه برخوردار بوده و بر وضعیت ساکنان منطقه هم تاثیر گذارده است. مهباش در این باره افزود: دولت اشغالگر ترک جنگ خود علیه مناطق خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را ادامه داده و اکنون جنگ آب را به پیش می‌برد، میزان دبی آب فرات را بسیار کاهش داده است و آب ایستگاه پمپاژ علوک را هم قطع کرده است. این مسئله تاثیری منفی را بر اقتصاد منطقه از خود بر جا گذاشته است.

مهباش همچنین افزود که دولت ترک قوانین و پیمانهای بین‌المللی را نقش کرده و در مناطق اشغال شده، دست به تعدی، قتل، آوارگی و تاراج اموال مردم زده و در مقابل هیچ کس احساس مسئولیت و پاسخ دادن نمی‌کند. در مقابل پروژه خودمدیریتی پروژه‌ای دمکراتیک است نه پروژه‌ای برای تجزیه، و از ابتدای تاسیس آن خواهان اتحاد خلق سوریه بوده است.

آزی حسن از فرماندهان نیروهای سوریه دمکراتنیک هم سالگرد تاسیس خودمدیریتی را به ساکنان منطقه شادباش گفته و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خودمدیریتی اظهار داشت: ما با داعش جنگیدیم و مناطق شمال-شرق سوریه را آزاد کردیم و برای آزادی آن شهدای بسیاری را تقدیم کردیم، همچنان هم برای آزادی هزینه‌های سنگینی را می‌دهیم تا بتوانیم مناطق اشغال شده توسط تبهکاران و ترکیه را آزاد کنیم.

آزی حسن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که پروژه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه بهترین راه‌حل برای حل تنش‌ها و بحران سوریه است که ده سال از آغاز آن می‌گذرد.

خلف داود از اعضای مجلس سوریه دمکراتیک هم طی سخنانی در مراسم سالگرد تاسیس خودمدیریتی، ضمن تبریک آن اظهار داشت: خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه دستاوردهای بسیاری را برای خلق منطقه در بر داشته و حیات اجتماعی عناصر و مولفه‌های آن را حفظ کرده است. وی در ادامه افزود: بعد از آزادی مناطق از دست تبهکاران داعش که تا به امروز هم خطری است که جهانیان را تهدید می‌کند، پروژه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه توانسته است منطقه‌ای امن و با ثبات را ایجاد کند و در سطح خدمات‌رسانی، سازماندهی و مدیریت و سیاست، دستاوردهای موفقیت آمیزی را به همراه داشته باشد. اما لازم است که برای حفظ امنیت و ثبات در این منطقه تلاش‌های فراوانی صورت گیرد.

در پایان این مراسم، ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، هدایایی را به نیروهای سوریه دمکراتیک، یگانهای مدافع خلق، خانواده‌های شهدا، مجروحان جنگی و نیروهای امنیت داخلی تقدیم کردند.