کوردها درباره مذاکرات با دمشق چه می‌گویند؟

محمد هردان، روزنامه‌نگار برای المانیتور انگلیس درباره نقش روسیه در روابط بین خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با دمشق می‌نویسد. وی با اشاره به بیانیه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که طرف کورد هنوز در رابطه با درخواست لاوروف به توافق نرسیده‌اند.

سرگئی لاوروف پس از دیدار با عبدالطیف بن راشد الزایانی، وزیر امور خارجه بحرین، در تاریخ ٢ ژوئیه/ ١١ تیرماه در مسکو بیانیه مطبوعاتی صادر کرد و از اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه خواست تا گفتگو با دولت سوریه را به عنوان یک نیروی سیاسی خودمختار آغاز کنند.

حزب چپ دمکراتیک کورد در سوریه (PÇDK-S)، که در چارچوب احزاب PYNK جای دارد، می‌گوید دو موضوع اصلی وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد. اولین مدل سیستم سیاسی آینده سوریه، نحوه ارتباط آن با اداره خودمدیریتی و سایر احزاب سوریه و هویت دولت است. مورد دوم نیز الگوی سیاسی و اقتصادی که مناطق خودمدیریتی را با دولت مرکزی پیوند خواهد داد، است.

این حزب در ۵ ژوئیه به العربی الجدید گفت که برای این اتفاق، دولت دمشق ابتدا باید بتواند قدرت انحصار و احزاب سیاسی در سوریه را به رسمیت بشناسد.

روسیه جدی نیست

محمد موسی دبیرکل PÇDK در مصاحبه با المانیتور، گفت: "گفتگو مهم است، اما در چارچوب اصول باشد. مهمتر از همه، رژیم باید حقوق خلق کورد و احزاب کورد را به رسمیت بشناسد و البته اظهارات قبلی خود را لغو کند. گفتگو باید تحت نظارت بین‌المللی انجام شود، زیرا روسیه در حال حاضر جدی نیست."

این خوب است یا بد؟

صالح گدو، سخنگوی پ.ی.ن.ک گفت: "موضع لاوروف یک گام مثبت است. ما معتقدیم که گفتگو با دولت سوریه می‌تواند به یافتن راه حلی برای بحران سوریه کمک کند. "

شیار خلیل سردبیر مجله لوانت نیوز در عفرین است. وی به المانیتور گفت: "رژیم در تلاش است کانال‌های گفتگو با اداره خودمدیریتی را باز کند تا بتواند آن را از واشنگتن فاصله دهد و به مسکو نزدیک کند. اما این ممکن است منجر به مشکلات بین خودمدیریتی و متحدان آن در درون ائتلاف بین المللی شود. مطمئناً هر وقت منجر به گفتگو با رژیم می شود اشتباه است زیرا هیچ اهرمی علیه اداره خودمدیریتی در دست رژیم نمانده است. مذاکرات بین اداره خودمدیریتی و رژیم همیشه وجود داشته است، اما اکنون اداره خودمدیریتی یک برتری بزرگ نسبت به دمشق دارد. خودمدیریتی باید از درخواست‌های رژیم برای گفتگو و مذاکره هوشیار باشد."