نظیره گوریه: به رسمیت شناختن خودمدیریتی خواست مشروع هویت‌های منطقه است

نظیره گوریه ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی منطقه جزیر اعلام نمود که به رسیمت شناختن خودمدیریتی خواست مشروع خلق‌های شمال-شرق سوریه بوده و باید این منطقه در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

نظیره گوریه ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی منطقه جزیر ضمن گفتگویی با خبرگزاری هاوار اعلام کرد که علیرغم بسیاری از نشست‌های ژنو، سوچی و آستانه، اما دولت‌های حامی تنش در سوریه، تاکنون برای دست‌یابی به راه‌حلی در سوریه به توافق نرسیده‌اند. در این گفتگو نظیره اعلام نمود که حضور نیروهای بین‌المللی و خصوصا دولت اشغالگر ترک که از وجود منافعی در سوریه برخوردارند، اجازه نمی‌دهند که راه‌حلی برای این تنش‌ها پیدا شده و این کشور مانع از حضور نمایندگان خودمدیریتی در نشست‌های بین‌المللی می‌شود.

نظیره در ادامه سخنان خود اظهار داشت که اکنون خودمدیریتی شمال-شرق سوریه امور بیش از ۵ میلیون نفر را در جغرافیایی که ۳۵ درصد سوریه را تشکیل می‌دهد، اداره می‌کند و از این حق برخوردار است که به شیوه‌ای رسمی در سطح سیاسی به رسمیت شناخته شود.

ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی منطقه جزیر سطح پیشرفتهای خودمدیریتی را مثبت ارزیابی کرده و گفت: خودمدیریتی موفقیت و کارایی خود را در تمام سطوح اثبات کرده است. در سطح نظامی بعد از آزادی مناطقی که تبهکاران در آن حضور داشتند، منطقه با ثبات و آرامش مدیریت می‌شود. در بعد مدیریتی، علیرغم محاصره همه جانبه و شرایط غیرعادی، تلاش شده است که خدمات‌رسانی بدون وقفه به شهروندان ادامه پیدا کند.

نظیره گوریه در بخش دیگری از سخنان خود افزود که به رسمیت شناختن خودمدیریتی خواست تمام هویتها و عناصر شمال-شرق سوریه بوده و در این باره اظهار داشت: سیستم سیاسی دمکراتیک و متکثر و مشترکی بر اساس قرارداد اجتماعی ایجاد شده است که حقوق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تمام عناصر و هویتهای این منطقه را تامین می‌کند. از طرف دیگر خودمدیریتی سیستم دمکراتیک است که می‌تواند در سوریه و خاورمیانه تحقق پیدا کند. ما مشاهده می‌کنیم که این بهترین راه حل برای از میان برداشتن تنش‌ها و خاتمه دادن به اختلاف است.

نظیره گوریه ضمن اشاره به پیشرفتهای موجود در خودمدیریتی نیز اظهار داشت: خودمدیریتی از خلق مبنا گرفته است، اخیرا خودمدیریتی و مجلس سوریه دمکراتیک همراه با نمایندگان تمام هویتهای منطقه نشستی را  برگزار کرده‌اند. نگاه‌ها و پیشنهاداتشان را در خصوص تلاش‌های خودمدیریتی اخذ کرده‌اند. در نتیجه این نشست‌ها، مجموعه پیشنهاداتی و نظرات آنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اکنون تلاش می‌شود تا این پیشنهادات عملی شوند. تجدید نظر در مبانی قرارداد اجتماعی در سطح شمال-شرق سوریه از جمله نتایج این مجموعه نشستهاست.

تلاش برای پیشبرد ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک

نظیره گوریه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که خودمدیریتی از زمان تاسیس خود تلاش کرده است که پیوندهای سیاسی و دیپلماتیک خود را با خلق‌ها، دولت‌های ملی و منطقه‌ای به پیش ببرد و در این باره خاطرنشان ساخت که باید در این چارچوب خودمدیریتی به رسمیت شناخته شود. هیاتهایی که در این مدت از منطقه دیدار کرده‌اند، از نگاه مثبتی نسبت به این موضوعات برخوردار بوده‌اند و هیاتها انسجام قدرتمندی را میان هویتها و عناصر تشکیل دهنده منطقه احساس کرده‌اند.

طبق اظهارات نظیره گوریه، دیدار هیاتهای بین‌المللی همچنان ادامه دارند، در خارج از روژآوا نیز دیدارها با مقامات بین‌المللی ادامه یافته و نشست‌هایی با آنها برگزار می‌شود تا پروژه خودمدیریتی به رسمیت شناخته شود. وی در ادامه افزود: ما می‌توانیم بگوییم که نگاه نمایندگان و هیاتهای مجامع بین‌المللی به ما مثبت است. این مسئله در سطح رسانه‌ها نیز مشاهده می‌شود. ما نسبت به اقداماتمان خوشبین هستیم. ما تلاش می‌کنیم تا در آینده خودمدیریتی شمال-شرق سوریه از سوی مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

نظیره گوریه ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی منطقه جزیر در خاتمه گفتگوی خود اعلام نمود که در خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، کورد، عرب، سریانی، چچن و ترکمن همه در چارچوب موزاییکی زیبا انسجام پیدا کرده و این واحد سیاسی را شکل داده‌اند. به همین دلیل از تمام دولت‌های منطقه‌ای و خارجی می‌خواهیم که تلاش کنند تا تنش‌های سوریه حل شده و تمام نمایندگان خلق‌های سوریه در مذاکرات شرکت داده شوند.