پناهندگان و کمپ‌ها در شمال و شرق سوریه

در شمال و شرق سوریه، ۱.۵ میلیون مهاجر و پناهنده در ۱۵ کمپ و شهرک، دور از خانه‌های خود زندگی می‌کنند.

در شمال و شرق سوریه حدود ۱.۵ میلیون پناهنده و مهاجر زندگی می‌کنند. بیشترین کمپ‌ها در کانتون حسکه هستند. امنیت و تمام نیازهای پناهندگان توسط کمیته مددکاری اجتماعی اداره خودمدیریتی تأمین می‌شود.

علی رغم وجود ۱۰۰ سازمان بین‌المللی امدادی در منطقه، کمک به مهاجران بسیار کم است. بیشتر کمک‌ها در این منطقه به کمپ الهول که محل زندگی هزاران داعشی است ارائه می‌شود. کمک به عفرینی‌ها که به دلیل حمله دولت اشغالگر ترکیه مجبور به فرار شدند و کمک به مهاجران سری‌کانی و گری‌سپی کم است.

بیش از ۴۰۰ هزار عفرینی که به دلیل حملات اشغالگران ترک به عفرین در سال ۲۰۱۸ مجبور شدند، خانه و کاشانه خود را رها کنند، در مناطق اطراف اسکان پیدا کنند. حملات به شهبا و عفرین همچنان ادامه دارد. مردم عفرین که صدها بار مورد حمله قرار گرفته‌اند، هرگز سر تسلیم خم نکرده‌اند و منتظرند تا یک روزی به شهر خود بازگردند.

دولت ترکیه در ۹ اکتبر ۲۰۱۹، مناطق شمال و شرق سوریه را هدف حملات اشغالگرانه تازه‌ای‌ قرار داد. حدود پانصد هزار غیرنظامی در اثر حملات در سری کانی، گری سپی، تل تمر و زرگان خانه و کاشانه خود را رها کردند و آواره شدند. بیشتر مهاجران در ۸۰ مدرسه در کانتون حسکه اسکان یافتند. اداره خودمدیریتی در مدت زمان کوتاهی ۳ کمپ ایجاد کرد و مهاجران را در این مناطق اسکان داد.

در مناطق شمال و شرق سوریه علاوه بر کمپ‌های کوچک، ۱۵ کمپ بزرگ پناهجویان است که در این کمپ‌ها حدود یک میلیون پناهنده اسکان دارند.

کمپ الهول

کمپ الهول، واقع در ۴۵ کیلومتری شرق حسکه، در سال ۱۹۹۱ توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) ایجاد شد. این کمپ برای اولین بار برای پناهجویان عراقی که از جنگ خلیج فرار کرده بودند، ایجاد شد و پس از حمله آمریکا به عراق، مجدداً در سال ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار گرفت.

با شروع بحران سوریه، گروه‌های داعش به این کمپ آمدند و از آن به عنوان پایگاه استفاده کردند. این کمپ توسط ق.س.د در سال ۲۰۱۵ آزاد شد و از آن زمان تاکنون تحت کنترل اداره خودمدیریتی است.

این کمپ به دلیل خانواده‌های داعشیان به عنوان خطرناک‌ترین کمپ منطقه شناخته شده است. کمپ الهول بزرگتر از منطقه الهول است و ۶۰ هزار نفر را در خود جای داده است. در این کمپ ۸۵۱۹ داعشی و ۳۰۷۳۸ عراقی (۸۲۵۶ خانوار) اسکان دارند. همچنین ۲۱ هزار و ۳۲۴ نفر (۵ هزار و ۶۸۴ خانواده) از مناطق مختلف سوریه در این کمپ اسکان دارند.

کمپ روژ

کمپ روژ در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۵ برای خانواده‌های داعشی در دریک تأسیس شد. این کمپ ۲۴۸۱ داعشی که بیشتر از کشورهای اروپایی، عراقی و سوریه هستند را در خود جای داده است.

کمپ واشوکانی

این کمپ در حسکه توسط اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه برای مردم سریکانی ایجاد شده است که در اکتبر ۲۰۱۹ از دست اشغالگری ترکیه فرار کرده بودند. مهاجران از سری کانی، تل تمر و زرگان در این کمپ زندگی می‌کنند.

این کمپ از ۳ بخش تشکیل شده است و ۱۴ هزار و ۷۱۴ نفر (۲۳۷۳ خانوار) را در خود جای داده است.

کمپ سریکانی

کمپ سریکانی در شرق سریکانی توسط خودمدیریتی شمال و شرق سوریه برای مردم سر‌کانی ایجاد شده است که به دلیل حملات اشغالگران ترک به حسکه در آگوست سال ۲۰۲۰ در مدارس ایجاد شد.

۱۱ هزار و ۱۳۵ نفر (۲۱۶۰) خانواده در این کمپ زندگی می‌كنند.

کمپ نوروز

کمپ نوروز برای مردم شنگال در دریک ایجاد شده که در سال ۲۰۱۴ از نسل‌کشی داعش فرار کرده بودند. پس از بازگشت شنگالی‌ها به سرزمین‌های خود، افرادی از کمپ‌های سر‌کانی و گری‌سپی در این کمپ اسکان داده شدند.

در این کمپ ۱۶۱۶ (۲۵۸ خانواده) زندگی می‌کنند.

کمپ عریشا

در کمپ عریشا که یک کمپ قدیمی است، عمدتا از دیرالزور، کسانی که از مناطق رژیم سوریه فرار کرده‌اند، اسکان داده شده‌اند.

۱۴ هزار و ۷۳ نفر ( ۲۸۱۵ خانواده) در کمپ زندگی می‌کنند.

کمپ‌های رقه، طبقا و منبج

۵ کمپ در رقه، طبقا و منبج وجود دارد. علاوه بر این کمپ‌ها ده‌ها کمپ کوچکتر نیز وجود دارد.

کمپ گری‌سپی

این کمپ در رقه برای ساکنان گری‌سپی و روستاهای آن که در نوامبر ۲۰۱۹ از حملات اشغالگران ترک فرار کردند، ایجاد شد.

۳،۷۵۴ نفر (۷۳۵ خانواده) در این کمپ زندگی می‌كنند.

کمپ المحمودی

کمپ در طبقا است. این کمپ برای کسانی که از حلب، حماه، حمص و دیرالزور فرار کرده‌اند، ساخته شده است.

۸ هزار و ۵۰۱ نفر در این کمپ زندگی می‌کنند.

کمپ قدیمی شرق منبج

این کمپ در منبج محل زندگی افرادی است که از منطقه تحت کنترل رژیم در شرق حلب فرار کرده‌اند.

این کمپ ۱۸۷۵ نفر (۳۸۴ خانواده) را در خود جای داده است.

کمپ جدید شرق منبج

کسانی که از حلب و اطراف آن آمده‌اند در کمپ جدید منبج اسکان داده شده‌اند.

۳۳۳۷ نفر (۶۰۶ خانواده) در آنجا زندگی می‌کنند.

کمپ‌های شهبا و عفرین

پس از اشغال عفرین توسط دولت ترکیه در سال ۲۰۱۸ ، ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان عفرین خانه‌های خود را ترک و فرار کردند. در ۵ کمپ شهبا و منطقه عفرین (عفرین، وگر، سردم، برخودان و شهبا) بیشتر ساکنان، شهروندان عفرینی هستند که از حملات ترکیه فرار کرده‌اند.

کمپ‌هایی که بسته شده بودند

کمپ عین عیسی

این کمپ در آوریل ۲۰۱۶ در شمال غربی عین عیسی برای رقه‌ایی‌ها ایجاد شد. پس از شکست داعش در منطقه باغوز توسط ق.س.د در ژوئیه ۲۰۱۸ این کمپ ساخته شد، تعداد افراد ساکن در این کمپ ۹۰۰۰ نفر بود.

در ۹ اکتبر ۲۰۱۹، پس از حمله دولت اشغالگر ترک به شمال و شرق سوریه، از زندان عین‌عیسی که داعشی ها در آن بودند و همچنین کمپ عین عیسی که بیشتر خانواده‌های داعشی در آنجا بودند، ۷۵۰ داعشی و خانواده آنها به ترکیه گریختند. آنها در اینجا دوباره مسلح شدند و به شهرهای شمال و شرق سوریه حمله کردند.

کمپ جدید الحمیر

این کمپ در ۲۶ کیلومتری جنوب منبج برای کسانی که از اول آوریل سال ۲۰۲۰ از جنگ ادلب فرار کرده بودند، ایجاد شد. ۲۵ خانواده در این کمپ زندگی می‌کردند که پس از بازگشت آنها این کمپ در ۱۰ ژوئیه سال ۲۰۲۰ بسته شد.