پیام تسلیت صالح مسلم به روژهلات کوردستان؛ حملات پهبادی ترکیه بی‌شک بدون اطلاع تهران و مسکو نیست

رئیس مشترک پ.ی.د در گفتگویی با بخش خبر کوردی آرین‌تی‌وی شهادت ریزان جاوید عضو شورای رهبری کودار در حمله هوایی ترکیه به قامشلوی روژاوا را به مردم روژهلات کوردستان تسلیت گفت.

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیك (پ.ی.د) گفت رِزان جاوید مهمان ما بود و شهادتش در روژاوا بر دوش ما سنگینی می‌كند. او همچنین ایران را در این حمله دخیل دانست.

صالح مسلم واقعه شهادت یوسف ربانی معروف به رِزان جاوید از انقلابیون روژهلاتی را به ویژه به مردم شرق کوردستان تسلیت گفت و افزود: "شهید رزان برای مردم و وطنش مبارزه می‌کرد. شهادت او در روژاوا بار سنگینی روی دوش ما گذاشت چون مهمان ما بود. ما به مردم روژهلات و سراسر کوردستان قول می‌دهیم این دین بر دوش خود را برداریم."

رئیس مشترک پ.‌ی.‌د حمله پانزدهم مردادماه ترکیه به قامشلو که منجر به شهادت چند تن از جمله رزان جاوید شد را بی ارتباط با رژیم ایران ندانست و گفت این نشان می‌دهد که توطئه چقدر بزرگ است.

او به تماس تلفنی شامگاه دیروز امیر عبداللهیان و مولود چاوش اوغلو وزرای خارجه ایران و ترکیه نیز واکنش نشان داد و گفت طرفین برای معامله بر سر کوردها با هم صحبت می‌کنند و این یک همکاری قدیمی میان اشغالگران کوردستان است. آنچه در روژاوا اتفاق می‌افتد را نباید مجزای از تحولات سراسر کوردستان سنجید. شاید ترکیه در جلو دیده می‌شود اما همه اشغالگران از جمله سوریه و ایران با آن هماهنگ هستند.

صالح مسلم گفت این گفتگوها تازگی ندارند، حدود بیست روز پیش هم در تهران دیدار کردند. اردوغان هم اخیرا در سوچی با پوتین دیدار کرد. متأسفانه موضوع بر سر کوردهاست بدون اینکه هیچ نماینده ای از کوردها آنجا وجود داشته باشد.

او در مورد اینکه آیا ترکیه یک چراق سبز دریافت کرده است گفت: در تهران و سوچی به نتایجی برای گسترش حملات خود دست یافتند. حملات پهبادی ترکیه بی شک بدون اطلاع تهران و مسکو نیست، حتما آنها به ترکیه برای نابودی کوردها به این شکل اجازه داده اند.

مسلم درباره درخواست اعلان حریم پرواز ممنوع در آسمان شمال شرق سوریه گفت کسانی که هدف حمله قرار می‌گیرند همان‌ها هستند که بهمراه ائتلاف بین‌المللی علیه داعش جنگیدند. ترکیه دارد انتقام داعش را می‌گیرد. ائتلاف نباید بدون واکنش باشد. ما از نیروهای بین‌المللی می‌خواهیم منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند چون حتی غیرنظامیان و خانواده‌ها قتل‌عام می‌شوند. این حکومت‌ها اما منافع خود را در نظر می‌گیرند.