صالح مسلم: اگر جنگ متوقف شود حکومت ترک سرنگون می‌شود

صالح مسلم اعلام کرد که حملات صورت گرفته به شنگال، زرگان و تل تمر نتیجه استراتژی مشترک دولت ترک است.

صالح مسلم اعلام کرد که ائتلاف جنگی دولت ترک بر اساس دشمنی با کورد ایجاد شده است و در این باره اظهار داشت: این ائتلاف برای بقای خود همیشه خواهان خون و جنگ است. اگر جنگ متوقف شود، این ائتلاف هم از هم می‌پاشد.

خبرگزاری هاوار در رابطه با موضوع حملات دولت ترک به شنگال و مناطق شمال-شرق سوریه، سکوت عراق و نیروهای بین‌المللی، گفتگویی را با صالح مسلم عضو هیات ریاست مشترک حزب اتحاد مکراتیک انجام داده است.. صالح مسلم در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به خلق شنگال و خلق کورد در رابطه با حمله به شنگال اظهار داشت: در سالگرد قتلعام شنگال، در ۱۵ اگوست و سالگرد شهادت مام زکی شنگالی، دست به چنین حمله‌ای زده‌اند. دولت ترک اصرار می‌کند که کاری را که داعش موفق به انجام ان نشده بود انجام می‌دهد. نابودی کورد و افرادی که از کورد حمایت می‌کنند را هدف قرار داده است. بدون تردید انجام این حمله در ۱۵ اگوست پیامی برای خلق کورد است که خلق کورد نمی‌تواند ۱۵ اگوست را گسترش داده و آن را بخشی از حق خود بداند.

پیمان شنگال که بین حکومت بغداد و هولیر منعقد شده است، ادامه نابودی جامعه ایزدی است. تا جاییکه دولت ترک اعلام می‌کند که این پیمان با ابتکار عمل آنها اجرا شده است. اما مقاومت خلق شنگال اجازه نداده است که این پیمان واد مرحله عمل شود. ساکنان شنگال اجازه نداده‌اند که ارتش آنها وارد شنگال شود.

شهادت سعید حسن پیامی برای برای پ.د.ک و بغداد

صالح مسلم در گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار ضمن اشاره به شهادت یکی از فرماندهان یگانهای مقاومت شنگال، شهید سعید حسن و قتل‌عام بیمارستان سکینه اظهار داشت: در مسیری که قرار بود سعید حسن و کاظمی همدیگر را ملاقات می‌کردند، سعید حسن را مورد هدف قرار دادند. هدف قرار دادن وی ارسال پیامی به پارت دمکرات کوردستان و پ.د.ک بوده است، به این معنی که یا باید بردگی و خواسته‌های من را بپذیرید و یا در غیر این صورت اگر خلق ایزدی را نابود نکنید، من آنها را نابود می‌کنم. تا کنون پارت دمکرات کوردستان و کاظمی هیچ پاسخی را به این پیام مبنی بر اصرار ترکیه نداده‌اند. باید برای شهادت شخصی مانند سعید حسن پاسخ می‌دادند، اما متاسفانه تا کنون واکنش و پاسخی به آن داده نشده است. این نشانه خوبی نیست. حکومت عراق باید در این باره مسئولیت خود را انجام دهد، زیرا چنین مسئله‌ای قابل قبول نیست. شنگال صدها کیلومتر دور از مرز ترکیه است و هیچ خطری از ناحیه آن متوجه ترکیه نیست. دولت ترک سیادت عراق را با این حملات نقض می‌کند. مجروحان را با بمباران بیمارستان به قتل می‌رساند. این مسئله نشان دهنده وضعیت فاشیسم ترک است. هیچ یک از قوانین بین‌المللی اجازه نمی‌دهند که بیمارستانها هدف قرار بگیرند. و این قوانین حتی بیمارستانهای نظامی را هم در بر می‌گیرد. اما همه حمله به بیمارستان را نادیده می‌گیرند، نمی‌خواهند که در این رابطه چیزی بر زبان بیاورند یا در این باره ترکیه را مورد سوال قرار دهند. ترکیه از این طریق دست به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت زده است. دولت ترک هیچ نیروی و از جمله نیروهای بین‌المللی را در مقابل خود نمی‌بیند که وی را به دلیل اعمالش مورد پرسش قرار دهند. لازم است که نیروهای بین‌المللی در این باره مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند.

عدم پاسخ کاظمی سیادت عراق را نقض می‌کند

صالح مسلم در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که عدم پاسخ کاظمی سیادت عراق را نقض کرده و در ادامه افزود: پیش از هر چیز برای ایجاد اعتماد لازم است که نیروهای داخلی ایجاد شوند. خود اعلام می‌کند مرزهای ما ناموس ما هستند، آیا مرزهای مردمان دیگر ناموس آنها نیستند؟ او باید در رابطه با ناموس عراق هم فکر کرده و آن را نقض نکند.

تلاش برای خنثی کردن نقش منطقه اقلیم کوردستان

همزمان با حملات روی داده به شنگال، به مناطق شمال-شرق سوریه نیز حمله شده است. در خصوص حملات روی داده به مناطق شمال-شرق سوریه هم مسلم افزود: از سال ۲۰۱۴ دولت ترک برای نابودی کورد و از میان برداشتن جنبش رهایی خلق کورد طرح‌هایی در دست اجرا دارد. حمایت از داعش و اعزام آن به این منطقه بخشی از این طرح بود. تا کنون این طرح به تمامی درهم نشکسته است. منطقه ما را از طریق داعش و تبهکاران دیگر اشغال می‌کنند. اما اکنون این حملات تنها اختلافی که پیدا کرده است این است که دولت ترک خود مستقیما دست به حمله می‌زند. روزانه به مناطقی مانند شهبا، تل رفعت، کوبانی، عین عیسی، تل تمر، زرگان  قامشلو حمله می‌کند. می‌خواهند که خلق را در منطقه تهدید کرده و این منطقه تخلیه شود. همچنین در کنار این جنگ ویژه‌ای که اکنون ادامه می‌دهند، جاسوس‌هایی را پرورش داده‌اند، اجیر کرده‌اند و از طریق آنها خلق را به قتل می‌رسانند. هیچیک از این موارد از یکدیگر جدا نیستند.

ائتلاف جنگی دولت ترک

مسلم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دولت ترک به دلیل مشکلات داخلی خود حملات را شدت بخشیده و در واقع ائتلاف جنگی دولت ترک است که این کشور را مدیریت می‌کند. دشمنان خلق کورد می‌خواهند که کورد را از میان بردارند. این ائتلاف متشکل از م.ه.پ/ ارگنکون، گروهی که پیش از این در زندان بوده و اکنون آزاد شده‌اند، کسانی مانند دوغو پرینچک و تبهکاران دیگر هستند. این ائتلاف برای حفظ خود نیازمند خونریزی و جنگ است. در صورتیکه جنگ متوقف شود این ائتلاف هم فرو می‌پاشد. در درون دارای اختلافاتی جدی هستند. برای پرده‌پوش کردن این اختلافات و تداوم لقای خود مجبور هستند که در جبهه‌های متعددی بجنگند. در لیبی، در آذربایجان و... دست به جنگ افروزی می‌زنند. هم اکنون دامنه فعالیتهای جنگی آنها در آذربایجان و لیبی محدود شده است و تنها در کوردستان است که از این امکان برخوردار هستند. به همین دلیل از عفرین گرفته تا مرزهای ایران دست به جنگ طلبی زده‌اند.

در هر جا اگر خللی مشاهده می‌کنند دست به حمله می‌زنند. بدون هیچ معیاری دست به جنگ‌طلبی می‌زنند. اما باید توجه داشت که جنگ هم از معیارها و ضابطه‌های خود برخوردار است. در جایی که نباید بیمارستانها و غیرنظامیان هدف قرار داده شوند، دولت ترک تمام این قوانین را نقض می‌کند. دولت ترک به هیچ یک از موازین اخلاقی پایبند نیست. آب را بر روی غیر نظامیان قطع می‌کنند. یک ماه است که نواحی عفرین بدون آب هستند. آب را بر روی حسکه هم قطع کرده‌اند. تمام این موراد جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند.

روسیه و آمریکا در مقابل نقض قوانین سکوت کرده‌اند

صالح مسلم در رابطه با سکوت روسیه و حکومت دمشق در برابر این حملات افزود: دولت ترک عضو ناتو بوده و معیارهای ناتو را هم نقض می‌کند. همه در قبال این حملات سکوت کرده‌اند. پیمانی را با روسیه بسته‌اند، اما در مقابل چشم روس‌ها دست به حمله می‌زنند. در مقابل چشم روس‌ها به مرکز شورای نظامی تل تمر حمله کردند، روس‌ها آن را دیده و در مقابل این حملات کر و کور هستند. نه آمریکا و نه روسیه هیچیک به دولت ترک گوشزد نمی‌کنند که این پیمان را نقض می‌کند. در نتیجه این پیمان نیروهای سوریه دمکراتیک ۳۰ کیلومتر از مرزها فاصله گرفته‌اند. اما دولت ترک دست به حملات خود می‌زند. ترکیه این پیمان را عملا نقض و بی‌محتوا کرده است.

عدم جدیت روسیه و حکومت دمشق

صالح مسلم ضمن خاطرنشان ساختن ارتباط با روسیه اظهار داشت: از سال ۲۰۱۲ گفتوگو و مذاکرات منطقه‌ای با روسیه در جریان هستند. هم ما نسبت به اهدافمان به آنها توضیح داده‌ایم و  هم آنها از طرح‌های ما در سوریه اطلاع دارند. در سال ۲۰۱۵ روسیه برای حفظ حکومت دمشق وارد منطقه شد. گاهی اوقات به کوردها هم سلامی می‌کنند. اما هیچگاه اقدامی جدی برای کورد بر زبان نرانده و اقدامی هم نکرده‌اند. مذاکرات و گفتوگوهای آنها یا با دمشق یا با ترکیه علیه کورد بوده است. تلاش کرده‌اند بهره‌برداری بکنند. یعنی به ترک‌ها می‌گویند در صورتیکه فلان کار را انجام ندهید از کورد حمایت می‌کنیم، و عین این مسئله را به دمشق هم می‌گویند. در رابطه با مسئله کورد به هیچ وجه جدیتی ندارند. خصوصا شخصی مانند پوتین که مسئله کورد را از نزدیک می‌شناسد، اصولا لازم بود که خود وی در این رابطه تصمیم می‌گرفت. از روس‌ها خواسته می‌شود که با جدیت بر این مسئله متمرکز شوند، غیر از این ما چیز دیگری نخواسته‌ایم. اقداماتی را که در داخل روسیه برای خلق‌های خود انجام داده‌اند، می‌خواهیم این اقدامات را در داخل سوریه هم انجام بدهند. ما سوریه‌ای دمکراتیک را ایجاد می‌کنیم. ترکیه امروز در مناطق کوردستان در حال انجام تغییرات دموگرافیکی در منطقه است. سوریه نیز همین مسئله را می‌خواهد. حکومت دمشق می‌گوید که اشکالی ندارد که سلفی‌ها وارد این مناطق شوند، زیرا عرصه را بر کورد تنگ می‌کنند. لازم است که حکومت دمشق دست از این رویه خود بردارد. از این ذهنیت چیزی عاید نمی‌شود. این نگرش‌ها بود که به وضعیت کنونی سوریه منجر شد. ما امیدواریم که دست از این ذهنیت بردارند. خصوصا که گفته‌های بشار اسد را مثبت ارزیابی می‌کنیم. هیچ کس نمی‌تواند این ملت باستانی را از منطقه اخراج کرده و نابود کند. در سال ۱۹۶۳ حکومت دشمق این اقدام را انجام داد و تا کنون نیز ادامه می‌دهد، اما موفق نشده است و حملات کنونی را هم نادیده می‌گیرد.

آمریکا بمبی را در افغانستان بجا گذاشت و عقب‌نشینی کرده است

صالح مسلم در رابطه با بحران افغانستان هم  اظهار داشت که این مسئله از تاثیرات بسیاری برخوردار بوده و در ادامه افزود: با تعداد کمی داعش متولد شد، چه زمانی داعش نیرو گرفته و قدرت گرفت؟ زمانیکه توانست سلاح‌های ارتش عراق را تصرف کند، به یک نیروی بزرگ تبدیل شد. داعش از قدرت تسلیحاتی برخوردار بود، تلاش داشتند تا دولت اسلامی عراق و سوریه را تاسیس کنند و تدریجا آن را گسترش دهند. این پروژه‌ای برای خاورمیانه بود. اما به نتیجه نرسید. اکنون این پروژه را در افغانستان دنبال می‌کنند. طالبان افغانستان را گرفتند. سلاح‌های آمریکایی، هلیکوپتر، نیروی هوایی و زمینی را به کنترل خود درآوردند و دولتی را در عمل در دست گرفتند. یک هفته نگذشت که کابل را هم گرفتند. به اهدافی که در خاورمیانه دست پیدا نکرده بودند توانستند در افغانستان دسترسی پیدا کنند. تا کنون برخی از دولت‌ها اعلام کرده‌اند که با طالبان مذاکره می‌کنند و آنها را به رسمیت می‌شناسند تا خلافتی اسلامی ایجاد شود. همین مسئله خود یک بمب است. مذاهب و ادیان دیگری هم در افغانستان هستند. طالبان با چین، ایران، روسیه و طرفداران روسیه مانند قرقیزستان، ترکمنستان مشکل دارد. آمریکا این بمب را در افغانستان کاشته است و خود عقب‌نشینی کرده است. در آینده مشخص خواهد شد که این بمب بر روی چه کسی منفجر می‌شود و در چه زمانی منفجر خواهد شد. بدون شک این مسئله تاثیر خود را بر خاورمیانه خواهد گذاشت. اکنون دلت ترک می‌خواهد که با افغانستان ارتباط برقرار کند. تبهکارانی را که در سوریه مستقر کرده است، را به افغانستان اعزام کند و احتمال برخی دیگر را منتقل کند. باید بر اساس این تغییرات دست به اماده‌سازی خودمان بزنیم.

حفاظت و دفاع از جامعه ایزدی و شنگال مسئله‌ای حیاتی است

صالح مسلم عضو هیات ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در خاتمه سخنان خود خواهان دفاع و حفاظت از شنگال و اعتلای مبارزه شده و در این باره اظهار داشت: کسانی که از شنگال دفاع نمی‌کنند، کورد نیستند. کوردستان هیچگاه بدون شنگال امکان ندارد. زیرا کورد اصیل در شنگال است که حضور دارد. در مقابل این سطح از حملات، تا کنون ایزدیان مقاومت کرده‌اند و باید مورد حفاظت واقع شوند. مسئله دفاع از شنگال مسئله‌ای حیاتی و ناموسی است. چرا دشمن تلاش می‌کند شنگال را اشغال کند؟ تا کوردستان را بار دیگر تقسیم کند و ارتباط  باشور و روژآوا را قطع کند. امکان ندارد که ما این مسئله را نادیده بگیریم و آب به اسیاب دشمن بریزیم.

ما برای منطقه دارای پروژه هستیم. کسانی که چند روز پیش به قتل رسیدند چه کسانی بودند؟ عرب و سریانی بودند. همه این افراد بخشی از ما هستند. ترک‌ها نیز این مسئله ناراحت بوده و می‌ترسند که مباد کورد هوشیار شده و لازم می‌دانند که مانع از هوشیاری ما شوند. لازم است که ما سازماندهی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم به پیروزی برسیم. تنها از این طریق است که ما می‌توانیم علیه این حملات دشمن پاسخ بدهیم. در صورتیکه آگاهی داشته و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم و اتحاد‌مان را حفظ کنیم، می‌توانیم از افرادی  که مرتکب اشتباه می‌کنند حسابرسی کنیم. باید مبارزه ما تقویت شود.