صالح مسلم: شکست ترکیه و داعش در حسکه ادامه شکست در کوبانی بود

صالح مسلم عضو شورای مدیریتی حزب اتحاد دمکراتیك طی مصاحبه‌ای در سالروز آزادسازی کوبانی از شکست ترکیه و داعش در حمله به حسکه به عنوان ادامه شکست‌های آن دو در حملات به روژاوا یاد کرد و گفت؛ کوبانی سمبل همبستگی کوردها و نماد انقلاب و پیروزی است.

صالح مسلم در گفتوگو با خبرگزاری فرات در سالروز آزادسازی کوبانی درباره هدف داعش از حمله به این کانتون روژاوا گفت:"وقتی به نقشه آن دوره نگاه کنید می‌بینید که نواحی جرابلس تا اعزاز و منبج تحت سیطره داعش بود. فقط مرزهای کوبانی را در اختیار نداشت. برای متصل کردن مناطق مرزی می‌بایست کوبانی هم سقوط می‌کرد. هیچ گزینه جاگزینی دیگری برایشان وجود نداشت."

وی با شرح موقعیت استراتژیک کوبانی که در میان مناطق تحت اشغال داعش قرار گرفته بود گفت: "برای ایجاد حاکمیت بر منطقه هیچ راهی بجز اشغال کوبانی نداشتند. قرار بود داعش این مناطق را تصرف کند و بعد ترکیه گروه‌های تبه‌کاری که تحت نام ارتش آزاد سوریه آموزش داده بود را برای اداره شهرهای اشغالی مستقر کند. ترکیه، ارتش آزاد و داعش همدستان هم بودند تا کوبانی را خفه کنند و به تسلیم وادارند."

صالح مسلم به شکست این طرح در پی مقاومت تاریخی کوبانی اشاره کرد و گفت؛ "در کوبانی که انقلاب روژاوا در آن آغاز شده بود، داعش در سراشیبی نابودی قرار گرفت و از بین رفت. کوبانی از این لحاظ بود که به یک نماد بدل شد. سمبل انقلاب و پیروزی. کوبانی اولین شهر روژاوا بود که رژیم سوریه از آن اخراج شد و نقشه‌های ترکیه نیز در کوبانی برآب شدند. بنابراین همه به دنبال گرفتن انتقام از کوبانی هستند و به دنبال یک فرصت برای ضربه زدن به کوبانی می‌گردند."

عضو شورای مدیریتی حزب اتحاد دمکراتیك همچنین به نقش برجسته کوبانی در روابط داخلی و بین‌المللی کوردها جلب توجه کرد و گفت: "کوبانی یک مسئله حیثیتی برای کوردهاست. وقتی که هدف حمله قرار گرفت تمامی کوردها از آن دفاع کردند. کوبانی سمبل اتحاد کوردها است. دشمنان می‌خواهند هرطور که شده افسانه کوبانی را نابود کنند."

صالح مسلم در عین حال حمله اخیر داعش به زندان حسکه را بخشی از یک توطئه بزرگ دانست که همانند طرح اشغال کوبانی به شکست انجامید. او گفت:"همه چیز از زمان و مکان حمله تا جزئیات آن طبق یک برنامه ریزی قبلی بود که ۶ ماه روی آن کار کرده بودند. حتی به این فکر کرده بودند که زندانیان فراری را کجا اسکان دهند و چگونه به ترکیه و مناطق تحت اشغال آن در شمال سوریه برسانند. آن چه در حسکه رخ داد شکست کلیه این برنامه‌ریزی‌ها بود. برنامه‌ای که که به تصمیمات اجلاس آستانه برای از بین بردن خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بی‌ارتباط نبود."