تداوم بمباران و حملات پهبادی به فدراسیون شمال- شرق سوریه

روز گذشتە نیروهای سوریه دمکراتیک گزارشی از حملات نظامی ترکیه منتشر کرد. در این گزارش آمدە بود کە حملات ترکیە از سه روز پیش آغاز شده و نواحی مختلف شمال و شرق سوریه را هدف قرار داده‌اند.

در همین رابطە ریاض درار، ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک اعلام کرد تصمیم ترکیه مبنی بر حملە بە روژاوای کوردستان در اجلاس آستانه گرفته شده است. ریاض درار، ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک به خبرگزاری هاوار گفت حملات جدید رژیم ترکیه بخشی از وحشیگری آن برای افزایش مناطق تحت حاکمیت خود در خاک سوریه است. او گفت وقتی ترکیه وقتی نتوانست طرف‌های مربوطه به برای حمله به شمال و شرق سوریه قانع کند، سازمان اطلاعاتی این کشور یک حمله تروریستی را در استانبول ترتیب داد تا زمینه ساز حملەی به ما کند. ریاض درار از واقعه جانباختن و مرجوحیت بسیاری از نظامیان سوری در حملات ترکیه ابراز تأسف کرد و با انتقاد از رژیم سوریه گفت آنها همیشه می‌گویند در زمان مناسب پاسخ میدهیم ولی نمی‌دانیم که این پاسخ کی و کجا و چطور داده خواهد شد.

ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک گفت رژیم سوریه خود نیز اقدامات مشابهی علیه مردم کشور انجام می‌دهد. شاید این سکوت به خاطر درخواستی باشد که رژیم دمشق در نظر دارد بعدها مطرح کند. او همچنین احتمال داد این حملات بخشی از توافقات در جریان تماس‌های آنکارا با دمشق باشند. مأموران اطلاعاطی طرفین قبل از انفجار هماهنگ استانبول در مسکو دیدار کرده بودند. ریاض درار در واکنش به نوزدهمین دور اجلاس آستانه میان روسیه، ایران و ترکیه نیز گفت: در اصل همه اتفاقاتی که اکنون رخ می‌دهند ماحصل توافقات آستانه هستند. سیاست آنکارا و تهاجمش اجلاس آستانه معین می‌كند.   او هر اتفاقی از جمله آغاز عملیات اشغال نظامی مناطق شمال و شرق سوریه در کنار بمباران هوایی را محتمل دانست و از مردم منطقه خواست برای مقاومت طولانی‌مدت در برابر اشغالگران آماده باشند.

از سوی دیگر مرکز خبررسانی نیروهای سوریه دمکراتیک نیز در با انتشار بیانیه ای اعلام کرد حکومت اشغالگر ترکیه در سه روز گذشته حملات متعددی را با هواپیماهای جنگی و پهبادهای بدون سرنشین انجام داده است. در جریان این حملات همچنین خطوط تماس و نواحی مرزی با موشک و توپخانه هدف قرار گرفتند. اماکن مسکونی و تجاری، ساختمان‌های استراتژیک، بیمارستان‌ها، چاههای نفتی و املاک عموی هدف حملات ترکیه هستند.

نیروهای سوریە دمکراتیک نیز  تعداد بمباران هوایی با هواپیماهای جنگی در ٢٤ ساعت گذشته را ٦ مورد و تعداد حملات پهبادی را نیز ٦ مورد اعلام کرد. همچنین صدها توپ و موشک در این مدت به روژاوا شلیک شده و حتی پمپ بنزین‌ها، سد شهبا و فرودگاه منخ را هدف قرار داده است. دستکم ٦ نظامی دولتی سوریه نیز در حملات دیروز کشته و زخمی شدند.

مرکز کوبانی نیز  تا بە امروز دو بار بمباران شد.ە است. همچنین پایگاه مشترک یگان ضد ترور نیروهای سوریە دمکراتیک و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در حومه حسکه هدف حمله پهبادی قرار گرفت. دو عضو نیروهای ضد ترور در این حمله شهید و سه تن زخمی شدند.روستای "مکمن" از توابع دیرالزور که ٧٠ کیلومتر با مرزهای ترکیه فاصله دارد هم بمباران شد.

کشورهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در بیانیه‌های تکراری از حمله ترکیه به شمال و شرق سوریه ابراز نگرانی کردند اما همچنان خبری از بیان عواقب این جنایات نیست. اردوغان مدعی شده بود برای حمله از پوتین و بایدن اجازه نگرفته اند اما طبق گزارشات منتشر شدە در رسانەها گفتەهای اردوغان صحت نداشتە است. مقامات نظامی گفته‌اند این ترکیه آغاز حملات را به شرکای بین‌المللی خود اطلاع داده است. نهادهای آمریکایی هم قبل از این حملات در مورد آغاز آن به شهروندان خود هشدار داده بودند.