تجـمع زنان روژاوا در مقابل پایگاههای آمریکا و روسیه

در چندمین روز متوالی، تعرضات نظامی ترکیه به خودمدیریتی شمال و شرق سوریه ادامه داشته است.

مادران و همسران و کودکان جمعی از مبارزان و انقلابیونی که در سال‌های اخیر شهید شدند روز گذشتە مقابل یک پایگاه نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در حسکه و مقابل یک پایگاه نظامی نیروهای روسیه در قامشلو تجمع کردند. آنها خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع شدند تا ترکیه دیگر نتواند با هواپیماهای ناتو دست به کشتارهای جمعی بزند. آنچه کودکان و بزرگسالان روژاوا را تهدید می‌کند، چراق سبز مسکو با توافق پوتین و اردوغان و سکوت متحدان آنکارا در واشنگتن و بروکسل است.

تمامی سخنگویان نظامی و سیاسی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه می‌گویند هدف ترکیه وحشت‌آفرینی در میان اهالی بومی برای کوچاندن از منطقه و فراهم کردن زمینه اشغال اراضی آنان توسط گروههای تبه‌کار شبه‌داعش نزدیک به خلافت اردوغان است.

در این روزها صدها هزار نفر در مناطق مختلف روژاوا با حضور در صحنەها گفته‌اند که مرعوب وحشیگری نخواهند شد.

بعد از گذشت چند روز حملە بە روژاوا فعالین حقوق بشر در روژاوا می‌گویند اگر جلوی حملات ترکیه گرفته نشود باید منتظر وقوع یک فاجعه انسانی در منطقه باشیم. جنگ عبارت است از ویرانی و خونریزی و آوارگی و نتیجه دیگری دربر ندارد. اما وقتی همسایه کشوری باشید که رهبران فاشیستی همچون اردوغان و باغچلی دارد، جنگ و دفاع از خویش یک گزینەی اجتناب ناپذیر است. کاری که مردم و مبارزان روژاوا از ٢٠١١ تاکنون انجام داده‌اند.

گرچه پرواز هواپیماهای جنگی ترکیه بر آسمان شمال و شرق سوریه پس از حملات هوایی چند روزه در حال حاضر متوقف شده است، اما پهبادهای تهاجمی بدون سرنشین همچنان در حال جنایت علیه مردم روژاوا هستند. نواحی روستاهایی و خطوط تماس با نواحی تحت اشغال ترکیه نیز هدف حملات راکتی، توپخانه‌ای و موشکی قرار دارند. ترکیه تعداد زیادی از نیروهای اشغالگر را در حالت آماده باش در نوار مرزی مستقر کرده است.

اوین جوما از مسئولان سازمان حقوق بشر منطقەی جزیر به خبرگزاری هاوار اعلام کرد حملات رژیم ترکیه به زیرساخت‌های شهری، مراکز خدمات عمومی، تولیدی‌ها و مدارس و شهروندان غیرنظامی شمال و شرق سوریه، جنایات جنگی هستند. او هشدار داد اگر این حملات متوقف نشوند یک فاجعه انسانی به مراتب بزرگتری در منطقه رخ خواهد داد.

اوین جوما تأکید کرد رژیم ترکیه با کشتار جمعی غیرنظامیان، معادهات بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده و حتی بیمارستان‌ها و مراکز سوخت‌رسانی را بمباران کرده و به دنبال قطع چشمەهای حیاتی ساکنین منطقه بوده است.

ایالات متحده و روسیه به عنوان دو ضامن بین‌المللی آتش‌بس در شمال سوریه هرچند مخالفت رسمی خود با حملات ترکیه را بیان کردند اما عملا جلوی حملات ترکیه را نگرفته‌اند. همچنان پهبادها و توپخانەهای آنکارا در حال جنایات هولناک هستند.

پس از راهپیمایی زنان در ٢٥ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، دیشب مردم زیادی از جمله در کوبانی، ٢٧ نوامبر سالگرد تأسیس رسمی حزب کارگران کردستان را گرامی داشتند.