وکلای مدافع خواستار همکاری مشترک برای آزادی رهبر اوجالان شدند

وکلای شمال و شرق سوریه(روژآوا) از وکلای جهان خواستند تا برای رفع انزوای تحمیلی بر رهبر عبدالله اوجالان با یکدیگر همکاری کنند.

وکلای روژآوا درباره ی انزوای تحمیلی و تشدید شدە بر رهبر آپو که ٢٤ سال است در زندان امرالی به سر می برد و ٢١ ماه است خبری از او نیست، گفتگو کردند.

ریاست مشترک اتحادیه وکلای رقه، خالد الحسن، تحمیل انزوای شدید رهبر اوجالان را محکوم کردە و یادآور شد که رهبر عبدالله اوجالان از سال ١٩٩٩ در سلول انفرادی زندانی است و بیعدالتیهای غیرانسانی علیه وی تا این لحظه ادامه دارد.

خالد الحسن، وکیل دادگستری، رهبر عبدالله اوجالان را فیلسوف و روشنفکر سیاسی دانست و گفت که ربوده شدن وی خلاف قوانین بین المللی است. الحسن با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت رهبر اوجالان اظهار داشت که وضعیت سلامت رهبر اوجالان بیش از ٢١ ماه است مشخص نیست و اظهار داشت که دولت ترکیه بازدید از این زندان را ممنوع کرده است.

الحسن از سازمان های بشردوستانه و حقوقی جهان خواست تا برای تشخیص وضعیت سلامت رهبر اوجالان تلاش کنند و گفت: ما به CPT اعتماد نداریم، زیرا CPT پروژه دولت های سلطه گر است.

وکیل مدافع، محمد باقی حسین از اهالی تل تمر یکی از مهمترین حقوق زندانیان را ملاقات با خانواده دانست و گفت: دولت ترکیه از زمان ربوده شدن رهبر اوجالان مانع از ملاقات بوده و به وکلای مدافع اجازه ملاقات با موکلان خود را نمی دهد و این نقض قانون است.

وکیل مصطفی شیخ مسلم اهل کوبانی به جنبه حقوقی انزوای رهبر عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم از جنبه حقوقی انزوا صحبت کنیم باید از جنبه حقوقی دستگیری وی صحبت کنیم. پروژه ی دستگیری رهبر اوجالان و درخواست کننده ی آن، یک پروژه سیاسی و مسئله دار می باشد. رهبر اوجالان هیچ جنایتی مرتکب نشده است. رهبر اوجالان یک زندانی سیاسی است. هر ایالت قوانین خاصی برای زندانیان سیاسی دارد. از آنجایی که او زندانی تبعیدی است و نه زندانی مجازات، نمی توان گفت که ایزوله ی او قانونی است یا خیر. زیرا دستگیری رهبر اوجالان از روز اول غیر حقوقی است.

مصطفی شیخ مسلم با فراخوانی از وکلای جهان گفت: اوجالان نماینده مردم کورد در سراسر جهان است.