نخستین گزارش جاوید رحمان از نقض مکرر حقوق بشر در ایران

​​​​​​​جاوید رحمان گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اولین گزارش خود را منتشر کرد

جاوید رحمان گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اولین گزارش خود را منتشر کرد

 

وی که پس از عاصمه جهانگیر این مسئولیت را به عهده گرفته است از نقض مکرر حقوق بشر در ایران سخن گفته و علاوه بر مواردی که در گذشته و گزارشهای پیشین به آنها اشاره شده موارد جدیدی از نقض حقوق بشر در ایران را بیان کرده است.

 

این موارد شامل نقض حقوق اقتصادی شهروندان، نقض حقوق معلولین، نقض حقوق افراد دارای گرایشهای جنسی متفاوت و همچنین نقض حقوق افراد دارای تابعیت دوگانه می‌باشد.

 

گزارش نخست جاوید رحمان نتیجه‌ی مشاوره‌ی او با فعالان مدنی، ایرانیان تبعید شده به خارج، سازمانهای حقوق بشری و غیره در ماه آگوست می‌باشد. او بر آزادی سفر و دیدار خود از ایران تاکید کرده تا بتواند با مقامان ایرانی راجع به حقوق بشر تعامل کرده و همچنین با شهروندان داخل ایران نیز آزادانه صحبت کند.

 

او در این گزارش بر خواسته‌ی عاصمه جهانگیر و همچنین دبیر کل سازمان ملل مبنی بر آزادی کسانی که با اتکار بر حق آزادی بیان خود به اعتراض و بیان نظرات خود پرداخته‌اند تاکید کرده و بخصوص خواهان آزادی کسانی شده که در جریان اعتراضات سالهای ۹۶ و ۹۷ دستگیر شده‌اند. جاوید رحمان خواهان شفاف‌سازی و بررسی مرگ و میر معترضین در حین اعتراض و یا در بازداشت شده است.

 

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین اعدام کسانی را که زیر ۱٨ سال مرتکب جرم شده‌اند محکوم کرده و از دولت ایران خواسته هر چه سریعتر اعدام این افراد را متوقف کند و همچنین توصیه کرده مجازات اعدام در همه‌ی موارد لغو شود.

 

او با اشاره به شکنجه و آزار زندانیان از دولت ایران خواسته تا کنوانسیون منع شکنجه را بپذیرند و شکنجه و مجازاتهای منجر به قطع عضو را هرچه سریعتر متوقف کنند.

 

همچنین با اشاره به وضعیت زنان از حکومت ایران خواسته تا کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را تصویب کرده همه نوع تبعیض علیه زنان را در این کشور متوقف کنند.

 

در گزارش جاوید رحمان به نقض حقوق طیف‌های مختلف دینی و مذهبی و ملی اشاره شده و از دولت ایران خواسته به همه‌ی شهروندان ایرانی احترام بگذارند و برای همه حقوق یکسان قائل باشند.