افزایش وام ازدواج سبب ۴ برابر شدن کودک همسری شده است

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد، با افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون، کودک همسری در برخی نقاط ایران ۴ برابر شده است

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان روزسه شنبه ۱۹ آذر نسبت به افزایش کودک همسری هشدار داد و گفت، "بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو‌به‌رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود. آمارهایی موجود است که [در ازدواج] کودکان زیر ۱۵ سال به ویژه دختران زیر این سنین از این وام استفاده کرده‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است. آمارهایی هم به دست آمده که عده‌ای با بیش از ۴۰ تا ۴۵ سال سن نسبت به دریافت این وام اقدام کرده‌اند. به نظر می‌رسد که اگر قصد داریم برای وام ازدواج تمهیداتی بیندیشیم که جوانان بتوانند از پس بازپرداخت آن بریایند باید قواعدی هم در مورد سنینی که می‌توانند این وام را دریافت کنند نیز وضع شود تا چنین آسیب‌هایی نیز به وجود نیاید".

به گفته‌ی تندگویان پس از آنکه در بودجه سال ۹٨ مبلغ وام ازدواج از ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون افزایش یافت، ازدواج کودکان بویژه دختران زیر ۱۵ سال به شدت افزایش یافته و عملا این کودکان معامله می‌شوند.

گسترش روز افزون فقر و تنگدستی در ایران، کودک همسری را به شدت افزایش داده و در بسیاری موارد کودکان به ویژه دختران خردسال به دلیل فقر خانواده معامله می‌شوند.

طبق آمار معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، ۱۷ درصد ازدواج دختران در ایران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی است و بیش از ۵ درصد زنانی که در این مدت ازدواج کرده‌اند کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. طبق آمارهای ثبت احوال، ۹۵ هزار طلاق زیر ۱۹ سال در سال ۱۳۹۵ ثبت شده است.

این آمارها هرسال در حال افزایش است و تعداد کودکانی که طلاق گرفته‌اند نیز هر سال در حال افزایش است.

لازم به ذکر است علی رغم آسیبهای جدی روانی و جسمانی که به کودکان قربانی کودک همسری وارد می‌شود اما در ایران قوانین بازدارنده‌ی مناسب و یا آموزش مناسب برای مبارزه با کودک همسری وجود ندارد و در موارد بسیاری رژیم خود به تبلیغ کودک همسری می‌پردازد.