اعلام «وضعیت اضطراری بین‌المللی» از سوی سازمان بهداشت جهانی؛ ٢١٣ فوتی کروناویروس

به دلیل ویروس کرونا که ابتدا در شهر هووان چین پیدا شد و به سرعت در جهان منتشر شد، تاکنون ٢١٣ تن جان خود را از دست داده‌اند. سازمان بهداشت جهانی نیز وضعیت اضطراری اعلام کرد.

این ویروس به سرعت در کشورهای جهان پخش می‌شود. از شب گذشته حدود ۴۲ تن دیگر در چین جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر از ٨ هزار و ۱۰۰ تن نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

در آلمان تعداد مبتلایان به این ویروس به ۵ تن رسیده است و در ایتالیا نیز ۲ مورد ابتلا به ویروس شناسایی شده است.

اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی از سوی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی به دلیل ویروس کرونا که از چین آغاز شده است و در حال حاضر نیز به بیشتر از ۱٨ کشور جهان رسیده است، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد.

سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، نیاز به پاسخی هماهنگ در سطح بین‌المللی وجود دارد. مدیریت کل سازمان بهداشت جهانی تدروس آدهانوم در ژنو در کنفرانسی مطبوعاتی نگرانی خود را در مورد اتتشار سریع این ویروس در جهان اعلام کرد.

آدهانوم گفت: "دلیل اصلی برای اعلام وضعیت اضطراری در جهان تنها به این دلیل نیست که این رخداد مختص به چین است، بلکه به این دلیل است که این ویروس می‌تواند در کشورهایی که سیستم بهداشتی ضعیفی دارند، پخش شود و آنها توانایی مقابله با ویروس را ندارند."

اعلام وضعیت اضطراری جهانی سبب خرج پول و سرمایه‌ی بیشتر می‌شود اما ممکن است همچنین سبب شود تا حکومت‌های جهان در مورد سفر و یا تجارت با کشورهایی که ویروس در آنها دیده شده، محدودیت ایجاد کنند.

موارد مشکوک کرونا در ایران

محمد‌مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شامگاه پنج‌شنبه ١٠ بهمن/ ٣٠ ژانویه در یک برنامه‌ی تلویزیونی تأیید کرد که دست‌کم شش مورد مشکوک به ویروس کرونا در چهار شهر ایران شناسایی شده و تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند. به گفته او دو نفر در یزد، دو نفر در تبریز، یک نفر در قم و یک نفر هم در تهران شناسایی و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که نتیجه آن منفی بوده است. از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بستری کردن دو تبعه چینی در بیمارستان سینای این شهر خبر داده است.

همزمان محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرماشان از آماده‌باش مراکز بهداشتی این استان برای مقابله با کرونا خبر داده و گفته است که خبرهایی در رابطه با موارد مبتلا به این ویروس در کشور ترکیه و اقلیم کوردستان به دست آنان رسیده است.