آخرین وضعیت کووید ١٩، راهکارهای پیشگیری کدامند؟

روزانه بر شمار قربانیان ویروس کرونا افزوده می‌شود. از سوی دیگر نیمی از مبتلایان درمان شده‌اند. با راه‌های پیشگیری که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده‌اند می‌توان با شیوع این ویروس جلوگیری کرد.

کووید١٩ یا کرونای جدید اوایل ماه دسامبر ٢٠١٩ در شهر ووهان استان هوبای کشور چین در بازار حیوانات شیوع پیدا کرد و بسیاری از کارگران در بازار غذاهای دریایی را مبتلا کرد. تقریبا اكثریت مبتلایان و جانباختگان کرونا اهل شهر ووهان چین هستند.

بنابر گزارش سایت ورلدمترس که داده‌‌های آماری کرونا ویروس را به شیوه‌ای زنده بازتاب می‌دهد تعداد مبتلایان به کرونا تا ساعت ١٠ به وقت گرینویچ ٩١ هزار و ٣۴٧ فرد و تعداد جانباختگان به ٣ هزار و ١٢٠ نفر در ٧٧ کشور جهان رسیده است.

جمهوری خلق چین به تنهایی ٨٠ هزار و ١۵٢ فرد مبتلا به کرونا را در خود جای داده است. پس از آن کره‌جنوبی با ۵ هزار و ١٨۶ مورد، ایتالیا با ٢ هزار و سی‌وشش مورد و ایران با یک‌هزار و پانصد و یک مورد در رد‌‌ه‌های دوم تا چهارم بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا قرار دارند.

تعداد جانباختگان ویروس کرونا در چین ٢٩۴۵ نفر است، پس از چین بیشترین تعداد قربانی کرونا در ایران به ثبت رسیده است، وزارت بهداشت ایران مدعی است که تاکنون ۶۶ فرد مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند اما گفته می‌شود که جمهوری اسلامی مثل همیشه در این مورد نیز دست به پنهان‌کاری زده و آمارهای واقعی چندین برابر آمار رسمی دستگاه‌های دولتی است. روئسای چندین دانشگاه علوم پزشکی در ایران، چند نماینده مجلس شورای اسلامی، رسانه‌های غیر دولتی و فعالان رسانه‌ای دولت حسن روحانی را به پنهان‌کاری و ارائه آمار دروغ در مورد کرونا متهم کرده‌اند.

پس از ایران کشور ایتلایا با ۶٢ مورد و کره‌جنوبی با ٢٨ مورد بیشترین تعداد جانباختگان ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند.

وضعیت سلامت نیمی از مبتلایان بهبود یافت

گفته می‌شود که وضعیت سلامتی نیمی از بیماران بهبود یافته است. از ٨٠ هزار فرد مبتلا به کرونا در چین ۴٧ هزار و ٣۵٠ نفر بهبود یافته‌اند.

علایم کرونا کدامند؟

سرفه‌‌های خشک مداوم، اختلالات تنفسی، افزایش تب، سرگیجه، گلودرد و سردرد، آبریزش بینی و اسهال علایم این ویروس هستند. این علایم عموما ملایمند و به تدریج آغاز می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که ویروس ممکن است به بعضی از مردم سرایت کند و بی‌آنکه هیچ علامتی از خود نشان دهد سبب بیماری شود. این سازمان افزوده است که حدود ٨٠ درصد افراد بدون هرگونه اقدام خاص به طور کامل بهبود می‌یابند. در افراد با نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و کودکان این علایم می‌تواند شدید‌تر بوده و ذات‌الریه و برونشیت را ایجاد کنند. افرادمسن، آنهایی که بیماری زمینهای مانند پرفشاری خون، مشکلات قلبی یا دیابت دارند بیشتر در معرض خطر نوع شدید بیماری هستند.

راه‌کارهای پیشگیری کدامند؟

هنوز هیچ دارویی برای ویروس کرونا کشف نشده است. اما سازمان بهداشت جهانی برای در امان ماندن از کرونا توصیه‌هایی را ارائه کرده است.

در این راستا؛

١- به هیچ عنوان پس از لمس اشیا و دست دادن با افراد (که نباید دست دهید) دستتان را به صورت (دهان، چشم، گوش، بینی) نزنید. مگر پس از شستشوی نیم دقیقه‌ای کامل دست با آب و صابون مایه یا ضدعفونی کننده الکی یا ژل آنتی‌باکتری. زیرا کرونا تنها از راه صورت وارد بدن می‌شود.

٢- دست‌کم فاصله‌‌ای بیش از یک متر میان خود و فردی که سرفه یا عطسه می‌کند را حفظ کنید.

٣- هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی خود را با گودی آرنج و یا با دستمال بپوشانید.

۴-  اگر تب، سرفه و تنگی نفس دارید به پزشک مراجعه کنید.

۵- اگر احساس ناخوشی (سردرد ملایم یا آبریزش بینی اندک) می‌کنید در خانه بمانید. حتی‌المقدور از خانه خارج نشوید. بویژه در ایران که ویروس کرونا شیوع یافته است از خانه بیرون نیایید.

۶- گوشت را پس از پخت کامل میل کنید.

٧- سیگار نکشید.

٨- در صورت نیاز خروج از منزل قطعا از ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کنید.