اعلام نرخ جدید تورم در ایران

  مرکز آمار ایران روز گذشته نرخ جدید تورم را اعلام کرد. این آمار جدید نشاندهنده افزایش ۳۴ درصدی تورم در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته است

  مرکز آمار ایران روز گذشته با اعلام نرخ تورم اعلام کرد نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت  سال ۱۳۹۸ به ۳۴,۲ درصد رسیده است. این میزان تورم  نسبت به ماه قبل ۳.۶ درصد افزایش یافته است.

  طبق این گزارش خانواده‌های ساکن در ایران در مقایسه با سال گذشته و در همین ماه، به طور میانگین ۵۲,۱ درصد بیشتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌‌اند.  از سوی دیگر، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت  سال ۱۳۹۸ به ۳۴.۲ درصد رسیده است. در ضمن تورم نسبت به ماه گذشته نیز حاکی از افزایشی ۳.۶ درصدی است. 

  مرکز آمار ایران با تفکیک نرخ تورم برای خانواده‌های شهری و روستایی اعلام کرد که نرخ تورم برای خانواده‌های شهری نسبت به ماه قبل ۱.۶ درصد افزایش داشته است، اما افزایش نرخ تورم برای خانواده‌های روستایی ۱.۰ درصد بوده است.

  هر چند آمار منتشره در ایران چندان محل اعتماد نیستند، اما حتی این امار رسمی نیز نشان دهنده وخامت اقتصادی این کشور هستند. با تقلیل صادرات نفت ایران و پیش بینیهای کارشناسان مبنی بر ادامه این روند، حداقل تا سال ۱۴۰۰ باید منتظر نوسان شدید قیمت در ماههای آینده بود. هر چند بخشی از کارشناسان اقتصاد ایران بر این باورند که مساله تحریمها بخشی جزئی از دلایل افزایش تورم لجام گسیخته در ایران است، به همین دلیل باید آن را در ساختار فاسد نظام مالی ایران، بنگاههای رانتخوار و اختلاسهای فراوانی جستجو کرد که طی چند سال اخیر بخش کوچکی از آن رسانه‌ای شده است.