ایران در رتبه چهارم «شاخص فلاکت» از میان ۹۵ کشور جهان

مرکز آمار ایران سال در نیمه تیرماه سال جاری در گزارشی اعلام کرده بود که شاخص فلاکت (مجموع نرخ بیکاری و تورم) ایران دو برابر شده است.

موسسه "کاتو" در گزارشی به قلم استیو هانکه، به رتبه بندی کشورها بر اساس شاخص فلاکت تا پایان سال ۲۰۱۸ پرداخت. این شاخص که در برگیرنده معیارهای رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ تورم و نرخ بهره است برای ۹۵ کشور اندازه گیری شده است.

ابراهیم مساوات، جامعه‌شناس در این خصوص گفت: "در سال ۲۰۱۸ در نتایج به دست آمده از یک پژوهش، ایران در بین ۹۵ کشور انتخاب شده در دنیا رتبه‌ی چهارم را از نظر شاخص فلاکت به دست آورد".

مساوات با تکیه بر گزارش موسسه کاتو، ضمن رد آمارهای داخلی که شاخص فلاکت در تابستان ۱۳۹۸ معادل ۵۳.۲ عنوان کرده‌اند، عدد واقعی را "۷۵.۷ واحد" اعلام کرد.

در همین رابطه مرکز آمار ایران سال در نیمه تیرماه سال جاری در گزارشی اعلام کرده بود که شاخص فلاکت (مجموع نرخ بیکاری و تورم) ایران دو برابر شده است.

بر پایه‌ی گزارش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی این کشور در زمستان ٩٧ منفی ٨.۴ بوده است.

طبق این گزارش رشد اقتصادی ایران بدون در نظر گرفتن نفت منفی ۴.١ می‌باشد. صادرات نفت ایران از ٣.٨ میلیون بشکه تولید نفت خام و ٢.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی در اردیبهشت ١٣٩٧ (آوریل ٢٠١٨) اکنون به تولید ٢.٢ بشکه و صادرات تنها ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سقوط کرده است.