شکاف طبقاتی در ایران به اوج خود رسید

به گزارش مرکز آمار ایران، شکاف طبقاتی در جامعه به اوج خود رسیده است

   مرکز آمار ایران ضریب جینی خانوارهای ایرانی را اعلام کرد.به گزارش مرکز آمار ایران ضریب جینی کل طی سال ۹۷ به عدد ۰/۴۰۹۳ رسیده است.

   شاخص جینی یا ضریب جینی یک شاخص اقتصادی برای نشان دادن توزیع ثروت میان مردم است. هر چقدر این شاخص به عدد یک نزدیکتر باشد، نشان دهنده‌ی اختلاف طبقاتی بیشتر و توزیع ناعدلانه ی ثروت میان افراد جامعه است.

   پیشتر در سال ۵۴ شاخص جینی در ایران به رقم بی سابقه ی ۰/۵ رسیده بود که انقلاب ایران روی داد.

   علی رغم آنکه مسئولین رژیم مدام از بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور و مردم سخن میگویند و ادعا میکنند آمارها بهتر شدن شرایط را نشان میدهد اما مرکز آمار ایران با انتشار شاخص جینی نشان داد که شکاف طبقاتی در این کشور به اوج رسیده است. شاخص جینی با رشد ٠/٠١١٢ نسبت به سال ۹۶ به عدد ۰/۴۰۹۳ رسیده است که نشان دهنده‌ی بالاترین حد خود از سال ۸۹ تاکنون میباشد.

   کاهش ارزش ریال و افزایش تورم از مهم ترین دلایل رشد اختلاف طبقاتی در ایران میباشد. دولت برای کاهش اثر تحریمها اقدام به تزریق دلار ۴۲۰۰ تومانی به بازار کرد اما این اقدام نه تنها موثر نبود بلکه با فساد گسترده  رانت خواری، سبب افزایش فاصله میان ثروتمندان و فقرا شد.

   افزایش ضریب جینی همچنین نشان دهنده ی انتقال درآمد از فقرا به ثروتمندان و توزیع ناعادلانه ی ثروت است. به این ترتیب در ایران مردم هر روز فقیرتر شده و شرایط زندگی برای آنها دشوارتر خواهد شد و این در حالیست که تعدادی اندک هر روز ثروتمندتر میشوند و شکاف طبقاتی به بالاترین حد خود میرسد.