وزیر امور خارجه‌ی سوئد و مسئولین کورد تشکیل جلسه دادند

پس از بستن پرونده‌ی کشتن اولف پالمه حکومت سوئد و مسئولین کورد از راه تله کنفرانس تشکیل جلسه دادند.

مسئولین کورد در این جلسه اعلام کردند، پ.ک.ک و کورد در مسئله‌ی کشته شدن پالمه به ناحق متهم شدند.

روز گذشته میان حکومت سوئد و مسئولین کورد جلسه‌ای برگزار شد. وزیر امور خارجه‌ی سوئد آنه لینده گفت، کوردها در ارتباطات دیپلماتیک و اجتماعی بسیار مترقی هستند.

لینده این بیانیه را در کنفرانس مطبوعاتی مرتبط با بستن پرونده‌ی اولف پالمه که ۳۴ سال است در مورد کشته شدن وی و عاملان آن جنگ و جدل در جریان است، منتشر کرد. همچنین پیش از لینده، هانس میلاندر رئیس پلیس سوئد گفته بود، پ.ک.ک سازمانی است که برای خلق کورد مبارزه می‌کند.

تصمیم در مورد برگزاری این جلسه مدتی پیش گرفته شده بود. جمعیتها و سازمان‌های کوردی در سوئد جلسه با لینده و تعدادی از مسئولین حزب کارگران و سوسیال دمکرات‌ها را ترتیب می‌دهند.

این جلسه یک روز بعد از کنفرانس مطبوعاتی در مورد کشتن پالمه برگزار شد و شرکت کنندگان کورد رخدادها و اتفاقات در زمان کشتن پالمه و پس از آن و همچنین متهم کردن پ.ک.ک و کوردها به ناحق را در صدر اخبار دولت سوئد قرار دادند و درخواست پایان دادن به این ناحقی را دادند.

از طرف کوردها احمد کاراموش رئیس مشترک کنگره‌ی ملی کوردستان ک.ن.ک و تعدادی دیگر از سیاستمداران کورد در این جلسه شرکت کردند و از طرف سوئدی‌ها هم آنه لینده وزیر امور خارجه‌ی سوئد و تعدادی از پارلمانتاران و سیاستمداران این کشور در جلسه حاضر بودند.

در این جلسه در مورد حملات دولت ترکیه علیه ه.د.پ، عملیاتهای تصفیه کننده علیه باشور کوردستان، جنایت ضد بشری و جنگ‌های دولت ترک در روژاوا گفتگو شد.

جلسه با سخنان آنه لینده در مورد پالمه آغاز شد. لینده اعلام کرد، تفکر و فعالیتهای پالمه بر وی تاثیر گذاشته است و تلاش می‌کند راه وی در سوئد ادامه پیدا کند.

لینده گفت، سوئد در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، از جنبش آزادی کوردها حمایت می‌کند، سوئد یکی از اولین کشورهاییست که علیه اشغالگری دولت ترکیه در روژاوا

ایستاده است و برای آنکه اشغالگری دولت ترکیه را متوقف کند این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل برد، در اروپا هم برای آن تلاش کرده است، برای آنکه روژاوا سر پا بماند آنچه در توان داشته‌اند، انجام داده‌اند و در آینده هم انجام خواهند داد. لینده همچنین گفت، با الهام احمد و تعدادی از رهبران و مدیران روژاوا ارتباط خوبی دارند و دیدارهای زیادی انجام داده‌اند و همچنین گفت؛"برای آنکه روژاوا در ائتلاف علیه داعش نمایندگی داشته باشد، ما این موضوع را مطرح کردیم و در آینده نیز خواهیم کرد".

لینده همچنین گفت، جرائمی که دولت ترکیه در مناطق اشغال شده‌ی روژاوا و آنچه در مقابل زنان، کودکان و غیرنظامیان انجام می‌دهد را از نزدیک تحت نظر دارند. برای آنکه زخم روژاوا اندکی التیام یابد، ۱۰۰ میلیون کرون همکاری برای آنها ارسال شده است.

در این جلسه هچنین نمایندگان کورد هم در مورد ظلم و فشار دولت ترکیه علیه ه.د.پ سخن گفتند و از سوئد خواستند دارای موضعی فعال باشد و این موضوع در پلتفرم و جلسات و جمعیتهای بین‌المللی مطرح شود.

لینده اعلام کرد، ه.د.پ برای آنها حزبی بمانند خواهر و برادر است و در مقابل فشار علیه پارلمانتاران و شهرداری‌های ه.د.پ خواهند ایستاد و این مسئله را در استکهلم و آنکارا با مسئولین ترک مطرح خواهند کرد.

لینده همچنین گفت، مسئله‌ی کورد با خشونت حل نخواهد شد و باید بصورت مسالمت آمیز حل شود و وی نمونه‌ی نلسون ماندلا را مطرح کرد و گفت، باید کورد هم با دیالوگ مسئله‌ی خود را حل کند و باید دیدارهای آشتی را دوباره آغاز کنند.

لینده در پایان سخنانش گفت، کوردها در سوئد مبارزات دپیلماتیک موفقی انجام می‌دهد و بسیار مهم است که کوردها در اروپا و در کشورهایی که در آنها ساکن هستند، با حکومت‌ها ارتباط داشته باشند و درخواست‌های خود را مطرح کنند.