دولت سوئد باید پ.ک.ک را از لیست ترور خارج کند

نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس سوئدی جان گیو اعلام کرد، درخواست کوردها برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور، درخواستی حقوقی و حق مشروع آنهاست.

جان گیو، نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس سوئدی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات اعلام کرد، پلیس سوئد تلاش کرد تا مسئولیت کشتن اولف پالمه را به عهده‌ی پ.ک.ک بگذارند و گفت؛"ممکن است شما طرفدار پ.ک.ک یا علیه آن باشید، اما در هر صورت پ.ک.ک سازمانی سیاستدان و سیاسی است. بدترین چیز برای پ.ک.ک و کوردها در سوئد و سرتاسر جهان، کشتن اولف پالمه نخست وزیر سوئد بود. این اقدام از لحاظ سیاسی برای تاریخ کوردها بسیار ناگوار بود. پس از کشته شدن پالمه همه‌ی کوردها به قتل متهم شدند."

گیو اعلام کرد، از لحاظ سیاسی پ.ک.ک را هدف قرار دادند. وی همچنین اعلام کرد، هانس هلمر رئیس دستگاه امنیتی استکهلم و ایب کارلسون معاون وزارت دادگستری، برای آنکه مردم را قانع کنند که پالمه توسط پ.ک.ک کشته شده است، این مسئله را تبلیغ کردند که گویا ایران به کوردها وعده داده است، در قبال کشتن پالمه برای آنها کشور کوردستان را درست خواهد کرد.

گیو همچنین اعلام کرد، هلمر و کارلسون برای آنکه مسئولیت کشته شدن پالمه را بر دوش پ.ک.ک بگذارند، بهانه‌تراشی می‌کردند. او گفت؛"بدون شک این تئوری درست نبود، اما این موضوع‌ها بویژه آنچه در روزنامه‌ی اکسپرس منتشر شد، که آن زمان بسیار پر فروش بود، سبب پذیرش و پخش این تئوری شد و همین امر باعث شد در سرتاسر سوئد، کوردها تحت فشار قرار گیرند. از زمانی که در سوئد برای دمکراسی تلاش می‌شود، این اولین بار بود که پلیس بر خلاف قانون و برعکس قانون به خانه‌ها حمله کرد و منازل مردم را تفتیش کردند. شبانه کوردها بازجویی شدند. از صاحبان رستوران‌ها و پیتزافروشی‌ها بازجویی می‌کردند پلیس برای آنکه تئوری خود را اثبات کند، می‌خواست مدرک بدست آورد، اما آنچه آنها می‌خواستند، نتوانستند بدست بیاورند."

گیو همچنین اعلام کرد، غیر از هلمر و کارلسون، تعداد کمی باور داشتند که پالمه توسط کوردها کشته شده است و گفت؛" به عقیده‌ی من و بسیاری دیگر، اسناد و گفته‌های مرتبط با این رخداد نشان می‌دهند که این قتل توسط کریستر پترسون انجام شده است. توسط دادگاه هم محکوم شد اما دادگاه عالی حکم آزادی وی را صادر کرد."

گیو به کنفرانس مطبوعاتی ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰ دادستانی کل سوئد در این زمینه اشاره کرد که در آن کنفرانس مطبوعاتی کریستر پترسون دادستان عمومی سوئد اعلام کرد، ستیگ اینستروم قاتل پالمه بوده است.

گیو گفت؛"چون اینستروم در میان متهمان قتل پالمه در رده‌ی دوم قرار داشت، دادستان عمومی که نام وی به عنوان متهم اصلی آمده بود، اعلام کرد، مدارک موجود برای آنکه شکایت تازه ای علیه ستیگ اینستروم مطرح شود، کافی نیستند. اما آن تئوری که می‌گفت؛"این عمل توسط کوردها انجام شده است" دیگر به رده‌های پایین سقوط کرده بود."

گیو همچنین خاطرنشان نمود که دولت و رسانه‌های ترک تلاش کردند کشتن پالمه را به پ.ک.ک و کوردها نسبت دهند.

گیو در ادامه گفت، "پلیس سوئد و ساپو برای آنکه کشتن پالمه را به کوردها نسبت دهند، یک سال قبل از کشته شدن پالمه، دست به آماده‌سازی افکار عمومی برای پذیرفتن این مسئله زده بودند، و اعلام کرد، به مکالمات تلفنی چندین کورد گوش داده بودند اما چیز خاصی بدست نیاوردند."

گیو همچنین اعلام کرد، پس از آنکه دادستان عمومی این پرونده را بست باید از کوردها عذرخواهی کنند.

وی در ادامه گفت، درخواست کوردها برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور، درخواستی مشروع است و گفت، باید حکومت سوئد پ.ک.ک را از لیست ترور خارج کند.