افزایش شمار تبهکاران بنیادگرا در سوئد از ٢٠٠ به ٢٠٠٠ نفر

پلیس امنیت سوئد در گزارش سالانه مربوط به سال ٢٠٢٠ اعلام کرده است تعداد تبهکارانی که درصدد دست زدن به خشونت هستند روز به روز افزایش می‌یابد.

در گزارش سال گذشته ساپو که در مورد اسلام بنیادگرا و خشن تهیه شده بود آمده است که تبهکاران بسرعت نیرومندتر شده‌اند. بنابر گزارش سال ٢٠٢٠ شمار مزدوران در طی ١٠ سال از ٢٠٠ نفر به ٢٠٠٠ نفر افزایش یافته است.

میخائیل دامبرگ وزیر کشور سوئد با شرکت در برنامه تلویزیون سوئد همراه با متخصصان امنیت و سیاستمداران اعلام کرده بود که تدابیر امنیتی سوئد علیه داعش و گروه‌های اسلامی کافی نیستند.

دامبرگ اذعان کرد زمانی که صدها مزدور داعش با رفتن به سوریه در این سازمان جای گرفتند دولت سوئد هیچ تدبیری اخذ نکرده بود و افزود؛"اکنون ما نیز گام‌هایی برداشته‌ایم، ما با اتحاد سیاسی توافقنامه‌هایی را علیه تروریسم امضا کردیم، ما مجازات‌ها را سنگین‌تر کرده‌ایم و مسافرت افراد مشکوک به تروریسم را ممنوع اعلام کردیم. پلیس امنیت سوئد نیز افراد مشکوک به تحت کنترل قرار دادند."

متخصصان امور امنیت سوئد اعلام کردند که تدابیر به عمل آمده نمی‌تواند از نفوذ بنیادگرایان جلوگیری کند و تداوم این وضعیت خیانت به مردم سوئد است.

دولت سوئد قوانین مربوط به ترور را نه علیه داعش بلکه تنها علیه کوردهای آزادیخواه به اجرا گذاشته است

علی‌رغم آنکه مجازات تعیین شده برای مزدوران داعش در قوانین افزایش یافته اما مورد جالب این است که هیچ کدام از اعضای داعش که از سوریه و عراق به سوئد بازگشته‌اند تاکنون دستگیر و یا محاکمه نشده‌اند.

دولت سوئد قانونی را که ادعا می‌کند برای داعش تنظیم شده است برای دستگیر و محاکمه کوردهای آزادیخواه مورد استفاده قرار داده است. در طی یک سال قریب ٣٠ کورد پناهنده از سوئد اخراج شده‌اند. شماری از آنان بدون هیچ دلیلی از سوئد اخراج شده‌اند.

دولت سوئد در ماه آوریل سال ٢٠٢٠ یک کوردستانی را به نام رسول اوزدمیر که خواستار پناهندگی سیاسی بود با پروازی ویژه به ترکیه تسلیم کرد. اوزدمیر سال ٢٠١۵ در جنگ خودمدیریتی کوردها علیه رژیم فاشیست ترکیه در شهر جزیر زخمی شده بود در ماه مه ٢٠١۶ به سوئد پناهنده شد. دادگاه و مرکز آوارگان درخواست پناهندگی اوزدمیر را رد کرد و پس از ۴ ماه حبس وی را با پروازی ویژه به سازمان جاسوسی میت ترکیه تحویل داد. رسول اوزدمیر پس از آنکه به ترکیه تحویل داده شد مورد شکنجه واقع شد و سپس به زندان سلیوری تبعید شد.

دولت سوئد مدتی پیش تصمیم گرفته بود که یک زن کورد به نام زوزان بویوک (٣٠ ساله) را که مادر ٢ فرزند است از این كشور اخراج کند. با اینکه سازمان‌های کوردها و پارلمانتاران سوئد سیاست‌های دولت در قبال کوردها را مورد انتقاد قرار داده‌ بودند اما دولت سوئد زوزان بویوک را از فرزندانش جدا کرده و به بلژیک منتقل کرد.