آغاز تحصن کوردها در استراسبورگ فرانسه در محکومیت حصر اوجالان

با هدف اعتراض به حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و حملات دولت اشغالگر ترکیه به عرصه‌های متینا، زاپ و آواشین جنوب کوردستان تحصن ۴ هفته‌ای در استراسبورگ فرانسه آغاز شد.

با پیشاهنگی جنبش زنان کورد مقیم اروپا (TJK-E) و کنگره جامعه دمکراتیک کوردهای مقیم اروپا (KCDK-E) تحصن چهار هفته‌ای کوردها در استراسبورگ فرانسه آغاز شد. این آکسیون با شعار «علیه قتل‌عام و اشغالگری هر جا آواشین، متینا و زاپ است، روز روزِ آزادیست» از امروز با قرائت بیانیه‌ای آغاز شد. در آکسیون تصمیم دولت آمریکا در مورد سه کادر جنبش آزادیخواهی کوردستان جمیل باییک، دوران کالکان و مراد کاراییلان محکوم شد.

محل برگزاری این آکسیون در 'تحصن آزادی' می‌باشد که از سال ژوئن ٢٠١٢ محل برگزاری تحصن‌ میهن‌دوستان کورد می‌باشد. آکسیون با یک دقیقه سکوت در گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب رهایی‌بخش کوردستان آغاز شد.

در محل برگزاری تحصن تصاویری از گریلاهای شهید و پلاکاردی با مضمون «فرزندان ما» به زبان فرانسوی و پوسترهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نصب شده‌اند. همچنین نوشته‌هایی در تقبیح حملات اشغالگرانه دولت ترک در محل برگزاری آکسیون قرار داده شده‌اند.

بریوان آوج به نمایندگی از جنبش زنان کورد مقیم اروپا و فعال عرصه زنان در سخنانی گفت:"دولت ترک از مبارزه زنان آزاد می‌ترسد. زنان کورد در مقابل داعش و همدستان داعش که به جنایت بشری دست می‌زنند مبارزه‌ای تاریخی را به پیش بردند. علیه اشغالگری، قتل‌عام زنان و نسل‌کشی مبارزه را به پیش می‌برند. زنان کورد آزاد پارادایم آزادیخواهی زنان، برابری جنسیتی طرح شده از سوی رهبر آپو را مبنای مبارزه خود قرار داده‌اند.

مریم تکینر به نمایندگی از جنبش زنان کورد مقیم اروپا نیز در سخنانی خاطرنشان کرد که مبارزه آزادیخواهی زنان کورد در چهاربخش کوردستان و سراسر جهان هر روز گسترش بیشتری می‌یابد و سرانجام به پیروزی دست می‌یابد.

رمزی کارتال رئیس مشترک کنگرل خلق اظهار کرد:"توطئه بین‌المللی علیه ملت کورد همچنان ادامه دارد. اینکه نیروهای بین‌المللی نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناختند گامی مثبت است، اما سکوت آنان در قبال قتل‌عام کوردها غیرقابل پذیرش است، باید به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کنند."

زوزان دیرک نماینده پ.ی.د در سخنانی گفت:"علیرغم تمامی تلاش‌های جنبش آزادیخواهی کورد برای دستیابی به اتحاد ملی اما همکاری پ.د.ک با اشغالگران کوردستان و همدست شدن آن با نسل‌کشی کوردها همچنان ادامه دارد. ملت کورد این جرم را هرگز نخواهد بخشید. مبارزه جوانان کورد هم قتلعام و هم همدستی با قاتلان را خنثی خواهد کرد."

تونجای یلماز به نمایندگی از نیروهای دمکراتیک گفت:"قتل‌عام کوردها از سوی دولت ترک همچنان ادامه دارد. سکوت بین‌المللی هم در راستای منافع مشترک آنان با رژیم ترکیه است. ما در چارچوب پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان این مبارزه را گسترش می‌دهیم. از تمامی انقلابیون، از چپگراها و سوسیالیست‌ها می‌خواهیم که در این مبارزه گردهم جمع شوند و علیه فاشیسم بپا خیزند."

فیصل ساری یلدز نماینده ه.د.پ در اروپا به مقاومتگران اعتصاب غذا در زندان‌های ترکیه درود فرستاد و بر لزوم بسیج عمومی برای ارتقای مبارزات تأکید کرد.

حسان چیا به نمایندگی از جنبش متحد انقلابی خلق‌ها در سخنانی ضمن گرامیداشت ماه مه به عنوان ماه شهیدان کوردستان خواستار ارتقای مبارزه شد.

مراسم با سردادن شعارهای «ژن، ژیان، آزادی»، «بدون رهبری زندگی محال است» و «زنده‌باد همسبتگی انقلابی» به پایان رسید.

این تحصن ۴ هفته به درازا می‌کشد. گروه اول شرکت کنندگان در تحصن انتخاب شدند.