درخواست وکلای بلژیکی برای ممنوعیت پرواز پهپادهای ترکیه

سه وکیل بلژیکی که از شنگال و مخمور دیدار نموده و عواقب حملات پهپادی ترکیه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند خواستار ممنوعیت پرواز پهپادهای تهاجمی دولت ترکیه شده‌اند.

سلما بن‌خلیفه، جک کالورث و جرجیس هنری باوتیر سه وکیل مدافع اهل بلژیک مدتی پیش در سفر به مخمور و شنگال حملات پهپادی دولت ترکیه را از نزدیک مشاهده کرده و وکالت قربانیان این حملات و خانواده شهیدان این حملات را بر عهده گرفته بودند. این وکلا پس از بازگشت به اروپا بیانیه‌ای صادر کردند.

بیانیه وکلای بلژیکی به شرح زیر است:

"ترور در عراق؛ کورد از سوی دولت ترکیه تروریزه شده و حملات پهپادها در عراق به قتل می‌رسند.

دولت عراق در پایان جوالای ٢٠٢٢ در نتیجه کشتار ٩ غیرنظامی در زاخو از ترکیه به سازمان ملل شکایت کرد. در حملات وحشیانه به مناطق کوردنشین عراق ده‌ها غیرنظامی جان خود از دست داده‌اند.

ما که برای شنیدن سخنان قربانیان و خانواده‌های جانباختگان این حملات به منطقه رفته بودیم، با حمله تازه پهپادی دوشنبه ٢٩ آگوست به کمپ مخمور دچار شوک شدیم.

پیش از این برای آشنایی با ایزدیانی که مورد ظلم داعش واقع شده و مود تهدید قتل‌عام قرار گرفته‌اند از شنگال دیدار کردیم.

در روستای خانه‌سور شنگال واقع در مرز سوریه ما بصورت تصادفی با تهدید همیشگی روبرو شدیم. یک پهپاد در حال گشتزنی بر فراز سر ما بود.

تمامی ساکنان از این قاتلان در آسمان می‌ترسند. پهپادهای ترکیه هر روز در حال رفت و آمد در آسمان روستاهای آنان هستند.

ما با مادر یک دانش‌آموز که در حمله‌[ی پهپادی] به بیمارستان به قتل رسیده آشنا شدیم، در این حمله یک پزشک هم به قتل رسیده بود. ما مادر یک سیاستمدار ایزدی را که در حمله به خودرو وی به قتل رسیده بود شناختیم. سپس با یک کودک که در حمله به کانون اجتماعی بشدت زخمی شده بودیم آشنا شدیم. یکی بخاطر آورد که دختری خردسال ربوده شده و سپس فروخته شده بود. به گفته‌ی ایزدی‌ها رژیم اردوغان به سیاست قتل‌عام ایزدیان ادامه می‌دهد...

٢٧۵ سال (١۶۴٠- ١٩١۵) ایزدی‌ها از سوی امپراطوری عثمانی با قتل‌عام روبرو شده‌اند. این امپراطوری همیشه درصدد نابودی آنها بوده است. داعش به قتل‌عام ایزدی‌ها ادامه داد. خلق ایزدی با جانیان دولت اسلامی جنگیدند و آنها را از خاک خود بیرون کردند. اکنون آنها روزانه با حملات تازه‌ای مواجه شده‌اند و خود را بدون دفاع و بی‌دوست می‌پندارند.

ما بسوی کمپ مخمور به راه افتادیم. آنجا ماه‌هاست که پهپادها در حال رفت‌وآمد هستند.

 ما با ساکنان این کمپ آشنا شدیم. به ما گفتند پس از سال ١٩٩٧ که خانواده‌ها مجبور به ترک منازل خود شده و روستاهای آنان [در شمال کوردستان] از سوی ارتش ترکیه به آتش کشیده شدند، این کمپ دایر شد. روستائیان سال ١٩٩۴ روستای خود را ترک کردند و ترکیه از آن سال به آنان حمله می‌کند. خانه و زندگی تازه‌ای را در بیابان‌های عراق آغاز کرده‌اند، اما ظلم ترکیه علیه آنها همچنان ادامه دارد.

رژیم ترکیه به بهانه اینکه شروان (رزمنده) پ.ک.ک هستند آنها را هدف حمله پهپادی قرار می‌دهد. اما قربانیان غیرنظامی هستند. زن ٧٣ ساله‌ای که با او آشنا شدیم. ٣ زن جوان که گوسفندان خود را در منطقه می‌چراندند و یک دختر ١۶ ساله که در حال دوشیدن شیر بود.

کمپ مخمور ٢۵٠ کیلومتر از خاک ترکیه فاصله دارد و نمی‌تواند تهدیدی را متوجه ترکیه کند.

ما در مقابل کشتارهای غیرقانونی و غیرمشروع شوک زده و خشمگین هستیم. باید بر اساس حقوق بین‌المللی استفاده ترکیه از پهپادها ممنوع اعلام شود. اقدامات حقوقی لازم است در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام شوند."