هوشیار اوزسوی: ما انتقاداتمان را به کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا منتقل کردیم

هوشیار اوزسوی از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد که آنها انتقادات خود را به کمیته منع شکنجه حقوق بشر انتقال داده‌اند.

یکی از افرادی که روز گذشته همراه با هیات حزب دمکراتیک خلق‌ها در ستراسبورگ فرانسه با نمایندگان  کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا دیدار کرده بود، اظهار داشت که هیات حزب دمکراتیک خلق‌ها انتقادات خود را به کمیته مذکور انتقال داده است. وی در ادامه افزود که زمانیکه هیات کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا از ترکیه دیدار کرده بود، با رهبر خلق کورد، عبداله اوجالان دیدار نکرده است و هیات حزبی دمکراتیک خلق‌ها نسبت به این مسئله انتقاد کرده است.

فلکناز اوجا و هوشیار اوزسوی در نشست عمومی شورای نمایندگان اتحادیه اروپا AKPM در ستراسبورگ فرانسه شرکت کردند. بعد از این نشست، هر دو نماینده با نماینده کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا دیدار کردند. در این دیدار در خصوص انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد و لزوم خاتمه دادن به انزوای تشدید شده بروی و نقض حقوق بشر بحث و گفتگو شد.

هوشیار اوزسوی دررابطه با مفاد این نشست با خبرگزاری فرات نیوز گفتگو کرده و اظهار داشت که هر سه ماه یکباردر نشست MPKE با کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا دیدار می‌کنند.

اوزسوی در گفتگوی خود با خبرگزاری فرات اظهار داشت که آخرین بار در ژانویه با این کمیته تماسی تلفنی برقرار کرده‌اند. اوزسوی در ادامه خاطرنشان ساخت: این بار این امکان مهیا شد که ما دیدار چهره به چهره‌ای با مقامات این کمیته داشته باشیم. ما وضعیت بسیار بد زندان‌های ترکیه را به آنها گوشزد کردیم. در خصوص زندانیان بیمار با آنها حرف زدیم. هر روز جنازه‌های این زندانیان به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند. در خارج از زند‌ان‌ها نیز شاهد افزایش شکنجه هستیم. اعتصاب غذای زندانیان همچنان ادامه دارد. این اعتصاب اکنون وارد ۱۵۰ روز خود شده است. ما دیدگاههای خود را درباره انزوای تحمیلی بر امرالی و عدم پذیرش این مسئله از سوی خودمان با آنها مطرح کردیم.

انتقادات ما

اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که با یکی از مقامات مسئول در پرونده ترکیه گفتگو کردیم. آنها نیز از این مسئله اطلاع دارند، انتقادات خودمان را مطرح کردیم. نسبت به عدم دیدار آنها از امرالی و ملاقات با آقای اوجالان انتقاداتمان را مطرح کردیم. مسائل و نقطه نظرات وکلای آقای اوجالان را با انها در میان گذاشتیم. اکنون اعتصابات غذا در زندان‌ها در جریان است و احتمال دارد که این اعتصاب غذا وارد مرحله جدیدی شود، زندانیان بر اعتصاب غذای خود اصرار دارند. لازم است پیش از آنکه با مرگ زندانیان روبرو شویم باید راه حلی برای این مسئله پیدا شود.

اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که بر اساس اصول کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا، محتوای این دیدارها منتشر نمی‌شود و در ادامه افزود: ما نمی‌دانیم که موضوع اصلی چیست، چه مشکلات و مسائلی در این رابطه وجود دارند. گفتنند که در رابطه با دغدغه‌ها و نگرانیهای شما با بالاترین مقامات ترکیه حرف زده شده است. اما در مورد محتوای مذاکرات چیزی نگفتند.

ازسوی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که انزوا از نظر حزب دمکراتیک خلق‌ها از مهمترین مسال حزبی آنها به شمار می‌رود. آنها اعلام نمی‌کنند برای حل این مسئله چه راهکاری دارند. از هم اکنون به بعد هر کونه دیدار ما می‌تواند به یکی از مهمترین مباحث تبدیل شود.