کوردهای مقیم اروپا در ۹۸مین سالگرد پیمان لوزان به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند

توافق لوزان که بر اساس آن کوردستان به چهار بخش تقسیم شده در ۹۸مین سالگرد خود توسط کوردستانیان و دوستانشان محکوم شد.

۲۴ ژوئیه/ ٢ مرداد، سالگرد توافق لوزان می‌باشد. قرار است در روز ٢۴ ژوئیه ٢٠٢١/ ٢ مرداد ١۴٠٠ در شهر لوزان کشور سوئیس برای اتحاد ملی کورد راهپیمایی باشکوهی برگزار ‌شود.

دیوان ریاست مشترک جمعیت دمکراتیک کورد در سوئیس بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام کرد، راهپیمایی با شعار "علیه اشغالگری ترکیه، ما از کوردستان دفاع می‌کنیم" برگزار می‌شود.

در این بیانیه از کوردستانیان و دوستانشان به ویژه در سوئیس درخواست شده است، تا در ۲۴ ژوئیه در این راهپیمایی شرکت کنند. در بیانیه اعلام شده است، کوردها از قدیمی‌ترین خلقهای خاورمیانه هستند. آنها خوب می‌دانند نبود جنگ و نبود مهاجرت به چه معنی است. صد سال پیش میهن کوردها بر اساس توافق لوزان به چهار بخش تقسیم شده و ده‌ها بار نیز تبعید شده و کوچانده شده‌اند. کوردها توسط نظام سرمایه‌داری که علت اصلی همه‌ی پلیدی‌هاست و همچنین سیستم دولت-ملت بسیار آزار دیده‌اند. کوردها جایگاه و کیان خود را از دست داده و از بنیادی‌ترین حقوق خود منع شدند و به عنوان پناهجو در چهار گوشه جهان پخش شدند و بدتر از آن نیز در میهن خود مانند پناهجو زندگی می‌کنند.

اساس انکار و تقسیم یک خلق در توافق لوزان برنامه‌ریزی شد. در نودوهشتمین سالگرد توافق لوزان کوردها یکبار دیگر در میان از دست دادن و پیروزی قرار دارند. از یک طرف ارزش‌هایی که در سایه‌ی ده‌ها و صدها هزار شهید به وجود آمده‌اند و از طرف دیگر حملات بی‌وقفه دولت-ملت‌ها و معامله با نیروهای هژمون‌گرای بین‌المللی و خائنان داخلی کوردها به طور مداوم ترس از دست دادن و شکست را ایجاد کرده است. اما خلق کورد بدون وقفه به دنبال حقوق خود هستند که آن را در لوزان از دست داده‌اند.

کوردها در چهارچوب راهنمایی‌های کنفدرالیسم دمکراتیک و ملت دمکراتیک عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد اثبات کردند که ایجاد جهانی نو غیر ممکن نیست. در ۹۸مین سالگرد لوزان نیز نشان می‌دهند که هرگز لوزان را نپذیرفته و آن را نخواهند پذیرفت.

به همین مناسبت ما کوردها در دیاسپورا در ۲۴ ژوئیه ساعت ۱۵ از پالاس دی راهپیمایی‌ای برای محکوم کردن این توافق را برگزار می‌کنیم.

ما از همه‌ی میهن‌دوستان کوردستان در هر چهار بخش و کوردستانیانی که از میهن خود تبعید شده‌اند و همه‌ی دوستانمان درخواست می‌کنیم در این راهپیمایی شرکت نمایند.