نگرانی فراینده مقامات غربی از تحکیم روابط ترکیه و روسیه

فاینشال تایمز به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا نوشت این بلوک با ۲۷ کشور عضو به دقت و از نزدیک همکاری ترکیه با روسیه را رصد می‌کند. او از اینکه ترکیه در حال تبدیل به بستری برای تجارت روسیه است، ابراز نگرانی کرد.

تعمیق روابط میان روسیه و ترکیه به دغدغه تازه‌ای برای کشورهای غربی تبدیل شده است. روزنامه فاینشال تایمز در همین باره اظهارات شش مقام غربی را بدون ذکر نامشان پوشش داده که از نگرانی فزاینده دولت‌های غربی از تعمیق روابط اقتصادی بین ترکیه و روسیه گفته‌اند.

شش تن از مقامات غربی در گفتگوی با روزنامه فاینشال تایمز نسبت به دیدار روز جمعه ولادیمیر پوتین و رجب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی و وعده‌های رد و بدل شده میان سران دو کشور نگران هستند.

این منبع به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا نوشت این بلوک با ۲۷ کشور عضو به دقت و از نزدیک همکاری ترکیه با روسیه را رصد می‌کند. او از اینکه ترکیه در حال تبدیل به بستری برای تجارت روسیه است، ابراز نگرانی کرد.

یک مقام غربی دیگر رفتار ترکیه نسبت به روسیه را بسیار فرصت‌طلبانه توصیف کرد و گفت ما تلاش می‌کنیم تا ترکیه را وادار سازیم به نگرانی‌های ما توجه کند.

یک مقام ارشد غربی که نامی از او برده نشده است به فاینشال تایمز گفته اگر اردوغان تعهداتی را که روز جمعه تنظیم کرد، دنبال کند، کشورهای دیگر می‌توانند از شرکت‌ها و بانک‌هایشان بخواهند تا همکاری با ترکیه را قطع کنند؛ اقدام و تهدیدی که می‌تواند اقتصاد ۸۰۰ میلیارد دلاری این کشور را فلج کند.

او البته گفته برخی مقامات غربی با پیشنهاد تحریم ترکیه مخالفت کرده‌اند چون آنرا ایده خوبی نمی‌دانند.

یک مقام اروپایی ضمن بیان اینکه تصمیم رسمی اتحادیه اروپا درخصوص اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه می‌تواند در این بلوک چالش‌برانگیز شود، گفته: کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند به صورت مستقل اقداماتی را انجام دهند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند خواستار محدودسازی تجارت با ترکیه شوند یا از شرکت‌های بزرگ مالی بخواهند تا تجارت با شرکت‌های ترکیه‌ای را کاهش دهند.

این هشدار پس از دیدار ولادیمیر پوتین و رجب اردوغان منتشر شد؛ دیداری که طی آن اردوغان مدعی شد پوتین، به رویکرد منصفانه در قبال ترکیه در موضوع سوریه پایبند است و از آنکارا در مبارزه با آنجه تروریسم می‌خواند حمایت می‌کند.