نماینده مجلس انگلیس: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید در کوردستان تحقیق کند

راسل مویله پارلمانتار انگلیسی اظهار کرد؛ قطعا باید در مورد احتمال استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی تحقیق به عمل آید، مویله از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به دلیل عدم اقدام لازم انتقاد کرد.

علی‌رغم انتشار گزارش‌های متعدد و افشای مدارک از مناطق جنگ در کوردستان، اما سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) از تحقیقات در این زمینه چشم‌پوشی کرده است. راسل مویله، نماینده مجلس انگلیس با انتقاد از عملکرد OPCW گفت: لازم است در مورد استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی به عنوان جرایم جنگی مدارک بیشتری گردآوری شوند.

مویله که همزمان حضو گروه پارلمانتاران احزاب ناظر بر ترکیه و سوریه می‌باشد، گزارش‌هایی را در مورد جرایم دولت ترکیه علیه کوردها در روژاوا به مجلس انگلیس ارائه کرده است. مویله در گفتگو با خبرگزاری فرات به پرسش‌های ما پاسخ داد.

مویله خاطرنشان کرد که یکی از گزارش‌هایی که اخیرا به پارلمان تقدیم کرده‌اند در مورد بکارگیری سلاح‌های شیمیایی و جرایم جنگی دولت ترک بوده است و گفت: "پارلمان این گزارش را پذیرفت و در ابتدا نشتی را در مورد آن برگزار کرد. در این نشست محتوای گزارش مذکور به اطلاع پارلمان رسید. اما در مورد این گزارش هنوز نشستی اساسی در پارلمان برگزار نشده است. متأسفانه پارلمان اکنون د رحال گفتگو در مورد جنگ اوکراین است. همچنین دولت ترکیه برخلاف قوانین بین‌المللی در رابطه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو خواستار امتیازهای فراوانی است و این موضوع را بویژه علیه ملت کورد بکار می‌گیرد. ما مشاهده می‌کنیم اکنون پارلمان انگلیس به پنهان‌کاری در مورد مسائل مرتبط با ترکیه می‌پردازد. در پارلمان نه تنها من، بلکه نمایندگان محافظه‌کار هم در مورد قتل‌عام‌های ترکیه و مسائل مرتبط با کوردها گفتگو می‌کنند. ما تا جایی که بتوانیم تلاش خواهیم کرد جرایم جنگی ترکیه در گذشته و اکنون را در پارلمان مطرح کنیم. اینگونه تلاش می‌کنیم توجه اذهان را به این مسئله جلب کنیم."

باید به خلق کورد گوش فرا دهند

راسل مویله خاطرنشنا کرد که قطعا باید در مورد استفاده دولت ترکیه از سلاح‌های شیمیایی تحقیق به عمل آید و در ادامه افزود:"با این همه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر اساس انتظارات ما به تحقیق دست نمی‌زند. در این مورد گزارش‌‌های فراوانی از مناطق کوردنشین و شمال عراق به دست ما رسیده‌اند. بدون شک گزارش‌هایی مربوط به مناطق دیگر هم وجود دارند که ما آنها را واجد ارزش می‌دانیم. در این مورد گوش فرا دادن به خلق کورد یکی از گام‌های موثری است که باید برداشته شود. پیش از این نیز با خلق کورد مذاکره صورت گرفته بود. این وضعیت جنگ داخلی است. بدون گمان نباید سلاح‌های ممنوعه بکار گرفته شوند و بدون شک ما مخالف آن هستیم."

مویله در مورد فروش تسلیحات‌ به ترکیه اظهار نگرانی کرده و گفت:"چند سال پیش ما به شمال سوریه سفر کردیم و در نتیجه موفق شدیم برای مدتی فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کنیم. فروش اسلحه چند سال ادامه داشت؛ زیرا ما اثبات کرده بودیم که دولت ترک از نیروهای اسلامگرا حمایت کرده و به کشتار ملت کورد می‌پردازد. متأسفانه فروش اسلحه از سر گرفته شد و ما می‌دانیم که سوئد هم این ممنوعیت‌ها را برداشته است و به ترکیه اسلحه می‌فروشد. امیدوارم این وضعیت بیش از این ادامه نیابد و فروش تسلیحات به ترکیه متوقف شود."

لازم است ناتو روابط خود را مورد تجدیدنظر قرار دهد

راسل مویله برای پایان دادن به جنگ ترکیه و تحقق صلح گفت:"ما باید ترکیه را تشویق کنیم تا با کوردها بر سر میز بنشیند. باید ترکیه را وادار کنیم که دست از رفتار پارانویایی نسبت به کوردها بردارد. مهم است نیروهای ناتو در منطقه برای صلح اقدام کنند. ترکیه اکنون در موقعیتی نیرومند قرار گرفته که از سوی ناتو حمایت می‌شود، اما بجای آنکه در مورد مسئله عضویت سوئد و فنلاند با اذهان بازی کنند باید به ترکیه فشار وارد کنند تا با کوردها سر میز بنشیند. احزاب اپوزیسیون نیز لازم است در انتخابات آتی بتوانند نتیجه بهتری کسب کنند. ما انتظار داریم شاهد گذار ترکیه از این وضعیت خطرناک باشیم و به کشوری آرام مبدل شود.

ما می‌دانیم که رهبران ترکیه، روسیه و ایران ملاقات بیشتری دارند، بیشتر گردهم می‌آیند، در مورد سیاست خارجه مذاکره می‌کنند. امیدواریم که شاهد عملکرد ترکیه در چارچوب معیارهای ناتو باشیم. همچنین ما شاهد هستیم که ایران و روسیه در بحران منطقه بحران‌های جدی را ایجاد می‌کنند. آشکار است که ترکیه دمکراسی را زیرپا گذاشته و در این زمینه کشورهای مذکور هم نقش دارند. برای اجرای حقوق بشر و ایجاد یک نظام دمکراتیک در مناطقه این نیروها باید به توافق صلح‌آمیز پایبند باشند. در این مورد باید فشارها افزایش یابند و روابط ناتو با ترکیه تنها در این چارچوب می‌تواند اصلاح شود."

راسل مویله، پارلمانتار انگلیس در پایان سخنان خود گفت:"پارلمان و مجلس اعیان در رابطه با آنچه که بر سر کوردها تحمیل می‌شود می‌تواند اظهار نگرانی و همدردی کند. همچنین بازیهای ژئوپولتیک در مناطقه به خلق‌ها زیان وارد می‌کنند. کوردها تنها گذاشته شده‌ و در معرض خطر قرار دارند. ما در کنار شما [خطاب به خلق‌های کوردستان] قرار داریم و از شما حمایت می‌کنیم. ما باید مدارک فراوانی [منظور جرایم جنگی با سلاح‌های شیمیایی] را گردآوری کنیم. این مدارک نیز باید از سوی اشخاص به سازمان‌های ذیربط برسند. نه تنها با انتشار در رسانه‌ها بلکه باید با آدرس‌های صحیح  گفتگو کنیم. در این رابطه ما صدای خود را بلند می‌کنیم. ما می‌دانیم که شما در شرایط و وضعیت سختی قرار دارید و اذعان داریم که با سربلندی از آن خارج می‌شوید. دعا و حمایت ما همراه شماست."